• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Mitä tietoja osallistujat näkevät Zoom-istunnon aikana tai tallenteella


Kuuntele

Mitä tietoja osallistujat näkevät Zoom-istunnon aikana tai tallenteella

bannerikuva_zoom

Sisältö


    Kuuntele

    Voit säädellä, mitä Zoom-istunnon aikana tai tallenteilla näkyy ohjelman käyttöliittymästä tai muista osallistujista. Tämän ohjeen suosituksissa esitellään, miten minimoidaan muiden osallistujien tietojen näkymistä. Zoomin artikkeli Zoom-kokouksen osallistujien hallinnasta

    Osallistujalista, keskusteluikkuna ja kyselyt

    Zoomin käyttöliittymän ikkunat eivät lähtökohtaisesti näy kenellekään muulle näyttöä jakaessa tai tallenteella.

    Osallistujalista ja keskusteluikkuna eivät näy istunnon aikana osallistujille, vaikka näytön jako päällä. Osallistujalista ja keskusteluikkuna eivät näy tallenteella.

    Myös kyselyt-ikkuna tulkitaan käyttöliittymän ikkunaksi. Jos haluat kyselyikkunan tallenteelle, on otettava käyttöön Zoomin asetuksista “Show Zoom windows during screen share”. Kun asetus on päällä, tulevat jaettaessa ja tallenteella näkyviin muutkin mahdollisesti näytöllä auki olevat käyttöliittymän ikkunat, kuten chat ja osallistujalista.

    Web-kameroiden syötteet, osallistujien kuvakkeet ja nimet

    Lisätietoa Zoomin ikkunoiden asettelusta näytönjaon aikana: https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/201362323-How-Do-I-Change-The-Video-Layout-

    Lisätietoa Zoomin ikkunoiden asettelusta tallenteella: https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/360025561091-Recording-layouts

    Mikäli istunto tallennetaan, web-kameran kuva tallennetaan, mikäli yhdelläkin käyttäjällä on web-kamera päällä.

    Jos osallistujilla web-kamerat päällä, osallistujien nimet näkyvät videokuvalaatikoiden alla. Nämä näkyvät myös tallenteella, mikäli tallenteelle otetaan mukaan web-kameran kuva.

    • Suositus: Poistamalla valinnan Zoom-sovelluksen asetuksista Recording-välilehdeltä ”Record Video During Screen Sharing”, osallistujien web-kameroita ei tallenneta näyttöä jakaessa, vaikka web-kamerat olisivatkin istunnon aikana käytössä.
    • Istunnon asetuksiin voi määrittää oletukseksi, että käyttäjät liittyvät istuntoon ilman videokuvaa. Näin käyttäjä voi itse laittaa videokuvansa päälle.
    • Muita osallistujien nimiin ja kuvakkeisiin liittyviä asetuksia:
      • Video-asetuksista ”Always display participants’ name on their video” pidetään pois päältä, mikäli osallistujien nimiä ei haluta tallenteille tai muille osallistujille näkyviin. Tämä säädetään sovelluksen asetuksista Video-välilehdeltä.
      • Videoasetuksista voi valita ”Hide non-video participants”, jolloin osallistujien kuvatkaan eivät näy. Tämä säädetään Zoom-sovelluksen asetuksista Video-välilehdeltä.

    Breakout-roomit tallenteilla

    • Toimintaa breakout roomeissa voi tallentaa, jos pienryhmähuoneessa on joku, jolla on tallennusoikeus. Jos tallennusoikeuden saanut henkilö vaihtaa pienryhmätilaa, seuraa tallennus tätä henkilöä.

    Ääniraitojen valinta tallenteelle

    • Oletuksena kaikkien osallistujien äänet tallennetaan yhdelle ääniraidalle.
    • Sovelluksen Recording-asetuksista valitaan, tallennetaanko yksi raita vai kaikkien asetukset. ”Record a separate audio file for each participant Who speaks”. Istunnon hostin ääniraidalle tallentuu kaikki äänet koko siltä ajalta, kun hostin mikki on päällä. Kannattaa huomioida, että sulkee oman mikrofoninsa siksi aikaa, kun äänessä on joku muu.

    Annotointi ja whiteboard

    Jos istunnossa hyödynnetään annotointi-työkaluja, on mahdollista laittaa erikseen näkyviin osallistujien nimitieto. Jos nimitieto on käytössä, se on mukana myös tallenteella.

    • Suositus: Harkittava, pidetäänkö Show names of annotators -asetusta päällä. Hallinta näytön jaon ollessa päällä More>Show/Hide names of annotators.

    Kursori näkyviin tallenteelle? Optimize Screen Sharing for Video Clip?

    Kursori näkyy Zoomilla tehdyllä tallenteella, jos käyttäjä ei ole valinnut ”Optimize Screen Sharing for Video Clip” -toimintoa. Jos haluaa tehdä videotallenteen niin, että optimointi on päällä ja kursori näkyy, on käytettävä muita ruutukaappausohjelmia, lue lisää: https://digipedaohjeet.hamk.fi/ohje/nain-teet-ruutukaappausvideon/

    Jos käytät ”Optimize Screen Sharing for Video Clip” -toimintoa, kaikki Zoom-ikkunan ”päällä” olevat ikkunat näkyvät harmaina niille, jotka katsovat jakamaasi näyttöä. Älä siis availe tai siirrä Zoom-näytön päällä muita ikkunoita.

    Päivitetty 5 kuukautta sitten
    Kategoriat: Zoom
    Avainsanat: Annotointi, Breakout-roomit tallenteilla, chat, kamera, keskusteluikkuna, nimet, osallistuja, osallistujalista, osallistujat, osallistujien kuvakkeet, tallentaminen, tiedot, video, Web-kamera, Web-kameroiden syötteet, whiteboard, zoom
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Zoomin Focus Mode
    • Kutsumattomia vieraita Zoom-istunnoissa? Toimintaohjeet yllättävien tilanteiden varalle
    • Zoom-istunnon tulkkaus Interpretation-toiminnolla
    • Opiskelijoiden Zoom-tunnusten käytön yhtenäistäminen
    • Teamsin ja Zoomin toimintojen vertailua

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.