• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen verkko-opetuksessa


Kuuntele

Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen verkko-opetuksessa

bannerikuva_saavutettavuus

Sisältö


    Kuuntele

    Jokaisella opiskelijalla tulee olla yhtäläiset mahdollisuudet ja oikeudet oppia ja osallistua opetukseen. Lisääntynyt verkko-opetus on tuonut mukanaan uudenlaisia haasteita lähiopetukseen verrattuna. Verkon välityksellä on hankalampi havaita, miten sitoutuneita ja motivoituneita opiskelijat ovat tai käyttääkö joku heistä ruudunlukijaa tai muuta apuvälinettä.

    Kun opetus suunnitellaan laadukkaasti, monipuolisesti ja saavutettavasti, tarjotaan onnistuneita oppimiskokemuksia ihan kaikille. Saavutettavasta sisällöstä hyötyvät kuulo- näkö- ja liikuntavammaisten lisäksi muun muassa opiskelijat, joiden äidinkieli ei ole suomi, tai joilla on haasteita vaikkapa tarkkaavaisuuden tai mielenterveyden kanssa. Tilastollisesti noin 20 % väestöstä tarvitsee jollakin tapaa saavutettavia sisältöjä ja vielä paljon suurempi osa hyötyy niistä.

    Viisi askelta saavutettavampaan verkko-opetukseen – huomioi ainakin nämä

    Viisi askelta saavutettavampaan verkko-opetukseen - huomioi ainakin nämä. Kaaviossa askeleet kuvitettuna prosessina. Samat otsakkeet löytyvät tekstistä alta. CC-BY-SA / LeaD-tiimi HAMK.

    Listauksen tavoitteena on lisätä osaamistasi ottaa huomioon erilaiset oppijat suunnittelun ja opettamisen eri vaiheissa. Lisäksi kerrataan käytännön vinkkejä, miten oman verkko- tai hybridiopetuksen saavutettavuutta voi parantaa. Muista, että jo pienetkin muutokset lisäävät opetuksen saavutettavuutta!

    1. Käytä opetuksessasi saavutettavaa materiaalia

    • Materiaalisi on tuotettu saavutettavasti. Digipedaohje dokumenttien saavutettavuuteen.
    • Materiaalisi on helposti löydettävissä, jäsennelty ja nimetty kuvaavasti.
    • Materiaalisi on monipuolista, eikä perustu yhden aistin varassa tiedon vastaanottamiseen.
    • Materiaalisi on saatavilla hyvissä ajoin ennen opetuskertaa ja myös sen jälkeen.

    2. Ohjeista osallistujia verkko-opetusalustan saavutettavuudessa

    • Kerro etukäteen kurssin käytännöt, käytössä oleva alusta ja opetuksen sijaintitieto.
    • Alustojen saavutettavuutta ei tarvitse tuntea läpikotaisin. Riittää, että osaat ohjeistaa opiskelijat tiedon äärelle.
      • Teamsin saavutettavuustyökalut (eng).
      • Teamsin saavutettavuusohjeet ruudunlukuohjelmille (eng).
      • Zoomin saavutettavuusohjeet (eng).
    • Mahdollista alustan testaaminen: käynnistä verkko-opetus esimerkiksi 10 minuuttia etukäteen, jolloin jokainen pääsee testaamaan äänet, videokuvan ja muut toiminnot. Tämä on hyvä hetki myös jutustella ja luoda vuorovaikutuksellista ilmapiiriä.

