• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Teamsin keskustelut ja puhelut
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut ja puhelut
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu

Moodle 4.1 muutoksia versioon 3.9


Kuuntele

Moodle 4.1 muutoksia versioon 3.9

bannerikuva_moodle

Sisältö


    Kuuntele

    Mitä muutoksia on tulossa verrattuna vanhempaan Moodlen versioon 3.9. Uusi versio asennetaan 13.-15.6.2023 käyttöön.

    testi

    Uusi käyttöliittymä ja navigointi

    Uudessa versiossa on käyttöliittymää muutettu yksinkertaisemmaksi ja sitä kautta sen käytettävyyttä on parannettu. Tässä linkki videoon, jossa tiivistetysti selitetty navigointi uudessa Moodlessa kokonaan. https://www.youtube.com/watch?v=Io8ZqAOnAsw (Youtube)

    Omat työtilani- ja Työpöytä-sivut

    Nämä kaksi ovat omina sivuinaan uudessa Moodlen versiossa.

    Työpöytä- ja omat työtilani-sivujen linkit navigoinnissa.
    Työpöytä- ja omat työtilani-sivujen linkit navigoinnissa.

    Omat työtilani

    Omat työtilani -sivulla näkyy työtilat, joille käyttäjä on ilmoittautunut.

    Omat työtilani-sivu
    Omat työtilani-sivu

    Työpöytä

    Työpöytä on muokattavissa oleva sivu, joka tarjoaa käyttäjille tietoja heidän edistymisestään ja tulevista määräajoista Moodlen työtiloistaan.

    Työpöytä-sivu
    Työpöytä-sivu
    1. Aikajana näyttää tulevia päivämääriä työtiloista
    2. Kalenterin kuukausi näkymä
    3. Lohkot: Viimeaikaiset kohteet näyttää toiminnot ja resurssit, joita käyttäjä on viimeksi käyttänyt, jolloin hän löytää nopeasti, missä hän oli aiemmin sivustolla.
    Viimeaikaset kohteet-lohko
    Viimeaikaset kohteet-lohko

    Työtila (opettaja)

    Näkymä työtilassa opettajan oikeuksilla.
    Näkymä työtilassa opettajan oikeuksilla.
    1. Asetukset
    2. Osallistujat ja osallistujiin liittyvät toiminnot (mm.ryhmät)
    3. Arvioinnit ja arviointeihin liittyvät toiminnot (mm. arviointikirjan asetukset)
    4. Raportit
    5. Lisää…
      • Kysymyspankki
      • Sisältöpankki (H5P)
      • Työtilan suoritus
      • Suodattimet
      • Osaamismerkit
      • Kompetenssit (HAMI)
      • Kurssin uudelleenkäyttö (Tuo, Varmuuskopiointi, Palauta, Nollaa)
    6. Järjestelmän etusivu
    7. Työpöytä
    8. Omat työtilani
    9. Minun videot (Kaltura)
    10. HAMK-kirjautuminen (HAMKin tunnuksilla)
    11. HAKA-kirjautuminen (muiden korkeakoulujen tunnuksilla)
    12. Etsi Moodlen työtiloja
    13. Ohje-valikoita
    14. Profiili-valikko
      • Käyttäjätiedot
      • Arvioinnit
      • Kalenteri
      • Yksityiset tiedostot
      • Raportit
      • Asetukset
      • Kielen valinta
      • Vaihda roolia
      • Kirjaudu ulos
    15. Muokkaustila päälle / pois
    16. Navigointi-lohko
    17. Lohkot-lohko

    Työtila (opiskelija)

    Näkymä työtilassa opiskelijan oikeuksin.
    Näkymä työtilassa opiskelijan oikeuksin.
    1. Osallistujat
    2. Arvioinnit
    3. Kompetenssit (HAMI)
    4. Järjestelmän etusivu
    5. Työpöytä
    6. Lisää…
      • Omat työtilani
      • Omat videot (Kaltura)
      • HAMK-kirjautuminen (HAMKin tunniksilla)
      • HAKA-kirjautuminen (muiden korkeakoulujen tunnuksilla)
      • Etsi Moodlen työtiloja
      • Ohje-valikoita
    7. Profiilin asetukset
    8. Navigointi
    9. Lohkot

    Uudet ikonit

    Aktiviteetit
    Aktiviteetit

    Ikoneilla on värikoodinsa toimintojen mukaan:
    Vihreä = Kommunikaatio
    Pinkki = Arviointi
    Sininen = Sisältö
    Punainen = Yhteistyö

    Sisältötyökalut
    Sisältötyökalut

    Työtilan muokkaus

    Työtilan sisältöjen aktiviteettien järjestystä saat helposti muutettua vanhaan tapaan sisältöalueella hiirellä raahaamalla, kun muokkaustila on laitettu päälle.

    Järjestely

    Sisältöjä on kuitenkin helppo järjestellä Navigointi-lohkossa, kun kytket muokkaustilan päälle, niin ottamalla halutusta sisällöstä hiirellä painikkeella “kiinni” ja vain raahaat sisällön haluttuun kohtaan lohkossa.

