• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Zoomin usein kysytyt kysymykset


Kuuntele

Zoomin usein kysytyt kysymykset

Sisältö


    Kuuntele

    Pienryhmien käyttäminen / Breakout Rooms

    • https://digipedaohjeet.hamk.fi/zoom-pienryhmatyoskentely/ (ohje)
    • Varmista, että olet kirjautunut sisään Zoom-sovellukseen ennen istuntoon liittymistä, ohje.

    Käytän breakout roomeissa self select -toimintoa. Kaikki osallistujat eivät voi kuitenkaan valita, mihin huoneeseen menevät, miksei?

    Toiminto on käytössä vain uusimmilla Zoom-sovelluksen versioilla toimivilla osallistujilla. Selaimella istuntoon osallistujat eivät voi valita itse pienryhmää.

    Olen jakanut osallistujat pienryhmiin ennen istunnon alkamista pre-assign-toiminnolla. Osa osallistujista ei kuitenkaan näy oikein osoitetussa breakout roomissa, miksei?

    • Osallistuja ei ole kirjautunut sisään lainkaan Zoomiin, eli häntä ei tunnisteta käyttäjäksi, joka pitäisi jakaa breakout roomiin. Käyttäjä on saattanut kirjautua Zoomiin omalla sähköpostiosoitteella SSO-kirjautumisen sijaan, minkä vuoksi häntä ei tunnisteta oikeaksi käyttäjäksi.
    • Ohje: käyttäjä poistuu istunnosta, kirjautuu ulos Zoom-sovelluksesta ja kirjautuu uudelleen ohjeen mukaan: Kirjautuminen Zoom-palveluun.
    • Vinkki: Kannattaa istunnon asetuksista valita käyttöön ”Only authenticated users can join”– näin istuntoon ei pääse sisään, että kirjautuisi tunnuksellaan sisään, ja käyttäjät osataan yhdistää valmiiksi huoneisiinsa.

    Opetustilanne: opiskelijat työstävät yhteisiä dokumentteja, opettaja kiertää ohjaamassa

    1. Käytetään Breakout roomia ryhmätyöskentelyyn
    2. Ohjeistetaan ennen huoneisiin menoa, mitä on tarkoitus tehdä:
      • Kuinka jaetaan dokumentti toiselle opiskelijalle
      • Kauanko työskennellään huoneissa
      • Miten pyydetään apua (Ask for help -nappulasta saa kutsuttua opettajan paikalle)

    Voiko luoda breakoutteja mobiililaittelle asennetulla sovelluksella?

    • Ei voi, mobiilisovelluksessa ei ole sellaista ominaisuutta.
    • Opiskelija voi kuitenkin mobiilisovelluksella osallistua pienryhmätyöskentelyyn.

    Osallistuja on kirjautunut sisään Zoomiin ja toimii tietokoneelle tai mobiililaitteelle asennetulla Zoom-sovelluksella, mutta ei siltikään voi esim. valita breakout roomia, kuten muut, miksei?

    Opiskelijalla on käytössä vanhempi versio Zoom-sovelluksesta. Ohje: pyydä osallistujaa poistumaan Zoom-istunnosta ja päivittämään sovellus, ohje: Zoom-sovelluksen päivittäminen.

    Osallistujan nimen perässä lukee guest, miksi?

    Osallistuja ei ole ole kirjautunut Zoom-sovellukseen lainkaan. Jos osallistuja kertoo kirjautuneensa sisään, mutta nimen perässä näkyy silti guest, on käyttäjä kirjautunut sisään omalla sähköpostiosoitteellaan SSO-kirjautumisen sijaan, eikä häntä tunnisteta HAMKilaiseksi käyttäjäksi. Ohje: käyttäjä poistuu istunnosta, kirjautuu ulos Zoom-sovelluksesta ja kirjautuu uudelleen ohjeen mukaan: Kirjautuminen Zoom-palveluun.

    Kuinka luon istunnon?

    Ohjeessa kerrottu tarkemmin alla esiteltyjen istuntojen perustamisesta: https://digipedaohjeet.hamk.fi/zoom-uuden-istunnon-perustaminen/.

    Voinko järjestää useita yhtäaikaisia istuntoja?

    Tämä ei ole mahdollista. Jos saman käyttäjän perustamia istuntoja käynnistetään useampia, katkaistaan aiemmin käynnistetty saman käyttäjän istunto. Joskus yksittäiset istunnot ovat saattaneet toimia yhtäaikaa, mutta tästä ei ole mitään takeita.

