• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Teamsin tiedostot


Kuuntele

Teamsin tiedostot

bannerikuva_teams

Sisältö


    Kuuntele

    Jokaiselta Teams-tiimin kanavalta löytyy yläpalkista välilehti “Tiedostot”. Kyseiselle välilehdelle voi luoda uusia tiedostoja ja kansioita tai tuoda olemassa olevia tiedostoja omalta koneelta.

    Uuden tiedoston tai kansion luonti Teamsissa

    Voit luoda tiedostoja ja kansioita suoraan Teamsin kautta klikkaamalla Tiedosto-välilehdellä “Uusi”. Valitse sen jälkeen joko kansion luominen tai sopiva tiedostomuoto.

    Seuraavaksi tiedostoa luodessa Teams kysyy tiedoston nimen. Luo-painikkeen painamisen jälkeen tiedosto avautuu Teamsin sisään, jossa sitä voi muokata. Sulje-painikkeesta saat suljettua tiedoston ja palattua tiedostojen listaus-näkymään. Kun luot tiedoston tai kansion, kaikki tiimin ja kanavan jäsenet pääsevät sen näkemään ja muokkaamaan sitä.

    Teams kanavan "Tiedostot" -välilehden Uusi-painike.
    Word-asiakirjan luonti-ikkuna.

    Valmiiden tiedostojen tuonti Teamsiin omalta koneelta

    Jos haluat tuoda tiedoston tai kansion Teamsiin omalta koneelta, valitse kohta “Lataa palvelimeen”. Kun tiedosto on latautunut, saat avattua sen nimeä klikkaamalla. Myös tällaiset tiedostot ja kansiot ovat kaikkien tiimin tai kanavan jäsenten käytettävissä.

    Lataa palvelimeen -painike.
    Kuvatiedosto ladattuna "tiedostot" välilehdelle.

    Teamsin tiedostot ja SharePoint

    Jokaisella Teams-tiimilä ja kanavalla on automaattisesti oma SharePoint-sivunsa. Kaikki tiimin kanavalle tallentuvat tiedostot synkronoituvat automaattisesti myös SharePointiin talteen. SharePointin avulla voit muun muassa palauttaa tiedostojen vanhoja versioita tai vahingossa poistettuja tiedostoja.

    Voit avata tiedoston SharePointissa klikkaamalla nimen perässä olevaa kolmea pistettä ja valitsemalla “Avaa sovelluksessa SharePoint”.

    Kolmen pisteen alla oleva valikko, josta löytyy Avaa sovelluksessa SharePoint -painike.

    Tiedostojen ja kansioiden jakaminen tiimin ulkopuolisille

    Tiedoston tai kansion jakaminen tiimin ulkopuolisille onnistuu SharePointin avulla. Yllä olevassa kappaleessa on kerrottu, miten saat tiedoston auki SharePointissa. Nyt viemällä hiiren haluamasi tiedoston kohdalle SharePointissa, tulee näkyviin jakamispainike, jonka kautta pääset jakamaan tiedoston joko tietyille henkilöille tai koko omalle organisaatiollesi.

    Tiedoston vieressä oleva jakamispainike.
    Jakolinkkinäkymä.

    Teams-tiimin elinkaari ja poiston vaikutus tiedostoihin

    Tyhjiksi jääneet Teams-tiimit, eli ryhmät joissa ei ole omistajaa tai yhtään jäsentä, poistetaan tietohallinnon toimesta.

    Poiston myötä kaikki tiimiin liittyvät tiedostot, muistiot, Planner-suunnitelmat ym. poistuvat, myös SharePointista. Mikäli Teamsissa on tiedostoja, jotka tarvitsee säilyttää myös tiimin poistamisen jälkeen, ne kannattaa tallentaa esim. omaan OneDriveen tai verkkolevyasemalle (pitkäaikainen säilytys).

    Mikäli tarve tiimin olemassaololle lakkaa, voivat tiimin omistajat poistaa sen myös itse Poista tiimi / Delete the team –toiminnolla Teamsissa, joka löytyy tiimin nimen jälkeen “kolmen pisteen” alta.

    Lisää ohjeita

    • Teamsin, SharePointin ja OneDriven yhteiskäyttö (Microsoft)
    • Teamsin käytön aloittaminen (Digipedaohjeet)

    Päivitetty 8 kuukautta sitten
    Kategoriat: M365, Ryhmätyöskentely, Teams, Tietosuoja, Työkaluja materiaalien tuotantoon, Viestiminen
    Avainsanat: m365, materiaalin jakaminen, Opettaja, ryhmätyö, sharepoint, Teams, tiedostojenkäsittely, tiedostot, tietosuoja
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
    • Jaettujen kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa
    • OneNote digitaalisiin muistiinpanoihin
    • MS Viva Learning
    • Keskusteluviestien näkyminen Teams-kokouksissa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.