• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
          • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: käytön aloittaminen
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Kyselyt näppärästi Formsilla -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

VDI – virtuaalinen työasema

Kuuntele

VDI – virtuaalinen työasema

Sisältö


    Kuuntele

    VDI-palvelun pääideana on HAMKissa käytettävien sovellusten etäkäyttö ja/tai oman koneen hyödyntäminen opiskelussa. Kaikkia sovelluksia ei voida jakaa opiskelijoiden omille koneille asennettavaksi, eikä kaikista sovelluksista ole olemassa selainkäyttöistä versiota. Palvelua ylläpitää HAMKin tietohallinto.

    VDI opetuksessa

    VDI-järjestelmän avulla voidaan vähentää opetuksen riippuvuutta tietystä ATK-luokasta, sekä mahdollistaa VDI-palveluun asennettujen ohjelmistojen etäkäyttö. VDI-palveluun asennettuja sovelluksia voidaan käyttää kaikilta HAMKin tietokoneilta sekä opiskelijoiden omilta tietokoneilta. Palveluun kirjaudutaan omilla henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla. Käytettävän VDI työpöydän nimi on HAMK Student Win10. Opiskelijoiden tulee hakea käyttöoikeus VDI-palveluun erillisellä lomakkeella.

    VDI etätyöskentelyssä

    Henkilökunta voi käyttää VDI-palvelua tietoturvalliseen etätyöskentelyyn, oli käytössä sitten työkannettava tai oma kotikone. Palveluun kirjaudutaan omilla käyttäjätunnuksilla sekä tietyissä tilanteissa lisäksi työpuhelimeen lähetettävän kertakäyttösalasanan avulla. Käytettävä virtuaalityöasema on nimeltään HAMK Staff Win10.

    VDI-käytössä huomioitavaa

    VDI-palvelun käyttö tapahtuu VMware Horizon View client-ohjelmalla, jolla otetaan yhteys osoitteeseen https://vdi.hamk.fi.
    Kaikki tehdyt työt pitää tallentaa HAMKin verkkolevyille (P:, S:, U:) tai OneDrive for Business pilvitallennuspalveluun, sillä tallentamattomat työt häviävät VDI-käytön päättyessä, eikä niitä voida palauttaa.

    Käyttöohjeet: asennus

    Jos käytät palvelua HAMKin koneilta, on tarvittava “Horizon View Client” -sovellus jo valmiiksi asennettu koneelle. Mikäli taas käytät palvelua omalta koneeltasi, tulee sinun ensin ladata ja asentaa sovellus.

    Asentaaksesi sovelluksen siirry osoitteeseen: https://vdi.hamk.fi/

    VMware Horizon Install VMware Horizon Client -painike.

    Klikkaa “Install VMware Horizon Client” -linkkiä, tämä siirtää sinut Vmwaren sivuille, josta avautuu mahdollisuus ladata ohjelma niin, Windows, Mac OS tai Linux alustalle. Valitse haluamasi alusta ja klikkaa “Go to downloads” -linkkiä, jonka jälkeen avautuvalla sivulla vielä kertaalleen “Download”

    VMware lataussivu.

    VMware Windows version lataussivu. Sivulla on Download-painike.

    Asenna ladattu asennuspaketti koneellesi. Asennuksen päätteeksi ohjelma pyytää sinua uudelleen käynnistämään tietokoneesi, tämän jälkeen asennus on valmis.

    Käyttöohjeet: etätyöpöytäyhteyden käynnistäminen

    Ensimmäisen kerran ohjelmaa käynnistettäessä, sinun tulee määritellä VDI-palvelimen osoite. valitse vasemmasta ylänurkasta “New server” ja kirjoita laatikkoon: vdi.hamk.fi. Kun kirjaudut sisään HAMKin käyttäjätunnukissalsi, muista valita “Domain” -vetovalikosta “HAMK” ehdotetun “AD” sijaan.

    VMware New server -painike.

    Connection server tekstikenttä, jossa on vdi.hamk.fi -osoite.

    Login.ikkuna.

    Seuraavaksi näet kaikki virtuaalityöpöydät, jotka sinulle on määritelty. Henkilökunnalla oletuksena näkyy “HAMK Staff Win10” ja “HAMK Student Win10”, opiskelijoilla luonnollisesti näkyy ainoastaan student -kone. Klikkaa haluamasi työpöytä auki ja aloita käyttö.

    Hamk Staff Win10 ja HAMk Student Win10 virtuaalityöpöydät.

    Päivitetty 3 kuukautta sitten
    Kategoriat:
    Avainsanat: etäkäyttö, etätyöpöytä, VDI
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

      Footer

      Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
      PL 230 13101 Hämeenlinna
      03 6461
      HAMK@HAMK.FI

      Tietosuoja
      Evästeet
      Alasottoilmoitus
      Saavutettavuusseloste
      Sivustokartta

      cc-lisenssi

      Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.