    Kuinka jaan työpöytääni?

    https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/201362153-Sharing-your-screen (Zoom ohje)

    • Jos haluat jakaa esimerkiksi videon näyttämisen takia tietokoneesi äänet, muista rastittaa ruutu ”Share computer sound” ennen valittavan ikkunan/työpöydän valintaa.
    • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle (ohje)

    Kuinka tallennan istunnon?

    Ohje: https://digipedaohjeet.hamk.fi/zoom-istunnon-tallentaminen/

    Tallensin Zoom-verkkoistunnon, mutta en löydä istunnon tallennetta. Mistä löydän Zoom-tallenteeni?

    • Löydät tallenteen omalta tietokoneeltasi, HAMKissa on käytössä paikallinen tallennus.
    • Tallenteen löytäminen ja jakaminen (ohje)

    Oikeuksien antaminen ulkopuoliselle luennoitsijalle

    https://digipedaohjeet.hamk.fi/zoom_verkkoistunnon_roolit/ (ohje)

    Miten hoidan etäopetuksen, kun opetettavaa ohjelmaa käytetään VDI:n kautta?

    1. Avaa VDI-yhteys.
    2. Avaa VD-yhteyden yli sen ohjelma, jota tarvitset istunnossa.
    3. Avaa Zoom-istunto.
    4. Paina Share Screen -napista. Valitse jaettavaksi ikkunaksi VDI-ohjelman työpöytä. Valitse Share Computer Sound -niin saa tarvittaessa etäkoneelta tulevat äänet mukaan. Paina Share.
    Zoom näytönjaon aloitus näkymä.
    • Näin osallistujat näkevät Zoom-istunnossa jaettuna tarvittavan sisällön avatun VDI-yhteyden yli.
    • Kun työskentelee etätyöpöydällä, voit toki tarvittaessa sulkea jo avattuja ohjelmia, vaihtaa eri ohjelmien välillä jne.
    • Vastaavasti opiskelijat voivat jakaa omaa näkymäänsä, myös VDI-työpöytää.

    Voiko Zoomissa jakaa iPadin näyttöä?

    Kyllä voi.  Ennen istuntoa määrittele asetukset kuntoon: https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/115005890803-iOS-Screen-Sharing?mobile_site=true#h_32464f5b-7f11-4611-9428-eca0bf6996dc

    Voinko käyttää Zoomin Whiteboardia kosketusnäytöllä esim. matikan kaavojen kirjoittamisessa?

    • Kyllä voi. Voi myös käyttää annotaatiotyökaluja ja piirtää jaetun näytön päälle, ohje.
    • Toinen tapa on käyttää OneNoten Piirto-ominaisuutta ja jakaa näyttöä

    Osallistujan aktivointityökalut

    • Kyselyt: https://blog.hamk.fi/digi-hamk/pikakyselyt-etaopetuksessa/
    • Aktivointipainikkeet ja käden nosto osallistuja-listan alareunassa, ohje.
    • Annotaatiotyökalut näytön jaon päälle ja Whiteboard, ohje,

    Miten opiskelijat löytävät Zoom-verkkoistuntoon?

    Ohje: liittyminen verkkoistuntoon osallistujana

    Minun pitäisi toimia istunnossa hostina. Liityin istuntoon linkistä, mutta minulla on vain tavalliset osallistujan oikeudet. Miksi?

    Zoom ei automaattisesti tunnista sinua istunnon hostiksi, kun liityt istuntoon linkkiä seuraamalla. Kannattaa käynnistää ensin Zoom-sovellus ja varmistaa, että olet kirjautunut sisään, ja vasta sitten liittyä istuntoon. Tällä varmistat oikeat oikeudet. Video-ohje sisään kirjautumiseen

    Miten yhdistän Zoom-verkkoistuntojen tiedot Outlook-kalenteriini?

    Ohje Zoom-työpöytäsovellukselle, HAMKissa valitse Office 365 ja täydennä omat kirjautumistietosi.

    Päivitetty 2 vuotta sitten
    Kategoriat:
    Avainsanat: zoom
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

      Footer

      Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
      PL 230 13101 Hämeenlinna
      03 6461
      HAMK@HAMK.FI

      Tietosuoja
      Evästeet
      Alasottoilmoitus
      Saavutettavuusseloste
      Sivustokartta

      cc-lisenssi

      Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.