• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Webropol kyselyt ja tietosuoja

Kuuntele

Webropol kyselyt ja tietosuoja

Sisältö


    Kuuntele

    Henkilötietojen käsittely Webropol-kyselyissä

    Tässä kuvataan Webropolilla tapahtuvan henkilötietojen keräämiseen liittyviä periaatteita. Henkilötietoja voidaan kerätä esimerkiksi tutkimusaineistoissa tai tilaisuuksiin ilmoittautumisissa. Lähtökohtana henkilötietojen käsittelylle on huolellisuus. Kaikki uudet kyselyt luodaan Webropolin 3.0-versiossa.

    Henkilötietojen käsittelyn minimointi

    Kyselyn suunnittelussa on tärkeää henkilötietojen käsittelyn minimointi:

    • Kerätään vain ne tiedot, joita tarvitaan
    • Annetaan oikeudet kyselyyn vain niille henkilöille, jotka oikeuksia tarvitsevat
    • Suunnitellaan kyselyllä kerätyn datan elinkaari: Valitaan turvalliset menettelyt ja välineet henkilötietojen keräämiseen, tallennukseen, säilytykseen ja tuhoamiseen. Tutkimusaineistoista suositellaan tehtäväksi datanhallintasuunnitelma (esim. DMPTuuli)

    Rekisteröidyn informointi

    Yksi osa henkilötietojen keruun suunnittelua on rekisteröidyn informointi. Tietosuoja-asetus määrittelee tiedot, jotka rekisteröidylle pitää kertoa tietoja kerättäessä. Tämä pitää tehdä aina henkilötietoja kerättäessä, paitsi jos informointi on toteutettu jo aikaisemmin. Informointi toteutetaan seuraavalla tavalla:

    • Täytetään tietosuojailmoitus, mikäli sitä ei vielä ole olemassa. Tietosuojailmoitukset löytyvät osoitteesta http://www.hamk.fi/tietosuojailmoitukset
      • Pohjassa on kaikki tietosuoja-asetuksen vaatimat tiedot. Pohjat löytyvät omalta sivultaan.
    • Tietosuojailmoitus tallennetaan siten, että se on rekisteröidyn saatavilla.
    • Webropol-lomakkeelle laitetaan linkki tietosuojailmoitukseen, jotta vastaaja pystyy tarkastamaan, miten hänen antamiaan henkilötietoja käsitellään. Webropol lomakkeelle voidaan myös nostaa tietosuojailmoituksesta olennaisimmat asiat (esimerkiksi miksi tietoja kerätään, miten kauan niitä säilytetään ja mihin niitä käytetään), jolloin rekisteröity saa tärkeimmän informaation ilman, että joutuu avaamaan tietosuojailmoitusta.
    • Kyselyn loppuun lisätään pakollisena hyväksymiskohta (Valinta-kysymys), esim. ”Hyväksyn tietojeni keräämisen yllä mainittuun käyttöön” ja tämän jälkeen vastaaja klikkaa ”Hyväksyn/Lähetä” –painiketta. Kyselykohtaisia painikkeita voi muokata kohdata kyselyn luontivaiheessa kohdassa ”Ulkoasu -> Kyselyn painikkeiden ulkoasu”.

    Anonymisointi ja pseudonymisointi

    Anonymisointia voidaan tehdä tutkimuksen eri vaiheissa. Esimerkiksi voidaan:

    • Aineisto alunperi kerätään anonyyminä
    • Aineisto anonymisoida ennen käsittelyä
    • Anonymisointi raportoinnissa
    • Aineiston anonymisointi ennen aineiston julkaisua / avaamista

    Mikäli mahdollista, kysely kannattaa jo alun perin tehdä anonyyminä. Kuitenkin pitää muistaa, että kyselyn vastauksista saattaa myös tunnistaa vastaajia. Tämä on tarpeen ottaa huomioon myös raporttia kirjoitettaessa. Esimerkki: jos raporttiin kirjoitetaan luokittelu ”HUS, 26 vuotta, mies, lääkäri” niin anonyymiys saattaa olla uhattuna, koska kriteerit täyttäviä henkilöitä ei välttämättä organisaatiosta kovin montaa löydy. Anonymisoinnin voi tehdä myös jo olemassa oleville vastauksille ja tästä saa lisätietoja pääkäyttäjältä.

    Aineisto voidaan myös analysointia varten pseudonymisoida. Pseudonymisoinnilla tarkoitetaan henkilökohtaisesti tunnistettavan materiaalin korvaaminen keinotekoisilla tunnisteilla. Lisätietoja anonymisoinnista ja pseudonymisoinnista löytyy esimerkiksi täältä. Anonymisointia tai pseudonymisointia käytetään aina, kun se on mahdollista.

    Kyselyn nimi

    Webropolia käytettäessä on syytä kiinnittää huomiota kyselyn nimeen. Kyselyissä tulee välttää esimerkiksi terveydentilaa ilmaisevan kyselynimen käyttö, koska tällöin saattaa jo kyselyn nimestä paljastua henkilön terveydentilaan liittyviä asioita. Käytännön esimerkki: ei lähetetä esim. syöpäpotilaille kyselyä siten, että se olisi nimettynä vaikkapa ”syöpäpotilaan kokemuksia sairastumisesta”. Erityisen ongelmallinen tämä on silloin, jos kysely lähetään henkilökohtaisella linkillä, koska tällöin tieto henkilön terveydentilasta tallentuu järjestelmään jo ennen vastaamista.

    Henkilökohtainen kyselylinkki anonyyminä

    Webropolilla voi toteuttaa kyselyn henkilökohtaisella linkillä myös siten, että vastaajan sähköpostiosoitetta ei pystytä yhdistämään vastauksiin. Tämä tapahtuu kyselyn asetuksissa kohdassa ”anonymiteetti”.

    Kyselyn anonymiteetti-asetukset.

    Kyselyn vastausten poistaminen

    Webropol ei ole tarkoitettu kerätyn aineiston arkistointipaikaksi. Erityisen tärkeää on muistaa tämä silloin, kun kerätään henkilötietoja sisältävää aineistoa. Mikäli kyselyn tekijän työsuhde HAMKiin päättyy tai opiskelija valmistuu / lopettaa opiskelun, tulee Webropolista kyselyt poistaa tai antaa oikeudet jollekin toiselle henkilölle.

    Vanhentuneet ja käyttämättömät kyselyt pitää poistaa kokonaan Webropolista. Näin myös ohjelman käytettävyys paranee ja nopeutuu. Jokaisen Webropol-käyttäjän olisi hyvä käydä omien tunnuksien alla olevat kyselyt läpi säännöllisesti ja poistaa sellaiset kyselyt/vastaukset, joita ei enää tarvita.

    Lisätietoja

    Lisätietoja Webropolin käyttämisestä saa pääkäyttäjältä. Henkilötietojen käsittelystä voi kysyä myös tietosuojavastaavalta (Kari Kataja).

    Päivitetty 1 vuosi sitten
    Kategoriat: Kyselyt, Tietosuoja
    Avainsanat: kysely, lomake, tietosuoja, Webropol
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Polls-kyselyt
    • Teamsin kyselyt Forms-sovelluksella
    • Webropol -palvelut
    • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
    • Opinnäytetyöhön liittyviä esimerkkejä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.