    Sisältöjen järjestely navigointi-lohkossa
    Sisältöjen järjestely navigointi-lohkossa

    Kun muokkaustila on päällä voidaan lisätä tyhjiä aihealueita tarpeen mukaan suoraan haluttuihin välein klikkaamalla “Lisää aihe”.

    Lisää tyhjä aihealue työtilaan.
    Lisää tyhjä aihealue työtilaan.

    Navigointi- ja Lohkot-lohko

    Navigointi- ja Lohkot osiot saat avattua ja suljettua tarpeen mukaan.

    Navigointi

    Navigoinnit lohkossa voit avata ja sulkea työtilan aihealueita aiheen nimen edessä olevasta nuolesta. Jos työtilan sisältöihin tai aktiviteetteihin on lisätty suoritus ehtoja, niin suoritettu kohta merkitään Navigaatio-lohkossa vihreällä pallolla. Näytön keskellä oleva sisältökortti korostetaan vihreällä värillä. Jos sisältöön on lisätty näkyvyyteen liittyviä rajoituksia, niin niiden symbolina näkyy “lukko” lohkossa.

    Suoritetut aktiviteetit navigointi-lohkossa
    Suoritetut aktiviteetit navigointi-lohkossa

    Lohkot

    Työtilaan lisätyt lohkot saat näkyviin tarvittaessa oikeasta laidasta.

    Lohkojen avaaminen näkyviin.
    Lohkojen avaaminen näkyviin.

    Kun muokkaustila on päällä voidaan Lohkot-osioon lisätä tarvittavia lohkoja “Lisää lohko”-painikkeesta.

    Lohkojen lisääminen työtilaan.
    Lohkojen lisääminen työtilaan.

    Sisällöllinen navigointi työtilassa

    Sisällöllisessä navigoinnissa on vanhasta Moodlen Versiosta “ratas” valikko poistunut ja asetuksia pääsee muokkaamaan suoraan sisältö alueen yläosasta.

    Sisältöjen ja aktiviteettien asetusten muokkaaminen.
    Sisältöjen ja aktiviteettien asetusten muokkaaminen.

    Lisäksi työtilan sisäisten toimintojen välillä on siirrytty alasveto-valikoihin. Tämä johtuu siitä syystä, että tällöin mobiililaitteella Moodlen käyttö on helpompaa. Alla esimerkki osallistujat-sivusta ja siellä osallistujiin liittyvistä toiminnoista, kuten ryhmät ja ryhmittelyt.

    Osallistujiin liittyvien toimintojen välillä liikkuminen.
    Osallistujiin liittyvien toimintojen välillä liikkuminen.

    Arviointikirja

    Arviointikirjan entinen välilehtiin perustuva navigointi on muuttunut alasveto-valikkoon.

    Arviointikirjan navigoinnin alasveto-valikko
    Arviointikirjan navigoinnin alasveto-valikko

    Muutettavat kohteet voidaan etsiä myös haulla listalta, jos työtilassa on kohteita paljon. Alla esimerkki osallistujan valinnasta.

    Osallistujan valinta
    Osallistujan valinta

    Aktivoimalla muokkaustilan päälle pääset muokkaamaan arviointeja suoraan arviointikirjaan. Alla esimerkissä muokataan valitun tehtävän arviointeja osallistujille.

    Arvioinnin muuttamisen näkymä
    Arvioinnin muuttamisen näkymä
    Arvosanan antaminen arviointikirjassa suoraan.
    Arvosanan antaminen arviointikirjassa suoraan.

    Uusia asetuksia työtilaan

    Ilmoitukset päivityksistä osallistujille

    Kun teet muutoksia työtilan sisältöön tai aktiviteettiin, niin voit lähettää osallistujille viestin, että kohdetta on päivitetty.

    Ilmoituksen lähettäminen tehdyistä muokkauksista osallistujille.
    Ilmoituksen lähettäminen tehdyistä muokkauksista osallistujille.

    Hyväksytyn arvosanan saavuttaminen suoritusehtoihin

    Aktiviteetti, joissa annetaan arvosana, voidaan suoritusehtoihin määrittää ehdoksi, että osallistujan on saavutettava läpäisyarvosana, jotta se merkitään edistymiseen seurantaan suoritetuksi.

    Läpäisyarvosanan saavuttaminen suoritusehdoissa.
    Läpäisyarvosanan saavuttaminen suoritusehdoissa.

    Pakotettu kieli aktiviteetti tasolla

    Moodlessa on mahdollista pakottaa tietty kieli aktiviteetti tasolla sen asetuksista. Tämä mahdollistaa moduuliopintojaksoilla esimerkiksi useamman kielen opettamisen samassa työtilassa.

    Asetuksien muokkaaminen
    Asetuksien muokkaaminen
    Yleiset moduuliasetukset: Kielen pakottaminen aktiviteetissa
    Yleiset moduuliasetukset: Kielen pakottaminen aktiviteetissa

    Tehtävä-aktiviteetti

    Tähän aktiviteettiin uusi versio tuo kaksi uutta ominaisuutta. Tehtävän ohjeistuksen, joka tulee näkyviin vasta kun osallistuja aloittaa tehtävän tekemisen.

