• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodlen tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoomin ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Teams-ohjeet
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Näin tuotat saavutettavan videon
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Screencast-O-Matic auttaa videon tekstityksessä
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualue
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Näin tuotat saavutettavan videon
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Screencast-O-Matic auttaa videon tekstityksessä
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Forms – työkalu lomakkeiden luontiin -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura videon jakaminen
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Opettajan Moodle-ohjeita

Kuuntele

Opettajan Moodle-ohjeita

Sisältö


    Kuuntele

    Moodlen yleiset suomenkieliset ohjeet löytyvät Moodle-sivustolta. Ohjeita päivittää pääsääntöisesti Helsingin yliopisto yhteistyössä valtakunnallisen Moodle-ringin kanssa. Huomaathan, että HAMKin ja muiden organisaatioiden Moodle-ympäristöt ja ohjeistukset eivät ole identtisiä. Käytännössä kaikkiin tapauksiin ja ongelmiin vastaava englanninkielinen Moodle-ohjesivusto on ensisijainen lähde ohjeille.

    Näissä ohjeissa annetaan vinkkejä joihinkin HAMKin Moodlen tärkeimpiin ja erityislaatuisiin toimintoihin.

    Opettajan Moodle-ohjeiden koostesivut:

    Suunnittele ja rakenna

    Aktiviteetteja, sisältöjä, aineistoja

    Seuraa ja ohjaa

    Toimintojen automatisointi

    Tärkeimmät Moodle-termit

    Työtila = Moodlen alue toteutukselle, johon voi lisätä esim. oppimateriaalia tai aktiviteetteja opiskelijoille.

    Lohko = Työtilan oikeassa reunassa on useita eri lohkoja. Opettaja voi lisätä halutessaan näitä omaan työtilaansa, mutta tärkeimmät lohkot ovat työtilassa oletuksena, kuten Teksti puheeksi, Aktiviteetit, Kuumakartta/Heatmap sekä Tekstiviestit (SMS-lohko).

    Osio, aihe = Työtilassa oleva osio, johon voidaan lisätä aineistoa tai aktiviteetteja.

    Aineisto = Opettajan lisäämä aineisto, esim. verkkosivu, videoaineisto tiedosto, tiedostokansio, verkkolinkki

    Aktiviteetti = Opettajan opiskelijoille asettama aktiviteetti, esim. keskustelufoorumi, tehtävä, tentti, työpaja, oppimispäiväkirja

    Opettaja = Käyttäjä, jolla on työtilan täydet hallintaoikeudet. Opettaja voi lisätä, poistaa ja muokata sisältöä. Muuttaa kurssin asetuksia ja tarkastella kurssin tilastoja.

    Opiskelija = Käyttäjä, joka on työtilassa osallistujana. Opiskelija voi palauttaa tehtäviä, kirjoittaa keskustelufoorumeille ja osallistua opettajan määrittämiin aktiviteetteihin.

    Usein kysytyt kysymykset (FAQ)

    K: Mistä löydän toteutuksen työtilan?

    HAMKissa, HAMIssa ja täydennyskoulutuksessa opettajat tilaava pääsääntöisestit uusien toteutusten Moodle-työtilat Peppiin luodun toteutuksen kautta, ohje. Toteutuksille liitetyt opettajat ovat omilla toteutuksillaan automaattisesti opettajina. Opettaja löytää siis omat toteutuksensa sisäänkirjautumisen jälkeen omista kursseistaan.

    • Jos työtila on kateissa, kannattaa etsiä opinnon ja toteutuksen tunnuksella sivun yläreunan Etsi-haulla.

    K: Miten opiskelijat löytävät työtilan?

    Pääsääntöisesti opiskelijat siirtyvät työtiloihin automaattisesti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen, joten he löytävät omat toteutuksensa sisäänkirjautumisen jälkeen omista kursseistaan. Tarvittaessa he voivat etsiätyötilaa sivun yläreunan Etsi-haullaa. HUOM. On tärkeää, että opettaja/opettajatiimi avaa kurssialueen opiskelijoille nähtäväksi tai muuten he eivät löydä kurssia, eivätkä pääse sisään alueelle. Ohje.

    K: Mitä pitäisi tehdä, jotta Moodle-kurssini olisi kunnossa?

    Varsinaisen toteutuksen suunnittelun lisäksi Moodlessa tulisi tehdä vähintään seuraavat toimenpiteet:

    • Tarkista ja muokkaa työtilan asetuksia (kurssimuoto, aiheiden määrä, kurssin näkyvyys opiskelijoille)
    • Lisää/tuo sisältö ja aktiviteetit työtilaan. Aseta/tarkista tehtävien päivämäärät.

    K: Mistä saan apua Moodlen käyttöön?

    • Tältä ja Moodlen yleisiltä ohjesivustoilta
    • Työtoveriltasi/tiimisi jäseneltä.
    • Yksikkösi verkko-opetuksen ja -opiskelun tukihenkilöltä
    • Ongelmatapauksissa HAMKin ServiceDeskin kautta (ohjautuu Moodle-tuelle yksiköissä ja pääkäyttäjille)

    Päivitetty 4 kuukautta sitten
    Kategoriat:
    Avainsanat: Aktiviteettejä aineistoja ja toimintoja Moodlessa
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

      Footer

      Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
      PL 230 13101 Hämeenlinna
      03 6461
      HAMK@HAMK.FI

      Tietosuoja
      Evästeet
      Alasottoilmoitus
      Saavutettavuusseloste
      Sivustokartta

      cc-lisenssi

      Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

      Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA