• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta


Kuuntele

Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta

bannerikuva_saavutettavuus

Sisältö


    Kuuntele

    Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019) tuli voimaan 1.4.2019. Laki toteuttaa Suomessa EU:n saavutettavuusdirektiivin, joka velvoittaa julkisen sektorin toteuttamaan verkkosivustonsa ja mobiilisovelluksensa niin sanotun saavutettavuusstandardin kriteerin eli kansainvälisen WCAG 2.1 -ohjeistuksen mukaisesti. WGAC-ohjeistuksen mukaisesti kaikelle ei-tekstuaaliselle sisällölle on myös tarjottava tekstivastineet. Suomessa saavutettavuusdirektiivin noudattamista valvoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Tässä artikkelissa lain ohjeistusta tulkitaan korkeakouluopetuksen näkökulmasta.

    Lakisääteistä velvoitetta videoiden ja äänitiedostojen tekstittämiseen aletaan soveltaa porrastetusti

    • Verkkosivuilla julkaistavien videoiden ja äänilähetysten pitää olla saavutettavuusvaatimusten mukaisia 23.9.2020 alkaen tai viimeistään 14 vrk sen jälkeen, kun ne on julkaistu.
    • Mobiilisovelluksissa julkaistujen videoiden ja äänilähetysten pitää olla vaatimusten mukaisia 23.6.2021. Mobiilisovelluksissa julkaistavien mediasisältöjen ohjeistusta täsmennetään keväällä 2021.
    • HAMKn ohjeistuksessa on huomioitu digipalvelulain lisäksi Digipalvelulain soveltamisesta yliopistoissa -artikkelin sisältämät suositukset.

    Laki velvoittaa tekemään tekstivastineen

    Lähtökohtaisesti kaikille julkisesti saatavilla oleville videoille on annettava tekstivastine. Videot luokitellaan sen mukaan, sisältävätkö ne sekä ääntä että kuvaa vai pelkästään jompaa kumpaa. WCAG-ohjeistuksessa kuvaa ja ääntä sisältävistä videoista käytetään nimitystä synkronoitu media.

    Tekstivastine tulee laatia muun muassa

    • Korkeakoulun verkkosivuilla julkaistaville tallenteille.
    • Sosiaalisen median kanavassa julkaistuille videoille .
    • Organisaation järjestelmissä julkaistuille videoilla, sillä niiden tallentaminen intraan tai verkko-oppimisympäristöön ei lähtökohtaisesti poista velvoitetta.
    • Myös videoille, joilla ei ole ääntä.
    • Äänilähetyksille, esim. podcastit.

    Tutustu myös HAMKin tekstityscaset -yhteenvetoon (edellyttää sisäänkirjautumista) ja ohjeeseen tekstityksen tilaamiseksi videoon.

    Tekstivastine

    Tekstivastineesta tulee käydä ilmi videon tai äänitallenteen keskeinen sisältö. Tekstivastineen on löydyttävä videon tai äänitallenteen välittömästä yhteydestä. Tekstivastine annetaan sillä kielellä, mitä käytetyssä mediassa on käytetty.

    Tekstivastine tarkoittaa

    • Tekstitystä videolla, joka sisältää sekä kuvaa että ääntä (lain edellytys).
    • Pelkkää ääntä tai kuvaa sisältävälle tiedostolle laadittua tekstimuodossa olevaa vastinetta, josta olennainen sisältö käy ilmi.
      • Pelkkää kuvaa sisältävä video voi olla esim. demonstraatio, jossa asia esitetään ilman puhetta. Tällöin tekstivastineessa tulee kertoa samat asiat kuin mitä videolla näkyy.
    • Verkkosivun leipätekstiin sisällytettyä tekstiä, josta käy ilmi videolla esitetty asia.

    Videot, joita ei lain velvoittamana ole pakko tekstittää

    Lain edellytysten ulkopuolelle jää myös materiaaleja, joiden tekstittäminen ei ole pakollista. Toki saavutettavuuden parantaminen myös niiden kohdalla edistää opiskelijoiden tasavertaisuutta.

    Tekstitystä ei velvoiteta tekemään, jos kyseessä on

    • Suora lähetys. Huom! Mahdollisesti myöhemmin jaettavat tallenteet on tekstitettävä, tätä EI voi kiertää säilyttämällä tallennetta vain hetken aikaa.
    • Video, joka on opiskelijoiden katsottavissa suljetussa oppimisympäristössä (edellyttää kirjautumisen) määräaikaisesti.
      • Määräaikainen käyttö tarkoittaa alle vuotta.
      • Opiskelijoiden määrällä ei ole merkitystä.
      • Huomioi sekä opetuksen suunnitteluvaiheessa että tallenteen jakamisessa myös tietosuoja.
    • Jos ensisijainen oppimateriaali on tekstimuotoinen ja sen rinnakkaismateriaalina on samansisältöinen video (mediavastine), tällöin videota ei tarvitse tekstittää. Video ei saa sisältää enempää tietoa kuin mitä tekstissä on.
    • Opiskelijoiden itse opintosuorituksena tekemä video, jota ei tulla käyttämään jatkossa esim. opetusmateriaalina.
    • Kuullun ymmärtämistä ja visuaalisia taitoja mittaava testi/tehtävä, jossa hyödynnetään videota.
    • Ennen 23.9.2020 julkaistu video.

    Lähteet

    • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta Finlex
    • Saavutettavuusdirektiivi Valtiovarainministeriö.
    • Verkkosisällön saavutettavuusohjeet (WCAG) 2.1 Saavutettavuusohjeiden virallinen suomenkielinen käännös.
    • Mitä palveluja ja sisältöjä laki koskee? (saavutettavuusvaatimukset.fi) saavutettavuusvaatimukset.fi-sivusto on Etelä-Suomen aluehallintoviraston ylläpitämä sivusto, josta löytyy tietoa ja ohjeita saavutettavuudesta.
    • Webinaaritallenne: Video- ja äänitiedostojen saavutettavuus DigiCampus-hanke 1.6.2020.

    Julkaisupäivämäärä 16.6.2020 (viimeksi muokattu 29.11.2022.)

    Alkuperäinen ohje on tuotettu DigiCampus-hankkeen Estettömyys ja saavutettavuus -osahankkeessa. DigiCampus-hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö, ja osahanketta toteuttavat Hämeen ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

    Digikampus-hankkeen logot

    Päivitetty 4 kuukautta sitten
    Kategoriat: Saavutettavuus
    Avainsanat: saavutettava materiaali, Saavutettavan opetuksen suunnittelu (UDL), Saavutettavan videon tuottaminen, saavutettavuus, tekstitys, videoiden tekstitys saavutettavasti, videotallenne, Videotuotanto
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • HAMK EXAM system accessibility statement
    • HAMKin EXAM-järjestelmän saavutettavuusseloste
    • Miten parannan tekstini saavutettavuutta oppimateriaaleissa ja ohjeissa?
    • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
    • Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.