    Tehtävänannon ohjeet voidaan julkaista vasta erikseen.
    Tehtävänannon ohjeet voidaan julkaista vasta erikseen.

    Sekä ajastetun ajan tehtävän tekemiseen.

    Suoritusajan asettaminen tehtävän tekemiseen.
    Suoritusajan asettaminen tehtävän tekemiseen.

    Lisäksi voidaan määrittää poikkeuspääsyjä osallistujille eri suoritusajoille.

    Osallistujien poikkeuspääsyt
    Osallistujien poikkeuspääsyt

    Alla näkymä, kun opiskelija avaa tehtävän.

    Opiskelija avaa tehtävän
    Opiskelija avaa tehtävän

    Opiskelija vahvistaa, että hän aloittaa tehtävän tekemisen.

    Opiskelija vahvistaa tehtävän aloittamisen.
    Opiskelija vahvistaa tehtävän aloittamisen.

    Kun tehtävän tekeminen aloitetaan, ilmestyvät suoritusohjeet sekä -aika näkyviin.

    Suoritusaika ja tehtäväkohtaiset ohjeet näkyvät, kun tekeminen on aloitettu.
    Suoritusaika ja tehtäväkohtaiset ohjeet näkyvät, kun tekeminen on aloitettu.

    Opiskelija kirjoittaa palautuksen ja tallentaa sen.

    Vastaus ja sen palauttaminen
    Vastaus ja sen palauttaminen

    Palautus on niin kauan muokattavissa, kunnes opiskelija lähettää sen opettajalle arvioitavaksi.

    Lähettäminen arvioitavaksi.
    Lähettäminen arvioitavaksi.

    Opiskelija on lähettänyt palautuksensa arvioitavaksi.

    Arvioitavaksi lähetetty palautus.
    Arvioitavaksi lähetetty palautus.

    Keskustelualue-aktiviteetti

    Koko keskustelualueen arviointiin opiskelijalle on mahdollista käyttää arviointifraaseja tai -matriisia.

    edistynyt arviointi keskustelussa
    Edistynyt arviointi keskustelussa

    Tietokanta-aktiviteetti

    Tietokanta-aktiviteettiin on tullut käyttöönottoa helpottamaan esiasetuksia, joilla saa helposti valmiit näkymät tietojen syöttämiseen ja katselemiseen aktiviteetista, sen jälkeen kun olet määritellyt ja tallentanut aktiviteetin perusasetukset.

    Tietokanta-aktiviteetin etusivu opettajalle ensimmäisen kerran.
    Tietokanta-aktiviteetin etusivu opettajalle ensimmäisen kerran asetusten tallentamisen jälkeen.
    Tietokanta-aktiviteetin esiasetusten listaus
    Tietokanta-aktiviteetin esiasetusten listaus

    Tentin kysymyspankki

    • Navigointi muuttunut välilehdistä alasveto-valikkoon
    Navigoinnin alasvetovalikko
    Navigoinnin alasvetovalikko
    Kysymyspankissa on uusia tietosarakkeita.
    Kysymyspankissa on uusia tietosarakkeita.
    1. Kysymyksen nimen muokkaaminen listauksessa
    2. kysymyksen tila: luonnos / valmis
      • valmiit kysymykset vain käytettävissä tenteissä
    3. Kysymysten versiot
      • voi olla useampi versio, jotka käytössä
      • oletuksena käytetään uusinta aina
    4. Kysymykseen liittyvät kommentit
    5. Tarvitseeko tarkistusta
      • Tilastotietojen perusteella merkitään, jos esimerkiksi opiskelijat saavat hyvät pisteet tentistä, mutta eivät ko.kysymyksestä. Tai päinvastoin.
    6. Helppousindeksi
      • Kaikkien versioiden saatujen pisteiden keskiarvon prosentteina. Mitä suurempi prosentti = sitä helpompi kysymys
    7. Erottelun tehokkuus
      • Tilastollinen arvio, kuinka hyvin kysymys arvioi opiskelijoita. (0% tai 100% = liian helppo tai vaikea kysymys)
    8. Käyttö
      • Tenttien määrä, linkki avaa tenttien luettelon ja yritysten lukumäärän
    9. Viimeksi käytetty
      • Päivämäärä, milloin kysymystä viimeksi yritettiin

    Päivitetty 7 päivää sitten
    Kategoriat: Moodle
    Avainsanat: 4.1, Aktiviteettejä aineistoja ja toimintoja Moodlessa, arviointi, arviointifraasit, arviointimatriisi, ikonit, käyttöliittymä, keskustelualue, kysymyspankki, Moodle, muutokset, navigointi, tehtävä, Tehtävä-aktiviteetti, tietokanta, versio
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • ThingLink sisällön käyttäminen Learn-Moodlessa
    • Kesän 2023 Moodle-päivitys pähkinänkuoressa
    • Moodle-tehtävän kaikkien arviointien julkaiseminen kerralla
    • Backup Teacher Moodlessa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.