• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 


Kuuntele

HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 

bannerikuva_avoimuus

Sisältö


    Kuuntele

    Kansallinen avoimen oppimisen ja oppimateriaalin linjaus toimenpiteineen koostuu kahdesta osiosta: Osalinjaus 1 – Oppimateriaalien avoin saatavuus (2020) ja Osalinjaus 2 – Avoimista oppimis- ja opetuskäytännöistä (julkaistaan 2022).

    Linjausten laatimisessa on hyödynnetty

    • Practical Guidelines on Open Education for Academics: modernising higher education via open educational practices (2019)
    • UNESCOn Avoimien oppimateriaalien suositus (2019)
    • Opetusministeriön ja opetushallituksen kehittämä ja CSC:n koordinoima kansallinen Avoimien oppimateriaalien kirjasto
    • ARENEn ja UNIFIn yhteinen visio korkeakoulujen digitalisaatiolle.

    Määritelmät

    Oppimisen avaamisella tai avoimella oppimisella (Open Education) tarkoitetaan oppimaan pääsyn ja osallistumisen laajentamista suuremmille yleisöille ja kohderyhmille madaltamalla oppimisen esteitä ja lisäämällä sen saavutettavuutta, esteettömyyttä, tarjontaa ja oppijakeskeisyyttä. Se monipuolistaa opetuksen, oppimisen, tiedon luomisen, yhteiskehittämisen ja jakamisen mahdollisuuksia sekä yhdistää muodollisen ja vapaamuotoisen oppimisen reittejä. Avoin oppiminen ei ole sama asia kuin digitaalisuutta hyödyntävä oppiminen tai opetuksen tai oppimateriaalien digitalisoiminen.

    Avoimilla oppimateriaaleilla (Open Educational Resources) tarkoitetaan minkä tahansa muotoisia ja millä tahansa välineellä käytettäviä, opetus- ja oppimistarkoitukseen suunniteltuja materiaaleja tai informaatiota, jotka ovat 

    • vapautettu yleiseen käyttöön (Public Domain) tai
    • jaettu avoimella lisenssillä, joka antaa muille kuin tekijälle oikeuden maksuttomaan pääsyyn, uudelleenkäyttöön, uudelleen soveltamiseen, muokkaukseen ja edelleen jakamiseen.

    Lisäksi linjauksessa yhdeksi avoimeksi oppimateriaaliksi katsotaan pedagogisesti mielekäs ja oppimisessa hyödynnettävissä oleva kokonaisuus.

    Avoimilla oppimis- ja opetuskäytännöillä (Open Educational Practices) tarkoitetaan käytänteitä, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Tällaisia käytänteitä ovat esimerkiksi: 

    • vertaisoppiminen ja opetuksen kehittäminen opiskelijoiden, tutkijoiden ja opetushenkilökunnan ja muun yhteiskunnan välillä
    • opiskelijoiden osallistaminen oppimispolkujensa suunnitteluun ml. oppilaitoksen ulkopuolella hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 
    • opetustarjonnan avaaminen laajalle yleisölle (esim. MOOC-kurssit) 
    • opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvien aineistojen jakaminen ja jatkohyödyntäminen (esim. opetussuunnitelmat, arviointimenetelmät, ohjeistukset, kokemukset opettamisen toteutuksesta ja oppimisesta) 
    • avointen oppimateriaalien käyttö, jatkokehitys ja yhteiskehittely (esim. videot, podcastit, kirjalliset materiaalit).

    HAMKin avoimen oppimateriaalin periaatteet

    HAMK on sitoutunut avoimen oppimisen ja opetuksen periaatteiden edistämiseen ja tekee sitä yhteistyössä kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Ohjaus ja tuki tuotetaan moniammatillisessa yhteistyössä, jota koordinoi tki-tuki(at)hamk.fi.

