• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Zoomin yleiset käyttöön liittyvät asetukset


Kuuntele

Zoomin yleiset käyttöön liittyvät asetukset

bannerikuva_zoom

Sisältö


    Kuuntele

    • Zoomin työpöytäsovelluksen asetusvalikon kautta voit tehdä säätöjä omiin ääni- ja videoasetuksiisi sekä istunnossa esitettävän sisällön näkymiseen liittyen.
    • Zoomin web-portaalissa Zoom.hamk.us ovat laajemmat tiliä ja istuntojen toimintoja koskevat asetukset.
    • Istuntoa koskevat asetukset ovat Oletusasetuksista huolimatta voit säätää istuntoon liittyviä asetuksia istuntoa perustaessa tekemistäsi säädöistä poikkeavasti tai muokata istunnon asetuksia myöhemmin.

    Asetusten löytäminen

    • Asetukset on koottu Settings-sivulle muutaman alaotsikon alle. Listassa esiintyvät toiminnot mukailevat tätä järjestystä ylhäältä alaspäin. Voit säätää asetuksia sinisen liukukytkimen on/off-toiminnolla.
      • Huom. Jos jossain valinnassa on teksti “Locked by Admin”, se ei automaattisesti tarkoita, että toiminto on pois käytöstä, vaan sitä, että Zoomin pääkäyttäjä on linjannut asetuksen olevan joko päällä, tai pois päältä.

    Security (odotushuone ja istuntoavain)

    • Vaaditaanko istuntoon liittymiseksi istuntoavain ”Require a passcode”.
      • Jos käytössä, oletuksena istuntoavain upotetaan istunnon liittymislinkkiin, jolloin jaettava linkki on pidempi. Voit ottaa upotustoiminnon pois päältä.
        • Vaikka istuntoavaimen upotus linkkiin olisi käytössä, voit kuitenkin jakaa istuntolinkin versiota https://hamk.zoom.us/j/12345678900 ilman istuntoavainta ja toimittaa istuntoavaimen tulijoille erikseen.
    • Odotushuone, waiting room luo tilan, johon istuntoon liittymisen jälkeen osallistujat siirretään. Voit hyväksyä tulijat varsinaiseen istuntoon joko yksitellen tai kaikki kerralla.
      • Voit valita, menevätkö kaikki osallistujat odotushuoneeseen (everyone), vai siirtyvätkö ne HAMKilaiset osallistujat, jotka ovat kirjautuneet sisään ennen liittymistään, automaattisesti varsinaiseen istuntoon sisään (Users not in your account).
      • Istunnon host ja co-host tulevat aina automaattisesti sisään suoraan varsinaiseen istuntoon.
    • Vaaditaanko osallistujilta istuntoon liittyessä tunnistautumista ”Only authenticated users can join”, jolloin kaikki osallistujat kirjautuvat omalle Zoom-tilille. HAMKissa käytössä SSO-tunnistautuminen HAMKin tunnuksilla, ohje kirjautumiseen.

    Schedule Meeting

    Sisältää käytännössä samat asetukset, jotka voit säätää istuntoa luodessa istuntokohtaisesti. Schedule Meeting -otsikon asetusten kautta voit asettaa oletusasetukset, jotka ovat automaattisesti pois päältä tai päällä istuntoa luodessa. Näitä ovat mm. seuraavat asetukset:

    • onko liittyjillä automaattisesti web-kamera päällä, kun liittyvät istuntoon. Ei suositeltava toiminto.
    • saako osallistuja tulla tilaan ennen hostia ( join before host, ei toimi, jos odotushuone on käytössä). Istuntokohtaisena asetuksena “Allow participants to join anytime”. Ei suositeltava toiminto.
    • mykistetäänkö istuntoon liittyjien mikki automaattisesti jne.
    • henkilökohtaisen istuntotilan käyttäminen ja asetukset, henkilökohtaisen istuntotilan käytön tarkempi ohje.

    In Meeting (Basic Settings)

    Voit ottaa kokonaan pois päältä seuraavat toiminnot: chat, co-host-rooli, kyselyt polling-työkalulla, näytönjako, annotation (käyttäjät voivat Annotate-työkalulla piirtää tai kirjoittaa jaettavan näytön päälle, whiteboard (voit jakaa tyhjän valkoisen whiteboard-tilan, jota voi myös hyödyntää annotointityökaluilla).

    Chat-asetukset – voit sallia istunnossa julkisen keskustelun ja halutessasi osallistujien välisen yksityisen viestittelyn. Voit disabloida chatin myös istunnon security -painikkeesta.
    Voit kieltää osallistujia tallentamasta chattia tai automaattisesti tallentaa itsellesi hostaamasi istunnon chatin (julkiset ja sinulle osoitetut viestit tallennetaan, ei muita).

    Play sound when participants join or leave -toiminnolla voit kuulla halutessasi merkkiäänen istuntoon saavuttaessa ja poistuttaessa. Voit ottaa istuntokohtaisesti tämän myös käyttöön tai pois käytöstä.

    Always show meeting control toolbar -valinta jättää näkyviin  näytön alareunassa olevan mustan palkin, josta istunnon hallintaan liittyvät toiminnot löytyvät. Ilman tätä valintaa osallistujat saavat palkin näkyviin vain liikuttamalla kursoria näytön alareunaan.

    Show Zoom windows during screen share -valinnalla osallistujat voivat nähdä hostin kaikki Zoomin käyttöliittymäikkunat näytön jaon ollessa päällä.

    Allow removed participants to rejoin mahdollistaa istunnosta hostin poistamien osallistujien liittyvän takaisin istuntoon. Oletuksena eivät muuten pääse enää saman istunnon aikana liittymään takaisin.

    In Meeting (Advanced settings)

    Voit ottaa kokonaan pois päältä seuraavat toiminnot: breakout room, näytön jako, virtual background (osallistuja voi korvata taustansa valokuvalla), , lisäksi asetuksia, joilla sallisit osallistujien kontrolloivan omaa web-kameraasi tai sinun tarjoavan osallistujill etätukea.

    Closed captioning mahdollistaa tekstitysten tuottamisen lennossa istunnon aikana, ohje. Tekstitykset voi myös tallentaa.

    Päivitetty 3 kuukautta sitten
    Kategoriat: Verkkotapaamiset, Zoom
    Avainsanat: asetukset, avain, In Meeting, istunnon luominen, istunto, odotushuone, Schedule Meeting, tietoturva, verkkosessio, zoom, Zoom-istunto
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Zoomin Focus Mode
    • Kutsumattomia vieraita Zoom-istunnoissa? Toimintaohjeet yllättävien tilanteiden varalle
    • Zoom-istunnon tulkkaus Interpretation-toiminnolla
    • Näytön jakamisen vaihtoehdot Teamsissa
    • Teamsin ja Zoomin toimintojen vertailua

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.