• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Opettajan EXAM-ohjeet


Kuuntele

Opettajan EXAM-ohjeet

Sisältö


    Kuuntele

    Tentin laatiminen

    Exam-tenttiprosessin vaiheet: Opettaja luo ja julkistaa tentin. Opiskelija ilmoittautuu tenttiin ja varaa tenttitilan. Opiskelija saa viestin varauksesta ja käy tenttimässä tentin. Opettaja arvioi tentin. Opiskelija saa linkin tenttiarvioonsa.

    Tentin laatiminen

    1. Kirjaudu EXAMiin osoitteessa https://exam.hamk.fi. Käytä HAMK-tunnustasi.
    2. Luo uusi tentti, tenttityypiksi yleinen tai henkilökohtainen. Lisäohjeet tentin laatimiseen EXAM-konsortion sivuilta.
      HUOM! Listalla tarjolla oleva kypsyysnäytettä ei suositella käytettävän, koska sen tarkistusprosessi edellyttää systemaattista toimintatavan muutosta koulutukselta. Katso lisää Kypsyysnäyte-osiosta.
    3. Liitä tentti ns. opintojaksoon (toteutus). Käytä yleiskoodeja
      • EXAM01 = kypsyysnäyte
      • EXAM02 = maturity test
      • EXAM03 = muu, kaikille muille tenteille
    4. Anna tentille kuvaava nimi (esim. Kypsyysnäyte, Onni Opiskelija tai INRAP20A3, Rakennetekniikan tentti 1 kevät 2022)
    5. Tarkista tentin asetukset ja laadi opiskelijalle ohjeistus. Lisä
      • Lisää tarvittaessa muita tentaattoreita tai arvioijia.
        HUOM. Kypsyysnäytteessä (ei kypsyysnäyte-tenttityypissä, vaan henkilökohtaista tenttiä käytettäessä) lisää viestinnän opettaja arvioijaksi, jolloin hän pääsee antamaan palautteen kielestä.
      • Valitse tenttiin tarvittavat ohjelmistot/suoritustavat.
        • EXAM + Office (rajoitettu tietokoneen käyttö)
        • EXAM + Office + Paperi (perinteinen paperikoe, jonka kysymykset ovat EXAMissa)
        • Moodle + Safe Exam Browser (Moodle-tentti, jossa pääsy muihin ohjelmiin on estetty)
        • Mikäli et tee valintaa, EXAM arpoo minkä tahansa tenttikoneen opiskelijalle tenttisuoritusta varten.
    6. Lisää tenttiin vähintään yksi aihealue ja kysymykset. Voit hyöntää jo aiemmin tekemiäsi kysymyksiä. Huomioi, että kysymykset sijaitsevat kysymyspankissa, jolloin niiden muokkaaminen vaikuttaa myös muihin tentteihin, joissa ko. kysymykset ovat käytössä. Jos kysymystä on siis muutettava edes hieman, tulee se kopioida erikseen kysymyspankissa ja lisätä sen jälkeen uutena kysymyksenä tenttiin.
      • Lisäohjeet kysymysten lisäämiseen EXAM-konsortion sivuilta.
        Huomioi EXAM-koneilla käytettävissä olevat ohjelmat, linkki HAMKin EXAM-tilojen ohjelmalistaukseen.

    Tentin julkaiseminen

    1. Julkaisuvaiheessa määrittele tenttiperiodi, jonka aikana tentin voi suorittaa.
      HUOM. Jos tentin suorittajia on paljon, asetathan riittävän pitkän tenttiperiodin.
    2. Valitse tentin kesto 55, 90, 115 tai 175 minuuttia.
      HUOM. Kypsyysnäytteissä aika on aina 175 min.
      Erikoistapauksissa voidaan henkilökohtaisissa tenteissä myöntää pidempi tenttiaika.
    3. Lopuksi tallenna ja julkaise.
    4. Jos kyseessä on yleinen tentti, ohjeista opiskelijoita etsimään tentti suoraan EXAM-järjestelmästä tentin nimellä tai opettajan nimellä. Henkilökohtaiset tentit näkyvät suoraan kyseisen opiskelijan EXAM-työpöydällä kirjautumisen jälkeen.