    3. Varmista saavutettavuus opetuksen aikana

    • Puhu selkeästi, käytä laadukasta mikrofonia ja pidä kamera päällä. Huulien näkyminen, ilmeet ja eleet lisäävät saavutettavuutta.
    • Ohjeista ennakkoon, mitä tapahtuu, millaista osallistumista odotetaan ja miten vuorovaikutus toteutuu.
      • Hyvä tapa on esimerkiksi jakaa puheenvuorot kädennostojen mukaan nimellä ja kehottaa opiskelijoita avaamaan kameransa puhuessa.
      • Anna aikaa ja vaihtoehtoja reagointiin: henkilö, jolla on lukivaikeuksia kertoo asian ehkä mieluummin ääneen, ujo henkilö taas kirjoittaa ja ruudunlukijaa käyttävällä henkilöllä reagointiaika saattaa olla pidempi.
    • Huomioi hybridiopetuksessa tasapuolisesti sekä etäläsnä että fyysisesti läsnäolevat opiskelijat.
    • Muisti ja tarkkaavaisuus ovat koetuksella verkko-opetuksessa. Rytmitä ja tauota opetustasi, jotta keskittymiskyky pysyy yllä ja kognitiivinen kuorma sopivana.

    4. Julkaise opetuksen jälkeen saavutettava tallenne

    • Tallenteesi on helposti löydettävissä ja nimetty kuvaavasti.
    • Tallenteellasi näkyvä opetusmateriaali on saatavilla myös erillisenä tiedostona, esimerkiksi PowerPointina tai tukisanalistana.
    • Tallenteesi on pilkottu osioihin tai siitä on saatavilla karkea “sisällysluettelo”.
    • Tallenteesi on tekstitetty.

    5. Kokeile rohkeasti ja pyydä palautetta

    • Tuota opetusmateriaaleja monikanavaisesti: Pelkän tallenteen lisäksi saatavilla voisi olla vaikkapa tekstitiedosto sekä tiivistelmä tai kaavio tärkeimmistä asioista. Pelkän kirjallisen tehtävänannon lisänä taas voisi tarjota vaikkapa äänitiedoston.
      • Myös opiskelijoille kannattaa antaa vaihtoehtoisia tapoja näyttää osaamistaan. Voisiko esseen sijasta tuottaa podcastin, kaavion, näytelmän, somemateriaalin tai ryhmäkeskustelun?
        • Esimerkiksi ThingLink, Sway ja Venngage ovat HAMKissa tuettuja palveluita.
    • Muista, että kaikkea ei tarvitse osata – tärkeintä on huomioida opiskelijat tasapuolisesti ja olla valmis kehittämään omaa opetusta ja osaamista.
    • Helpoin tapa on kysyä suoraan. Tällöin opetus tukee juuri niitä tarpeita ja toiveita, joita osallistujilla on.

    Lähteitä ja hyödyllisiä materiaaleja

    Kaikki linkit avautuvat uuteen ikkunaan.

    • Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa (Digipedaohjeet)
    • Miten järjestää saavutettavampi webinaari (saavutettavasti.fi)
    • Ohjeita saavutettavampien sisältöjen tuottamiseksi (saavutettavasti.fi)
    • Etä- ja hybriditapahtumista saavutettavampia näkövammaisille (nkl.fi)
    • Kuulorajoitteiden huomioiminen verkko-opetuksessa (papunet)
    • Saavutettavat asiakirjat verkossa –koulutus (e-oppiva)
    • Verkko-opetuksen saavutettavuus UDL-näkökulmasta (Digicampus)
    • Suunnittelun lähtökohdaksi yhdenvertainen verkko-oppimiskokemus (Digi-HAMK -blogi)
    • Muista tehdä osaamisesi näkyväksi Saavutettavuusosaaja-merkeillä (HAMKin sisäinen Intra).
    Alla kuvatun hybridiopetushankkeen toimijoiden logot.

    Ohje on toteutettu osana Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat –hanketta, jota koordinoi Suomen eOppimiskeskus. Hanketta rahoittaa Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Osatoteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia.

    Päivitetty 2 kuukautta sitten
    Kategoriat: Saavutettavuus
    Avainsanat: etäopetus, hott, hybridi, hybridiopetus, inklusiivinen opetus, Saavutettavan opetuksen suunnittelu (UDL), saavutettavuus, Teams, udl, Verkko-opiskelu, verkkotapaamiset, yhdenvertaisuus, zoom
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • HAMK EXAM system accessibility statement
    • HAMKin EXAM-järjestelmän saavutettavuusseloste
    • Miten parannan tekstini saavutettavuutta oppimateriaaleissa ja ohjeissa?
    • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
    • Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.