• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Saavutettava Excel


Kuuntele

Saavutettava Excel

bannerikuva_m365

Sisältö


    Kuuntele

    Myös Excelissä on tärkeää ottaa huomioon saavutettavuus. Kiinnitä huomiota taulukon ulkoasuun ja rakenteeseen, väreihin ja kontrasteihin, tiedoston, taulukoiden, kaavioiden ja muiden osien selkeään nimeämiskäytäntöön ja erilaisiin asetteluihin sekä kuviin ja kaavioihin.
    Exceliin on lisättävissä lukutoimintoja, joiden avulla taulukko voidaanlukea eri tavoin. Muista myös Excelin helppokäyttöisyyden tarkistus. Tarvittaessa taulukko voidaan muuntaa myös PDF:ksi.

    Ulkoasu ja rakenne

    Saavutettavuuden kannalta on tärkeää kiinnittää huomiota taulukon ulkoasuun ja rakenteeseen. Taulukko on saavutettavampi, jos siinä on enemmän rivejä kuin sarakkeita. Käytä myös riittävän suurta fonttia, vähintään 12 p. Tekstin tulisi olla myös riittävän väljää; huomioi tämä, jos rivität tekstiä. Seuraavassa kuvassa on näytetty, miten rivität tekstin ja miten saat väljennettyä sitä.

    miten väljennän Excelissä rivitettyä tekstiä

    Älä myöskään jätä tyhjäksi solua A1 eli taulukon vasemman reunan ylintä solua. Kirjoita siihen esimerkiksi taulukon otsikko. Jos tuo solu on tyhjä, taulukko saatetaan tulkita tyhjäksi, ja avustavat ohjelmat voivat jäädä siihen jopa jumiin.

    Värit ja kontrastit

    Niin kuin kaikkialla muuallakin, myös Excelissä tulee huomioida väreihin ja kontrasteihin liittyvät asiat. Excelissä on valmiita taulukkomalleja väreineen ja kontrasteineen, mutta ne eivät välttämättä kaikki täytä kontrastivaatimuksia. Englanninkielisessä Excelissä voit hakea saavutettavia taulukkomalleja “Add templates”-toiminnon Accessible templates -vaihtoehdolla.

    Saavutettavien taulukkomallien haku Excelissä

    Muistathan, että tietoa ei saa välittää pelkästään väreillä. Erityisesti kannattaa varoa punaista ja vihreää väriä.
    Kaaviot ja muut elementit, joissa on käytetty värejä, kannattaa testata mustavalkoisena.
    Kuvassa on ohje, miten muutat taulukon mustavalkoiseksi. Tämä muuttaa tulostettavan version mustavalkoiseksi.

    Taulukon muuttaminen mustavalkoiseksi
    taulukko, kun se on muutettu mustavalkoiseksi

    Kaavion värejä voi muuttaa Kaavion rakennenäkymä -välilehden Muuta värejä -painikkeen kautta.

    Kaavion värien muuttaminen

    Työkirjan, taulukon ja taulukkoalueen nimeäminen

    Tiedosto kannattaa aina nimetä kuvaavasti.
    Saavutettavuutta parantaa myös tiedoston otsikon lisääminen. Sen voi tehdä seuraavan polun kautta: Tiedosto – Tiedot – Ominaisuudet – Otsikko.

    Työkirjan otsikon määritääminen

    Myös taulukonvalitsimet kannattaa nimetä kuvaavasti.

    taulukonvalitsimet on nimetty kuvaavasti

    Kirjoita taulukon otsikko soluun A1.
    Jos samassa taulukossa on useita taulukkoalueita, niin ne kannattaa nimetä. Se tehdään seuraavan polun kautta:
    Valitse alue, Lisää – Taulukko, Taulukossa on otsikko: kyllä

    Taulukkoalueen nimeäminen

    Kannattaa huomata, että tämän seurauksena taulukon värit saattavat muuttua huonosti saavutettaviksi kontrastien kannalta. Eli ne täytyy sitten käydä korjaamassa käsin.

    taulukon otsikkorivillä on huono kontrasti

    Hankalat asettelut

    Vältä seuraavia asetteluja:

    • Yhdistettyjä soluja, joihin ruudunlukija ja ohjelman lukutoiminto voi jäädä jumiin
    • Tyhjiä soluja, rivejä ja sarakkeita
    • Solujen ja tietoalueiden suojaamista ja piilottamista

    Kuvat ja kaaviot

    Kuville ja kaavioille pitää antaa vaihtoehtoinen teksti. Sen saa lisättyä klikkaamalla hiiren kakkospainikkeella kaavion kohdalla sen tyhjällä alueella ja valitsemalla valikosta kohta “Muokkaa vaihtoehtokuvausta.”

