• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodlen tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoomin ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Teams-ohjeet
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualue
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Forms – työkalu lomakkeiden luontiin -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura videon jakaminen
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit


Kuuntele

Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit

Sisältö


    Kuuntele

    Materiaalien saavutettavuus on ajankohtainen asia sekä uudistuneen lainsäädännön että moninaistuvan opiskelija- ja kumppaniverkoston näkökulmista. Saavutettavuusvaatimukset edellyttävät, että julkisten verkkopalvelujen sisältö täyttää tietyt kriteerit ja samat vaatimukset yhdessä yhdenvertaisuuslainsäädännön kanssa koskettavat myös ammattikorkeakoulujen oppimateriaaleja.

    Oppimateriaalien laadintaan on siis hyvä ottaa mukaan uusia rutiineja, joiden kautta materiaalit täyttävät saavutettavuusvaatimukset heti tuoreeltaan, eivätkä vaadi lisämuokkauksia enää myöhemmin.

    Tälle sivulle kootaan HAMKn Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit, joita julkaistaan joka toinen viikko koko kevään 2021 ajan. Tervetuloa mukaan seuraamaan päivittyvää sivua!

    Vinkki 1: Ole sinäkin tyylitaituri!

    Asiakirjan tyylin perusasettelut muodostavat sen saavutettavuuden kivijalan. Tyylien käytöllä varmistat, että ruudunlukijaa käyttävät henkilöt voivat navigoida aineistossa sujuvasti. Kun käytät tyylejä, dokumentin keskeisin asiasisältö on helppo havaita ja tyylin asetusta muuttamalla, voit helposti muokata kaikki samaa tyyliä sisältävät kohdat nopeasti.

    Wordissa on käytettävissä valmiit otsikkotyylit, joita tulee käyttää johdonmukaisesti seuraavaan tapaan:

    Eri otsikkotyyleillä kirjoitetut malliotsikot Word-asiakirjassa.
    Otsikkotyylien valinta Word-tekstinkäsittelyohjelman valintanauhassa.

    PowerPoint -esityksissä valmiit mallit sisältävät valitun tyylin mukaiset asettelut eli valitessasi saavutettavan mallin, on sen tyyli valmiiksi oikeanlainen. HAMKin saavutettavat mallit löydät ContentCanista (edellyttää kirjautumisen).

    Valmiit mallipohjat PowerPint -esitysgrafiikka ohjelmassa.

    Sisällön jäsentämisen johdonmukainen tyyli muodostuu puolestaan johdonmukaisesta luettelojen käytöstä joko numeroituna tai ilman.

    Luettelomerkkien valintapainikkeet Word-tekstinkäsittelyohjelmassa.

    Tarkistetaan siis jokainen tällä viikolla tyylit kuntoon!

    Vinkki 2: Fiinisti fonteilla – tällä viikolla tarkistetaan kirjaintyypit ja -koot!

    Saavutettavuuden näkökulmasta sisällön ymmärrettävyyteen vaikuttavat tekstin kirjaintyyppi ja sen koko. Arkikielessä puhumme näistä usein fontteina. Vaihtoehtoja on tarjolla paljon ja siksi saavutettavia fontteja on vaikea nimetä. Helpompaa on siis opetella tunnistaa saavutettavat fontit ja miettiä kirjasimen koko esitystavan tai -tilanteen mukaan.

    Saavutettavan fontin tunnistaa suorista linjoista (päätteettömät fontit), selvästi erottuvista pienistä ja isoista kirjaimista sekä koukeroiden ja paksunnosten puuttumisesta. Kirjaimilla ja numeroilla on myös selvä väli toisiinsa nähden. Kirjaimen koko vaihtelee myös eri fonteissa melko paljon – alla olevan kuvan kaikki fontit ovat kokoa 28.

    Tekstin korostamiseen on suositeltavaa käyttää lihavointia, mutta kursivoitua tekstiä tulisi välttää, samoin kuin värillistä tekstiä TAI PELKKIÄ KAPITEELEJA SISÄLTÄVÄÄ KIRJOITUSTA.

    Fonttikoko kannattaa valita käyttötilanteen mukaan, sillä tekstin lukeminen paperilta, näytöltä tai auditorion seinältä ovat aivan eri juttuja. Esimerkiksi paperille kirjoitetun Word-asiakirjan tekstin tulisi olla vähintään 11 tai 12 pt, verkkotapaamisten esitysten, kuten PowerPoint, vähintään 20 pt ja auditoriomateriaalien tekstikoon 32 pt.