    1. Edellytämme oppimateriaalien saavutettavuuden toteutumista
      1. Tarjoamme tukea, koulutusta ja ohjeet saavutettavan valintaan ja laatimiseen
    2. Suosittelemme avointen oppimateriaalien hyödyntämistä opetuksessa
      1. Tarjoamme tukea, koulutusta ja ohjeet avoimien oppimateriaalien löytämisestä ja hyödyntämisestä
    3. Suosittelemme henkilöstölle oppimateriaalien avaamista
      1. Tarjoamme tukea, koulutusta ja ohjeet lisensointiin, avoimuuteen ja sen käytännön toteuttamiseen liittyvissä kysymyksissä (esim. työkalut ja suositellut jakamispaikat)
      1. Tiedotamme avoimista oppimateriaaleista ja niihin liittyvistä käytänteistä organisaation sisällä sekä kumppaneille ja laajemmalle yleisölle kansallisesti ja kansainvälisesti
    4. Suosittelemme lisensoimaan avoimet oppimateriaalit Creative Commons CC BY 4.0 tai CC BY-SA 4.0 -lisenssillä. Suositeltava muoto lisenssille on esim. CC BY-SA 4.0 HAMK [Tekijän nimi]. Lisätietoa CC-lisensseistä ja sopivan lisenssin valinnasta löydät Creative Commons  Suomen sivustolta
    5. Suosittelemme käyttämään kansallista Avointen oppimateriaalien kirjastoa oppimateriaalien avaamiseen
    6. Suosittelemme julkaisemaan opetuksen videomateriaalit HAMKin videojakopalvelussa (Kaltura)
    7. Opetuksen ja oppimateriaalin avaaja vastaa avaamansa materiaalin eettisyydestä sekä varmistaa tarvittavat tekijänoikeudet ja tietosuojan
      1. Varmista ennen materiaalin avaamista, että sinulla on materiaalin tekijyyteen ja omistajuuteen liittyvät oikeudet kunnossa. Materiaalin avaamisesta tulee sopia kaikkien materiaalin tekijöiden kanssa, myös opiskelijoiden.
      1. Suunnittele oppimateriaalin avaaminen etukäteen: mitä (koko opintojakso, luentotallenne, esitysmateriaali jne.) missä, miten ja millaisilla käyttöehdoilla oppimateriaali tai sen osa avataan
    8. Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden kehittämiseen tehtyä työtä arvostetaan meritoitumiskriteereissä ja työtehtävien suunnittelussa
      1. Saavutettavuusosaamismerkit ovat osa HAMKin osaamispuuta
      1. Avoimen oppimateriaalin merkki on osa HAMKin osaamispuuta (uusi merkki)
      1. Rekrytoinnissa arvostetaan valmiutta avoimen oppimateriaalin tuottamiseen
      1. Yhteiseen käyttöön suunniteltu ja tuotettu oppimateriaali on lähtökohtaisesti avointa 
    9. Hankkeissa tuotettu oppimateriaali on lähtökohtaisesti avointa ja avoimuus sovitaan ja kirjataan näkyviin jo hakemusvaiheessa. 

    Kun suunnittelet avoimia oppimateriaaleja, tutustu kansallisiin avoimen oppimisen ohjeisiin (Avoimen oppimisen työryhmät, Tieteellisen Seurain valtuuskunta)

    • Miten huomioit laadun avoimissa oppimateriaaleissa?
    • Miten huomioit saavutettavuuden avoimissa oppimateriaaleissa?
    • Miten huomioit tekijänoikeuden julkaistessasi avoimia oppimateriaaleja?
    • Miten oppimisesta ja oppimateriaalien avoimuudesta voi meritoitua?
    • Mitä oppimisen avoimuuden edistäjän on hyvä osata?

    Avoin opetus HAMKssa

    Päivitetty 5 kuukautta sitten
    Kategoriat: Avoimuus
    Avainsanat: avoimuus, CC-lisenssi, oppimateriaali
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Avoin oppimateriaali

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.