• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodlen tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoomin ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Teams-ohjeet
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Näin tuotat saavutettavan videon
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Screencast-O-Matic auttaa videon tekstityksessä
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualue
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Näin tuotat saavutettavan videon
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Screencast-O-Matic auttaa videon tekstityksessä
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Forms – työkalu lomakkeiden luontiin -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura videon jakaminen
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Zoomin yleiset käyttöön liittyvät asetukset


Kuuntele

Zoomin yleiset käyttöön liittyvät asetukset

Sisältö


    Kuuntele

    • Zoomin työpöytäsovelluksen asetusvalikon kautta voit tehdä säätöjä omiin ääni- ja videoasetuksiisi sekä istunnossa esitettävän sisällön näkymiseen liittyen.
    • Selainkäyttöliittymän, eli osoitteessa Zoom.hamk.us sijaitsevan Zoom web portaalin kautta löytyvät laajemmat tiliä ja kokousten toimintoja koskevat oletusasetukset. Suora linkki asetuksiin: https://hamk.zoom.us/profile/setting.
    • Oletusasetuksista huolimatta voit säätää istuntoon liittyviä asetuksia istuntoa perustaessa tekemistäsi säädöistä poikkeavasti tai muokata istunnon asetuksia myöhemmin.

    Asetusten löytäminen

    • Kirjaudu Zoom web portaaliin osoitteessa hamk.zoom.us. Valitse vasemman reunan luettelosta Settings -välilehti. Vaihtoehtoisesti seuraa tätä linkkiä: https://hamk.zoom.us/profile/setting
    • Asetukset on koottu yhdelle pitkälle sivulle muutaman alaotsikon alle. Listassa esiintyvät toiminnot mukailevat tätä järjestystä ylhäältä alaspäin. Voit säätää asetuksia sinisen liukukytkimen on/off-toiminnolla.

    Security (odotushuone ja istuntoavain)

    • Vaaditaanko istuntoon liittymiseksi istuntoavain ”Require a passcode”.
      • Oletuksena istuntoavain upotetaan istunnon liittymislinkkiin, jolloin jaettava linkki on pidempi. Voit ottaa upotustoiminnon pois päältä.
        • Vaikka istuntoavaimen upotus linkkiin olisi käytössä, voit kuitenkin jakaa istuntolinkin versiota https://hamk.zoom.us/j/12345678900 ilman istuntoavainta ja toimittaa istuntoavaimen tulijoille erikseen.
    • Odotushuone, waiting room luo tilan, johon istuntoon liittymisen jälkeen osallistujat siirretään. Voit hyväksyä tulijat varsinaiseen istuntoon joko yksitellen tai kaikki kerralla.
      • Voit valita, menevätkö kaikki osallistujat odotushuoneeseen (everyone), vai siirtyvätkö ne HAMKilaiset osallistujat, jotka ovat kirjautuneet sisään ennen liittymistään, automaattisesti varsinaiseen istuntoon sisään (Users not in your account).
      • Istunnon host ja co-host tulevat aina automaattisesti sisään suoraan varsinaiseen istuntoon.
    • Vaaditaanko osallistujilta istuntoon liittyessä tunnistautumista ”Only authenticated users can join” (meillä käytössä SSO-tunnistautuminen HAMKin tunnuksilla, ohje)

    Schedule Meeting

    Sisältää käytännössä samat asetukset, jotka voit säätää istuntoa luodessa istuntokohtaisesti. Schedule Meeting -otsikon asetusten kautta voit asettaa oletusasetukset, jotka ovat automaattisesti pois päältä tai päällä istuntoa luodessa. Näitä ovat mm. seuraavat asetukset:

    • onko liittyjillä automaattisesti web-kamera päällä, kun liittyvät istuntoon
    • saako osallistuja tulla tilaan ennen hostia ( join before host, ei toimi, jos odotushuone on käytössä)
    • mykistetäänkö istuntoon liittyjien mikki automaattisesti jne.
    • henkilökohtaisen istuntotilan käyttäminen ja asetukset

    In Meeting (Basic Settings)

    Voit ottaa kokonaan pois päältä seuraavat toiminnot: chat, co-host-rooli, kyselyt polling-työkalulla, näytönjako, annotation (käyttäjät voivat Annotate-työkalulla piirtää tai kirjoittaa jaettavan näytön päälle, whiteboard (voit jakaa tyhjän valkoisen whiteboard-tilan, jota voi myös hyödyntää annotointityökaluilla).

    Chat-asetukset – voit sallia istunnossa julkisen keskustelun ja halutessasi osallistujien välisen yksityisen viestittelyn. Voit disabloida chatin myös istunnon security -painikkeesta.
    Voit kieltää osallistujia tallentamasta chattia tai automaattisesti tallentaa itsellesi hostaamasi istunnon chatin (julkiset ja sinulle osoitetut viestit tallennetaan, ei muita).

    Play sound when participants join or leave -toiminnolla voit kuulla halutessasi merkkiäänen istuntoon saavuttaessa ja poistuttaessa.

    Always show meeting control toolbar -valinta jättää näkyviin  näytön alareunassa olevan mustan palkin, josta istunnon hallintaan liittyvät toiminnot löytyvät. Ilman tätä valintaa osallistujat saavat palkin näkyviin vain liikuttamalla kursoria näytön alareunaan.

    Show Zoom windows during screen share -valinnalla osallistujat voivat nähdä hostin kaikki Zoomin käyttöliittymäikkunat näytön jaon ollessa päällä.

    Allow removed participants to rejoin mahdollistaa istunnosta hostin poistamien osallistujien liittyvän takaisin istuntoon.

    In Meeting (Advanced settings)

    Voit ottaa kokonaan pois päältä seuraavat toiminnot: breakout room, näytön jako, virtual background (osallistuja voi korvata taustansa valokuvalla), , lisäksi asetuksia, joilla sallisit osallistujien kontrolloivan omaa web-kameraasi tai sinun tarjoavan osallistujill etätukea.

    Closed captioning mahdollistaa tekstitysten tuottamisen lennossa istunnon aikana, ohje. Tekstitykset voi myös tallentaa.

    Päivitetty 4 kuukautta sitten
    Kategoriat: Opettaja, Verkkotapaamiset
    Avainsanat: zoom
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
    • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
    • Teams uutuudet -työpaja
    • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
    • Reaaliaikainen tekstitys ja käännös PowerPointissa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA