• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

VDI – virtuaalinen työasema


Kuuntele

VDI – virtuaalinen työasema

bannerikuva muita ohjeita

Sisältö


    Kuuntele

    VDI-palvelun pääideana on HAMKissa käytettävien sovellusten etäkäyttö ja/tai oman koneen hyödyntäminen opiskelussa. Kaikkia sovelluksia ei voida jakaa opiskelijoiden omille koneille asennettavaksi, eikä kaikista sovelluksista ole olemassa selainkäyttöistä versiota. Palvelua ylläpitää HAMKin tietohallinto.

    VDI opetuksessa

    VDI-järjestelmän avulla voidaan vähentää opetuksen riippuvuutta tietystä ATK-luokasta, sekä mahdollistaa VDI-palveluun asennettujen ohjelmistojen etäkäyttö. VDI-palveluun asennettuja sovelluksia voidaan käyttää kaikilta HAMKin tietokoneilta sekä opiskelijoiden omilta tietokoneilta. Palveluun kirjaudutaan omilla henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla. Käytettävä virtuaalityöasema on nimeltään HAMK Students. Opiskelijoiden pitää ensin hakea käyttöoikeus Oikeudet VDI-etätyöpöytien käyttöön” -lomakkeella (vaatii kirjautumisen).

    VDI etätyöskentelyssä

    Henkilökunta voi käyttää VDI-palvelua tietoturvalliseen etätyöskentelyyn, oli käytössä sitten työkannettava tai oma kotikone. Palveluun kirjaudutaan omilla käyttäjätunnuksilla. Käytettävä virtuaalityöasema on nimeltään HAMK Staff.

    VDI-palvelun käyttö tapahtuu VMware Horizon View client-ohjelmalla, jolla otetaan yhteys osoitteeseen https://vdi.hamk.fi.

    Huomioithan että kaikki tehdyt työt pitää tallentaa HAMKin verkkolevyille (P:, S:, U:) tai OneDrive for Business pilvitallennuspalveluun, sillä tallentamattomat työt häviävät VDI-käytön päättyessä, eikä niitä voida palauttaa.

    VMware Horizon View client – ohjelman asennus (HAMKin koneilla valmiina)

    • Lataa VMware Horizon View – asiakasohjelma menemällä selaimella osoitteeseen https://vdi.hamk.fi
    • Valitse ladattavaksi vasemmanpuoleinen vaihtoehto “Install VMware Horizon Client” (kts. kuva alla).
    Asennus koneelle
    • Valitse ladattavaksi kotikoneellesi sopiva vaihtoehto (ilman Local Mode lisäosaa) ja asenna se oletusasetuksin. Voit asennuksen aikana kirjoittaa oletuspalvelimen (Add Server) osoitteeksi vdi.hamk.fi.
    Latauslinkit käyttöjärjestelmän mukaan.
    • Ladatun tiedoston päällä valitse hiiren kaksoipainikkeella “Run as administrator” ja asenna asennuspaketti koneellesi .
    • Asennuksen päätteksi ohjelma pyytää sinua uudelleen käynnistämään koneesi, tämän jälkeen asennus on valmis.

    VMware Horizon View client – ohjelman käyttö

    Käynnistä VMware Horizon Client ja kirjoita osoitekenttään “Enter the name of the Connection Server” vdi.hamk.fi. Jatka Connect – painikkeella.

    Enter the name of the Connection Server
    • Jatkossa VMware Horizon Clientin ikkunanäkymä on alla olevan kuvan mukainen. Kaksoisklikkaamalla kuvaketta vdi.hamk.fi pääset kirjautumaan HAMK:n VDI–ympäristöön.
    vdi.hamk.fi
    • Tee tarvittaessa pyydetty MFA-kirjautuminen.
    • Laita ruksi kohtaan “Always allow vdi.hamk.fi to open links of this type in the associated app”
    • Valitse “Open VMware Horizon Client.app”
    • Sinulta kysytään HAMK:n käyttäjätunnus ja salasana. Valitse Domainiksi “HAMK“. Jatka Login-painikkeella.
    Kirjautumisikkuna
    • Saat näkyviin ne VDI-tietokoneet, joihin sinulle on annettu käyttöoikeudet. Valitse kaksoisklikkaamalla VDI-tietokone, jolle haluat ottaa yhteyden, esim. “HAMK Students”.
    Työasemat, joihin oikeudet

    Kotikoneelta tiedostojen siirto VDI-koneelle (Windows)

    Jos sinulla on tarvetta siirtää kotikoneelta VDI-koneelle tiedostoja (tai vdi-koneelta kotikoneelle) tulee asetuksiin laittaa päälle “Share your local files” ja Allow auto access to removable storages“. Asetuksiin pääset yllä olevan ikkunan “ratas”-painikkeen kautta valitsemalla Drive & Folder Sharing. Alla olevassa ikkunasta näet esimerkki asetukset.

    VDI-työasemaan kirjautuminen

    Opiskelijoiden pitää ensin hakea käyttöoikeus Oikeudet VDI-etätyöpöytien käyttöön” -lomakkeella (vaatii kirjautumisen).

    • Kun kirjaudut sisään HAMKin käyttäjätunnuksillasi (lyhyttunnus ja salasana), muista valita ”Domain” -valikosta ”HAMK” ehdotetun ”AD” sijaan.
    Käyttäjätunnus ja salasana sekä Domain HAMK
    • Seuraavaksi näet kaikki virtuaalityöpöydät (VDI-työasemat), jotka sinulle on määritelty. Henkilökunnalla oletuksena näkyy ”HAMK Staff ” ja ”HAMK Students, opiskelijoilla näkyy ainoastaan ”HAMK Students”. Klikkaa haluamasi työpöytä auki ja aloita käyttö.
    Työasemat, joihin oikeudet

    Huomioithan että kaikki tehdyt työt pitää tallentaa HAMKin verkkolevyille (P:, S:, U:) tai OneDrive for Business pilvitallennuspalveluun, sillä tallentamattomat työt häviävät VDI-käytön päättyessä, eikä niitä voida palauttaa.

    Päivitetty 4 kuukautta sitten
    Kategoriat: Muita ohjeita
    Avainsanat: byod, etätyöskentely, työasema, VDI, virtuaalinen
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
    • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
    • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
    • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
    • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.