• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Opettajan Moodle-ohjeita


Kuuntele

Opettajan Moodle-ohjeita

Sisältö


    Kuuntele

    • Suomenkielinen opettajan opas (Moodle-ringin ylläpitämä)
    • Moodle Docs 3.9. (englanniksi)
    • Voit hyödyntää moduulin käsikirjoituksen laatimisessa ABC-mallia (PDF)

    Huomaathan, että HAMKin ja muiden organisaatioiden Moodle-ympäristöt ja ohjeistukset eivät ole identtisiä. Käytännössä kaikkiin tapauksiin ja ongelmiin vastaava englanninkielinen Moodle-ohjesivusto on ensisijainen lähde ohjeille.

    Digipedaohjeissa annetaan vinkkejä joihinkin HAMKin Moodlen tärkeimpiin ja erityislaatuisiin toimintoihin.

    Opettajan Moodle-ohjeiden koostesivut

    • Suunnittele ja rakenna
    • Aktiviteetteja, sisältöjä, aineistoja
    • Seuraa ja ohjaa
    • Toimintojen automatisointi

    Tärkeimmät Moodle-termit

    • Työtila = Moodlen alue toteutukselle, johon voi lisätä esim. oppimateriaalia tai aktiviteetteja opiskelijoille.
    • Lohko = Työtilan oikeassa reunassa on useita eri lohkoja. Opettaja voi lisätä halutessaan näitä omaan työtilaansa, mutta tärkeimmät lohkot ovat työtilassa oletuksena, kuten Teksti puheeksi, Aktiviteetit, Kuumakartta/Heatmap sekä Tekstiviestit (SMS-lohko).
    • Osio, aihe = Työtilassa oleva osio, johon voidaan lisätä aineistoa tai aktiviteetteja.
    • Aineisto = Opettajan lisäämä aineisto, esim. verkkosivu, videoaineisto tiedosto, tiedostokansio, verkkolinkki
    • Aktiviteetti = Opettajan opiskelijoille asettama aktiviteetti, esim. keskustelufoorumi, tehtävä, tentti, työpaja, oppimispäiväkirja
    • Opettaja = Käyttäjä, jolla on työtilan täydet hallintaoikeudet. Opettaja voi lisätä, poistaa ja muokata sisältöä. Muuttaa kurssin asetuksia ja tarkastella kurssin tilastoja.
    • Opiskelija = Käyttäjä, joka on työtilassa osallistujana. Opiskelija voi palauttaa tehtäviä, kirjoittaa keskustelufoorumeille ja osallistua opettajan määrittämiin aktiviteetteihin.

    Usein kysytyt kysymykset (FAQ)

    K: Mistä löydän toteutuksen työtilan?

    HAMKissa, HAMIssa ja täydennyskoulutuksessa opettajat tilaava pääsääntöisestit uusien toteutusten Moodle-työtilat Peppiin luodun toteutuksen kautta, ohje. Toteutuksille liitetyt opettajat ovat omilla toteutuksillaan automaattisesti opettajina. Opettaja löytää siis omat toteutuksensa sisäänkirjautumisen jälkeen omista kursseistaan.

    • Jos työtila on kateissa, kannattaa etsiä opinnon ja toteutuksen tunnuksella sivun yläreunan Etsi-haulla.
    • Jos et ole varma, mikä työtila liittyy toteutukseen, tarkista Pepistä toteutukselta Oppimisympäristöt-yhteys.

    K: Miten opiskelijat löytävät työtilan?

    Pääsääntöisesti opiskelijat siirtyvät työtiloihin automaattisesti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen, joten he löytävät omat toteutuksensa sisäänkirjautumisen jälkeen omista kursseistaan. Tarvittaessa he voivat etsiätyötilaa sivun yläreunan Etsi-haulla. HUOM. On tärkeää, että opettaja/opettajatiimi avaa kurssialueen opiskelijoille nähtäväksi tai muuten he eivät löydä kurssia, eivätkä pääse sisään alueelle. Ohje.

    K: Mitä pitäisi tehdä, jotta Moodle-työtilani olisi kunnossa?

    Varsinaisen toteutuksen suunnittelun lisäksi Moodlessa tulisi tehdä vähintään seuraavat toimenpiteet:

    • Tarkista ja muokkaa työtilan asetuksia (kurssimuoto, aiheiden määrä, kurssin näkyvyys opiskelijoille)
    • Lisää/tuo sisältö ja aktiviteetit työtilaan. Aseta/tarkista tehtävien päivämäärät.

    K: Mistä saan apua Moodlen käyttöön?

    • Tältä ja Moodlen yleisiltä ohjesivustoilta
    • Työtoveriltasi/tiimisi jäseneltä
    • Yksikkösi verkko-opetuksen ja -opiskelun digitukihenkilöltä sekä digipedamentorilta
    • Opetusteknologiat-teamista
    • Ongelmatapauksissa HAMKin ServiceDeskin kautta (ohjautuu Moodle-tuelle yksiköissä ja pääkäyttäjille)

    Päivitetty 2 vuotta sitten
    Kategoriat: Moodle
    Avainsanat: Aktiviteettejä aineistoja ja toimintoja Moodlessa, Seuraa ja ohjaa Moodlessa
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Backup Teacher Moodlessa
    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.