    Jos haluat kokeilla uutta näkökulmaa omiin materiaaleihisi, kokeilepa Web Disability Simulatoria, joka on Chrome-selaimeen asennettava lisäosa. Sen avulla voi simuloida mm. erilaisten näkövammojen, lukivaikeuden, keskittymisvaikeuksien ja hienomotoriikan ongelmien tai liiallisen auringonvalon vaikutusta nettisivujen tarkasteluun. Samalla simulaattorilla voit tarkastella vaikkapa omia OneDriveen tallennettuja PowerPoint -esityksiä.

    Vinkki 3: Mikä ihmeen ”Alt-teksti”?

    Kuva voi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa, niinhän joskus sanotaan. Kuvilla voi havainnollistaa, elävöittää sekä monipuolistaa kerrontaa ja onhan niitä myös kiva katsoa tekstin lomassa. Saavutettavuutta on se, että kuvien sanoman välittyminen turvataan myös henkilöille, jotka käyttävät tekstimateriaalin lukemiseen avustavaa teknologiaa tai eivät voi nähdä kuvaa. Saavutettavuus kuvien kohdalla tarkoittaa sitä, että niille on laadittu sanallinen tekstivastine kertomaan kuvan sisältö. Tätä vastinetta kutsutaan usein ”Alt-tekstiksi”. 

    Tekstivastine lisätään kuvaan joko Kuvan muotoilu/ Picture Format välilehdeltä kohdasta Vaihtoehtokuvaus/Alt-text tai Tarkista/Review -välilehdeltä, Tarkista helppokäyttöisyys /Check Accessibility -toiminnon avulla. 

    Painikkeet. joiden kautta vaihtoehtoisen tekstin voi lisätä Wordissä.
    Helppokäyttöisyystyökalunäkymä, jossa voi lisätä vaihtoehtoisen kuvauksen kuvalle.

    Helppokäyttöisyyden tarkistus -toiminto ilmoittaa asiakirjan kaikki kohdat, joiden tekninen toteutus tulisi vielä tarkistaa. ”Vaihtoehtoinen teksti puuttuu” -kohdasta (1) näkyvät kaikki ne kuvat, joille ei ole kirjoitettu tekstivastinetta. Hakanuolesta (2) avautuu erillinen sarake, johon vaihtoehtoisen tekstin voi kirjoittaa (3) tai merkitä kuvan koristeelliseksi (4).  

    Esimerkkikuva, jossa tyttö lennättää värikästä leijaa rannalla.

    Tekstivastineen tulee kertoa kuvan pääsisältö henkilölle, joka ei sitä näe. Viereisen kuvan tekstivastine voisi olla esimerkiksi: ”Tyttö juoksee rannalla ja lennättää värikästä leijaa”. Helppokäyttöisyyden tarkistus -työkalu tarjoaa myös vaihtoehtoa ”Luo kuvaus puolestani”, joka kannattaa arvioida kriittisesti ennen käyttöä. Viereiselle kuvalle ehdotettiin tekstivastinetta: ” Kuva, joka sisältää kohteen taivas, ulko, ranta, vesi”.  

    Helppokäyttöisyyden tarkistus -toiminto löytyy sekä Word- että PowerPoint- ohjelmista. Power Point-ohjelmassa helppokäyttöisyys-työkalu kiinnittää huomiota myös diojen sisältöjen lukemisjärjestykseen.  

    Helppokäyttöisyystyökalun avulla voi lisätä kuvaan alt-tekstin sekä katsoa muut dokumentin saavutettavuusongelmat.

    Tarkistetaan tällä viikolla kuvien vaihtoehtoiset kuvaukset kuntoon! 

    Helppokäyttöisyystyökalun käytöstä lisää Saavutettava Word-dokumentti työpajassa 18.32021 tai Saavutettava PowerPoint-työpajoissa 21.4 ja 11.5.2021, joihin voit ilmoittautua vaikka heti – tervetuloa mukaan! 

    Valmennukset

    Saavutettava PowerPoint työpaja

    Saavutettava Word-dokumentti työpaja

    Osaamismerkit

    • Saavutettavan dokumentin tuottaja
    Päivitetty 4 päivää sitten
    Kategoriat: Office365, Opettaja, Opetuksen suunnittelu, Saavutettava materiaalituotanto, Saavutettavuus
    Avainsanat: esitys, O365, oppimateriaalit, saavutettavuus
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Teams uutuudet -työpaja
    • Saavutettava Word-työpaja
    • OneNote -työpaja
    • Saavutettava OneNote -muistikirja
    • Reaaliaikainen tekstitys ja käännös PowerPointissa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.