    Vaihtoehtokuvauksen antaminen kaaviolle

    Jos kyseessä on kuvituskuva, se merkitään koristeelliseksi.
    Kiinnitä huomiota kaaviotyyppiin (pylväs, ympyrä jne.) Usein paras vaihtoehto on pylväskaavio.

    Excelin lukutoiminto

    Jos haluat taulukon lukutoiminnon Exceliin, sinun pitää lisätä lukutoimintojen painikkeet pikatyökaluriville ikkunan ylälaitaan. Sen voit tehdä seuraavasti.

    • Klikkaa pikatyökalurivillä näkyvää nuolikuvaketta ja valitse kohta Lisää komentoja.
    Pikatyökalurivin mukauttaminen komentoja lisäämällä
    • Valitse kohta Kaikki komennot
    • Hae Lue -toiminnot ja siirrä ne oikeanpuolimmaiseeen ruutuun
    Valittujen komentojen siirtäminen pikatyökaluriville

    Alla on kerrottu, mitä mikäkin lukemispainike tekee.

    1. Lue solut
    2. Lue solut aloitettaessa (Enter)
      1. Lukee liikuttaessa taulukossa Enterillä
    3. Lue solut riveittäin
    4. Lue solut sarakkeittain
    5. Lopeta solujen lukeminen
    Excelin lue ääneen -painikkeet

    Helppokäyttöisyyden tarkistaminen

    Excelissä helppokäyttöisyyden tarkistus löytyy Tarkista-väliehdeltä.

    Helppokäyttöisyyden tarkistamispainike Twrkista-välilehdellä

    Tuloksena on raportti teknisistä ongelmista helppokäyttöisyyteen liittyen. Klikkaamalla raportissa näkyviä nuolenkärkiä näet tarkemmat tiedot ja pääset myös korjaamaan raportoidut virheet ja varoitukset. Kannattaa huomata, että tämä toiminto tarkistaa vain tekniset asiat, ei sisältöä.

    Helppokäyttöisyys-tarkistuksen raportti

    Excelistä PDF:ksi

    Excel-taulukosta tehdään pdf-tiedosto käyttämällä Vie-toimintoa. Se löytyy Tiedosto-valikosta:

    • Tiedosto – Vie
    • Luo PDF- tai XPS-tiedosto
    • Asetukset:
      • Asiakirjan rakenteet tunnisteet helppokäyttötoimintoa varten
      • PDF/A-yhteensopiva
    • Julkaise

    Käytä tätä Vie-toimintoa, älä tulosta pdf:ksi. Alla on kuvaruutukaappaus asetuksista.

    Taulukon vieminen PDF:ksi

    Lisätietoa ja lähteitä

    • Saavutettavasti.fi -sivustolla hyvä koonti Saavutettava Excel ohjeita (Celia)
    • Saavutettavat asiakirjat verkossa -koulutus (eOppiva)
    • Start with an accessible Excel template –video saavutettavan pohjan hakemiseksi
    • Best practices for making Excel spreadsheets accessible ohjeita Excel taulukon saavutettavuuden parantamiseksi

    Alkuperäinen ohje on tuotettu DigiCampus-hankkeen Estettömyys ja saavutettavuus -osahankkeessa. DigiCampus-hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö, ja osahanketta toteuttavat Hämeen ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

    Digikampus-hankkeen logot

    Päivitetty 4 kuukautta sitten
    Kategoriat: M365, Saavutettavuus
    Avainsanat: excel, m365, Microsoft, Office 365, saavutettava dokumentti, saavutettava materiaali, saavutettava tiedosto, Saavutettavan dokumentin tuottaminen, saavutettavuus, taulukkolaskenta
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • FindTime-toiminto Outlookissa haarukoi eri toimijoiden kanssa palaveriajankohtaa.
    • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
    • Jaettujen kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa
    • OneNote digitaalisiin muistiinpanoihin
    • MS Viva Learning

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.