• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodlen tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoomin ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Teams-ohjeet
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Näin tuotat saavutettavan videon
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Screencast-O-Matic auttaa videon tekstityksessä
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualue
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Näin tuotat saavutettavan videon
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Screencast-O-Matic auttaa videon tekstityksessä
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Forms – työkalu lomakkeiden luontiin -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura videon jakaminen
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

VDI – virtuaalinen työasema

Kuuntele

VDI – virtuaalinen työasema

Sisältö


    Kuuntele

    VDI-palvelun pääideana on HAMKissa käytettävien sovellusten etäkäyttö ja/tai oman koneen hyödyntäminen opiskelussa. Kaikkia sovelluksia ei voida jakaa opiskelijoiden omille koneille asennettavaksi, eikä kaikista sovelluksista ole olemassa selainkäyttöistä versiota. Palvelua ylläpitää HAMKin tietohallinto.

    VDI opetuksessa

    VDI-järjestelmän avulla voidaan vähentää opetuksen riippuvuutta tietystä ATK-luokasta, sekä mahdollistaa VDI-palveluun asennettujen ohjelmistojen etäkäyttö. VDI-palveluun asennettuja sovelluksia voidaan käyttää kaikilta HAMKin tietokoneilta sekä opiskelijoiden omilta tietokoneilta. Palveluun kirjaudutaan omilla henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla. Käytettävän VDI työpöydän nimi on HAMK Student Win10.

    VDI etätyöskentelyssä

    Henkilökunta voi käyttää VDI-palvelua tietoturvalliseen etätyöskentelyyn, oli käytössä sitten työkannettava tai oma kotikone. Palveluun kirjaudutaan omilla käyttäjätunnuksilla sekä tietyissä tilanteissa lisäksi työpuhelimeen lähetettävän kertakäyttösalasanan avulla. Käytettävä virtuaalityöasema on nimeltään HAMK Staff Win10.

    VDI-käytössä huomioitavaa

    VDI-palvelun käyttö tapahtuu VMware Horizon View client-ohjelmalla, jolla otetaan yhteys osoitteeseen https://vdi.hamk.fi.
    Kaikki tehdyt työt pitää tallentaa HAMKin verkkolevyille (P:, S:, U:) tai OneDrive for Business pilvitallennuspalveluun, sillä tallentamattomat työt häviävät VDI-käytön päättyessä, eikä niitä voida palauttaa.

    Käyttöohjeet: asennus

    Jos käytät palvelua HAMKin koneilta, on tarvittava ”Horizon View Client” -sovellus jo valmiiksi asennettu koneelle. Mikäli taas käytät palvelua omalta koneeltasi, tulee sinun ensin ladata ja asentaa sovellus.

    Asentaaksesi sovelluksen siirry osoitteeseen: https://vdi.hamk.fi/

    VMware Horizon Install VMware Horizon Client -painike.

    Klikkaa ”Install VMware Horizon Client” -linkkiä, tämä siirtää sinut Vmwaren sivuille, josta avautuu mahdollisuus ladata ohjelma niin, Windows, Mac OS tai Linux alustalle. Valitse haluamasi alusta ja klikkaa ”Go to downloads” -linkkiä, jonka jälkeen avautuvalla sivulla vielä kertaalleen ”Download”

    VMware lataussivu.

    VMware Windows version lataussivu. Sivulla on Download-painike.

    Asenna ladattu asennuspaketti koneellesi. Asennuksen päätteeksi ohjelma pyytää sinua uudelleen käynnistämään tietokoneesi, tämän jälkeen asennus on valmis.

    Käyttöohjeet: etätyöpöytäyhteyden käynnistäminen

    Ensimmäisen kerran ohjelmaa käynnistettäessä, sinun tulee määritellä VDI-palvelimen osoite. valitse vasemmasta ylänurkasta ”New server” ja kirjoita laatikkoon: vdi.hamk.fi. Kun kirjaudut sisään HAMKin käyttäjätunnukissalsi, muista valita ”Domain” -vetovalikosta ”HAMK” ehdotetun ”AD” sijaan.

    VMware New server -painike.

    Connection server tekstikenttä, jossa on vdi.hamk.fi -osoite.

    Login.ikkuna.

    Seuraavaksi näet kaikki virtuaalityöpöydät, jotka sinulle on määritelty. Henkilökunnalla oletuksena näkyy ”HAMK Staff Win10” ja ”HAMK Student Win10”, opiskelijoilla luonnollisesti näkyy ainoastaan student -kone. Klikkaa haluamasi työpöytä auki ja aloita käyttö.

    Hamk Staff Win10 ja HAMk Student Win10 virtuaalityöpöydät.

    Päivitetty 3 kuukautta sitten
    Kategoriat:
    Avainsanat: etäkäyttö, etätyöpöytä, VDI
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

      Footer

      Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
      PL 230 13101 Hämeenlinna
      03 6461
      HAMK@HAMK.FI

      Tietosuoja
      Evästeet
      Alasottoilmoitus
      Saavutettavuusseloste
      Sivustokartta

      cc-lisenssi

      Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

      Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA