• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

eMateriaalien saavutettavuus -webinaari


Kuuntele

eMateriaalien saavutettavuus -webinaari

bannerikuva_saavutettavuus

Sisältö


    Kuuntele

    DigiCampus-hankkeen ESA-osahankkeen järjestämässä webinaarissa  20.11.2020 Celian saavutettavuusasiantuntijat Kirsi Ylänne ja Miia Kirsi kertoivat eMateriaalien saavutettavuudesta.

    Webinaarin sisältö

    • Erityyppisten e-aineistojen hyviä ja huonoja puolia saavutettavuuden suhteen (html-sivut, pdf-tiedostot, MS Office -tiedostot, epub).
    • Pdf:n ongelmia ja miten epub olisi parempi vaihtoehto.
    • Työkalujen esittely epub-tiedostojen tuottamiseen ja epub-lukuohjelmia.

    ePub on e-kirjamarkkinoilla vallitseva formaatti.
    ePub sopii hieman pidempiin raportteihin ja julkaisuihin, erityisesti enemmän rakennetta ja taulukoita sisältäviin dokumentteihin.

    Lyhyet dokumentit, kuten pöytäkirjat tai vastaavat kannattaa julkaista Wordina tai saavutettavana pdf-dokumenttina.

    Seuraavassa taulukossa on koottuna vertailua yleisimpien formaattien ominaisuuksista.

    Ominaisuus PDF EPUB HTML MS OFFICE
    Mukautettavissa käyttäjän tarpeisiin ja erilaisiin päätelaitteisiin Ei Kyllä Kyllä Kyllä
    Tuottaminen helppoa Osin Kyllä Osin Kyllä
    Lukeminen ei vaadi erillistä ohjelmaa Kyllä Ei Kyllä Ei
    Tuttu ja tunnettu Kyllä Osin Kyllä Kyllä
    Saavutettavuuden varmistaminen helppoa Ei Kyllä Kyllä Osin
    Tiedoston korjaaminen jälkikäteen helppoa Ei Kyllä Osin Kyllä
    Lukijan on vaikea muokata sisältöjä Kyllä Kyllä Kyllä Ei
    Sisällön voi tuottaa monilla ohjelmilla ja tavoilla Kyllä Kyllä Kyllä Ei
    Sopii ladattaville kirja- tms. tiedostoille Osin Kyllä Ei Ei
    Koonti eri formaateista
    • Webinaarin tekstitetty tallenne (01:36:00)
    • Webinaarin materiaali (PDF)

    Tämä artikkeli on tuotettu DigiCampus-hankkeen Estettömyys ja saavutettavuus -osahankkeessa. DigiCampus-hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö, ja osahanketta toteuttavat Hämeen ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

    Opetus- ja kulttuuriministeriön, DigiCampuksen, HAMKin, Jyväskylän yliopiston ja JAMKin logot.

    Päivitetty 5 kuukautta sitten
    Kategoriat: Saavutettavuus
    Avainsanat: DigiCampus, emateriaali, epub, saavutettavuus, Valmennus, webinaari, Word
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • HAMK EXAM system accessibility statement
    • HAMKin EXAM-järjestelmän saavutettavuusseloste
    • Miten parannan tekstini saavutettavuutta oppimateriaaleissa ja ohjeissa?
    • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
    • Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.