    Tentin arvioiminen

    Kun opiskelija on suorittanut henkilökohtaisen tentin, saat siitä heti sähköposti-ilmoituksen. Yleisten tenttien tilanne näkyy viikoittaisessa koostesähköpostissa ja opettajan omalla EXAM-työpöydällä.

    1. Kirjaudu EXAMiin ja näet heti työpöydällä Arvioitavat tentit. Arvioimatta ja Odottaa loppuarviointia -sarakkeista pääset tarkastelemaan suorituksia.
    2. Avautuneesta suorituslistauksesta näet opiskelijat, jotka ovat tentin tehneet. Opiskelijan nimeä klikkaamalla pääset tenttisuoritukseen.
    3. Tenttisuorituksen arviointinäkymässä voit antaa kirjallisen palautteen ja pisteet tehtävistä. Lopuksi tentille annetaan lopullinen arvosana lukitsemalla arviointi.
      HUOM. Opiskelija saa arvioinnin jälkeen sähköposti-ilmoituksen ja voi katsoa arviointinsa EXAMista. Arvosanaa ei voi enää muuttaa, eikä sitä siirretä automaattisesti mihinkään toiseen järjestelmään.

    Kypsyysnäyte-tenttityyppi

    Kypsyysnäyte-tenttityypin käyttö on järkevää, kun toimitaan systemaattisesti: kielentarkistajat käyvät säännöllisesti tarkistamassa, onko tarkastettavia kypsyysnäytteitä, ja kuittaavat osaltaan kielentarkistuksen tehdyksi järjestelmästä, minkä jälkeen tentin voi arkistoida.

    • Mikäli käytetään kypsyysnäyte-tenttityyppiä, jossa on käytössä kielentarkistus, ei tarkistusta voida osoittaa yksittäiselle henkilölle, vaan kypsyysnäyte näkyy kaikilla EXAMiin kielentarkastajaksi lisätyillä henkilöillä.
    • Ilmoituksia uusista tarkistettavista kypsyysnäytteistä ei lähetetä kielentarkastajille.

    Sisällön arvioinnin lisäksi nimenomaan kielentarkastajan on käytävä kuittaamassa kielentarkastus tehdyksi, jotta tentin saa arkistoitua. Tässä tapauksessa ei riitä, että kielentarkastuksen tekevä henkilö on lisätty tenttiin tentaattoriksi ja tarkastaja arvioi tentin, kuten tentaattori.

    Toimintaohjeet kielentarkastuksen hyväksymiseen: EXAM-konsortin ohjeen EXAM Kypsyysnäytteen toteuttaminen ja arvioiminen-ohjeen kohdassa “C. Kypsyysnäytteen kielentarkastus ja kokonaisuuden arvioinnin valmistuminen“.

    Tenttivierailu: opiskelija suorittaa tentin toisessa korkeakoulussa

    Jos opiskelija suorittaa tentin toisen korkeakoulun tenttiakvaariossa, ei se edellytä tentin laatineelta opettajalta lisätoimenpiteitä missään vaiheessa. Tentit tulevat opettajan arvioitavaksi tavalliseen tapaan. Huom. Paperitenttejä ei voi tehdä tenttivierailuna.

    Usein kysytyt kysymykset EXAM-tenttimisestä

    Ohjeita opiskelijalle

    • Opiskelijan ohje
    • Instructions in English
    • Opiskelijan tilaohje

    Katso tarkemmat opettajan ohjeet EXAM-konsortion wikistä.

    Päivitetty 3 kuukautta sitten
    Kategoriat: Exam, Verkkotentti
    Avainsanat: Exam, tentit
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • HAMK EXAM system accessibility statement
    • HAMKin EXAM-järjestelmän saavutettavuusseloste
    • Tenttivierailu Hämeen ammattikorkeakoulussa (vierailijan ohje)
    • Tenttiakvaarion ja EXAMin käyttösäännöt
    • HAMKin tenttiakvaariot

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.