• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Kutsumattomia vieraita Zoom-istunnoissa? Toimintaohjeet yllättävien tilanteiden varalle


Kuuntele

Kutsumattomia vieraita Zoom-istunnoissa? Toimintaohjeet yllättävien tilanteiden varalle

bannerikuva_zoom

Sisältö


    Kuuntele

    • Käytä harkintaa, millä tavoin ja kenelle jaat suoran linkin verkkoistuntoon, mikäli tilaisuus on tarkoitettu myös HAMKin ulkopuolisille toimijoille.
    • Älä jaa suoraa osallistumislinkkiä istuntoon sosiaalisessa mediassa. Jos linkin jakaa julkisessa viestintäkanavassa, se on helposti kaikkien saatavilla, myös niiden, joilla ei ole hyviä aikeita.
    • Alla olevat ohjeet koskevat Zoomia, mutta myös muilla alustoilla on aina käytettävä huolellista harkintaa, mikäli aikeissa on jakaa verkkoistunnon suora osallistumislinkki julkisesti.
    • Suoran istunnon linkin jakamisen sijaan kannattaa jakaa linkkiä esimerkiksi tapahtuman www-sivulle, johon Zoom-istunto liittyy. Tapahtumasivulle linkittäminen tarjoaa myös enemmän tietoa lukijalle, millaisesta tilaisuudesta on kyse.
    • Lisäksi ilmoittautumista jonkun muun palvelun kautta tai Zoomissa käytössä olevaa rekisteröitymistä (lisätään Zoomin web-portaalin asetuksista) kannattaa harkita. Ohje: Zoomin web-portaalin kautta tehtävät asetukset.

    Ennen Zoom-istunnon alkamista tehtävät valinnat

    • Onko tilaisuutesi vuorovaikutteinen? Jos osallistujat eivät tule puhumaan itse tai avaamaan web-kameroita tilaisuudessa, järjestä tilaisuus yksisuuntaisena Zoom-webinaarina. Ohje: Zoom-webinaarit.
      • Jos olet jo perustanut Zoom-istunnon ja jakanut sen linkkiä osallistujille, voi istunnon tyypin vaihtaa jälkikäteen myös webinaariksi. Avaathan ServiceDesk-tiketin, niin laitetaan tarvittava lisenssi kuntoon.
    • Vinkki: tarkista istunnon asetukset, ja varmista, onko esimerkiksi odotushuone jo istunnossa käytössä, ohje: Zoom-istunnon asetuksilla turvallisuutta ja sujuvuutta.
    • Hyödynnä ilmoittautumista Zoomin kautta tai muun palvelun avulla.

    Zoom-istunnon aikana hyödynnettävät toiminnot

    • Zoom-istunnoissa istunnon hostilla ja mahdollisilla co-hosteilla on käytössään Security-painike, jolla voi hallita kaikkia istunnon osallistujien toimintaa, ohje: Security-painikkeen toiminnot.
      • Istunnon vetäjä voi helposti ottaa pois päältä mm. osallistujien oikeuden käyttää mikrofonia tai jakaa näyttöä.
      • Suspend Participant Activities lopettaa kaiken istunnossa käynnissä olevan toiminnan ja lukitsee istunnon. Tällä toiminnolla voit rauhassa ottaa aikalisän ja selvittää, mitä toimenpiteitä teet seuraavaksi.
    • Voit palauttaa osallistujalistasta yksittäisen osallistujan takaisin odotushuoneeseen Move to waiting room -toiminnolla tai poistaa osallistujan istunnosta Remove-toiminnolla.
      • Oletuksena HAMKin Zoom-tileillä on käytössä asetus, joka ei salli remove-toiminnolla poistetun käyttäjän enää palata takaisin samaan käynnissä olevaan Zoom-istuntoon.

    Päivitetty 5 kuukautta sitten
    Kategoriat: Verkkotapaamiset, Zoom
    Avainsanat: asetukset, co-host, häirikkö, host, Host-oikeudet, kutsumaton vieras, odotushuone, osallistumislinkki, Security-painike, sosiaalinen media, toimintaohjeet, verkkosessio, verkkotapaamiset, Verkkotapahtuma, zoom, Zoom-istunto, Zoom-webinaari
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Zoomin Focus Mode
    • Zoom-istunnon tulkkaus Interpretation-toiminnolla
    • Näytön jakamisen vaihtoehdot Teamsissa
    • Teamsin ja Zoomin toimintojen vertailua
    • Vuorovaikutuksen lisääminen Zoom-istuntoon

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.