Artikkelit
- Äänenlaadun parantaminen Zoom-tallenteisiin
- Adobe Express — visuaalisia sisältöjä vaivattomasti
- Adobe Stock -kuvapankki
- Adoben ohjelmien asennusohje
- Aineistoja hybridityöskentelyn tueksi
- Alityötila
- Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille
- Arviointiasteikon käyttäminen arviointikirjassa
- Avustava teknologia – saavutettavuus
- Backup Teacher Moodlessa
- Blogikirjoituksia digipedagogiikan aihepiiristä
- Blogikirjoituksia hybridiopetuksen- ja työskentelyn aihepiiristä
- Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
- ChatGPT, Gemini (Bard) ja Edge Copilot (Bing AI Chat)
- Closed Captions -toiminto Zoomissa
- DigiCampus ESA-osahankkeen tuotokset
- Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
- Digivision koulutuksia
- Edistymisen seuranta Moodlessa
- Eduhouse
- eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
- ePortfoliolla osaaminen näkyviin sähköisesti
- Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen verkko-opetuksessa
- Etätentti, etävalvottu tentti
- Exam-tentti
- EXAMin usein kysytyt kysymykset
- FindTime-toiminto Outlookissa haarukoi eri toimijoiden kanssa palaveriajankohtaa
- Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
- Generatiivinen tekoäly
- H5P-tehtävät joustavasti käyttöön sisältöpankista
- HAMK Learn selkeäksi -laatukriteerit
- HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet
- HAMKin digipedamentorit ja digitukihenkilöt
- HAMKin EXAM-järjestelmän saavutettavuusseloste
- HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
- HAMKissa opetuksessa käytetyt palvelut ja työkalut
- Henkilökohtainen ajanvaraus Bookings-palvelussa
- Henkilötietoja sisältävän paperiaineiston tuhoaminen
- Henkilötietojen käsittely toiminnan kehittämisessä
- Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
- Henkilötietojen käsittelyn sopimukset (DPA)
- Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä
- Hybridiopetustilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella
- Hybridisalkun (Hybrid kit) käyttöohje
- Hybriditapaamisen suunnittelu
- HyFlex-laatukriteerit
- Jäsenten lisääminen Teamsin tiimiin
- Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
- Kaltura Captions tekstitysten lisäämiseen ja muokkaukseen
- Kaltura Express Capture
- Kaltura Hotspots
- Kaltura Personal Capturen asennus
- Kaltura Timeline
- Kaltura Video Editor
- Kaltura videon lisääminen kanavalle
- Kaltura videon nosto Moodleen Kaltura Video Resource -aineistona
- Kaltura-video osana Moodle-keskustelualueen viestiä tai video tehtävänpalautuksena
- Kaltura-videoiden hyödyntäminen Moodlessa
- Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
- Kaltura-videon jakaminen: linkittäminen tai upottaminen muuhun materiaaliin
- Kaltura-videon lataus palveluun
- Kaltura-videonjakopalvelu
- Kalturan analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa
- Kalturan evästeet / 3rd party cookies
- Kalturan kanavasoittolistat
- Kalturan kanavat
- Kalturan kontrastien parantaminen
- Kalturan omien videoiden lajittelu ja hakeminen My Media -listauksesta
- Kalturan Quiz-videot
- Kalturan soittolistat
- Kalturan videoiden muokkausoikeuden lisääminen toiselle käyttäjälle ja videon omistajan vaihtaminen
- Kalturan videoiden ryhmittely
- Kalturassa aiemmin julkaistun videon kategorian vaihtaminen
- Kamera ja näköyhteys hybriditilanteessa
- Käsikirjoitus – Storyboard
- Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
- Kesän 2023 Moodle-päivitys pähkinänkuoressa
- Keskusteluviestien näkyminen Teams-kokouksissa
- Kielen vaihtaminen M365-työpöytäsovelluksessa
- Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
- Kirjautuminen HAMKin palveluihin
- Kohti osallistavaa eOppimista – TINEL
- Kutsumattomia vieraita Zoom-istunnoissa? Toimintaohjeet yllättävien tilanteiden varalle
- Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa
- Kuvaruutukaappaus Kaltura Personal Capture -sovelluksella
- Kuvausluvat opetuksessa
- Kyselyt ja aktivoinnit Teamsissa (Polls, Forms, Loop)
- Laadukas moduulitoteutus
- Laadukkaan materiaalin teknisiä määritteitä
- Laatukriteeristöt
- Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
- Laskenta Moodlen arviointikirjassa
- LeaD – Opetuksen digipedatuki
- Learn-Moodle on HAMKin ja HAMIn virallinen oppimisympäristö
- Lightboard – ohjeet
- Liittyminen Zoom-istuntoon
- Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa
- Luonnos – Blueprint
- Microsoft 365 -palvelut
- Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
- Microsoft Loop – alusta työn organisoinnille
- Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
- Microsoft Teamsin pienryhmätilat eli “Breakout Roomit”
- Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
- Microsoftin syventävä lukuohjelma
- Mihin käyttää generatiivista tekoälyä opetuksessa?
- Miksi, mitä, miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna
- Miro – virtuaalinen valkotaulu yhteistyölle
- Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
- Mitä tietoja osallistujat näkevät Zoom-istunnon aikana tai tallenteella
- Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
- Miten lähteä liikkeelle saavutettavuuden kanssa?
- Miten parannan tekstini saavutettavuutta oppimateriaaleissa ja ohjeissa?
- Miten toimia videota kuvatessa?
- Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa
- Moduulin esittelyvideoprojektin vaiheet
- Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
- MOOC-tarjonnan käyttötarkoitukset ja kriteerit
- MOOCien suunnittelu ja rakentaminen HAMKissa
- Moodle 4.1 muutoksia versioon 3.9
- Moodle työtilan osioiden korostaminen
- Moodle-tehtävän kaikkien arviointien julkaiseminen kerralla
- Moodle-työpöytä ja omat työtilat
- Moodle-työtilan päiväykset kerralla kuntoon
- Moodle-työtilan perusasetukset
- Moodle-työtilan perustaminen
- Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
- Moodle-työtilat eri tavoin rakentuville moduuleille
- Moodle-työtilat toteutuksille
- Moodle-työtilojen metalinkitys
- Moodlen analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa
- Moodlen arviointi ja arviointikirja
- Moodlen arviointimatriisi
- Moodlen automaattiset muistutusviestit
- Moodlen H5P-sisällöt
- Moodlen Kaltura Media Gallery
- Moodlen keskustelualueet
- Moodlen kuvagallerian käyttö
- Moodlen läsnäolo-aktiviteetti
- Moodlen oppimisanalytiikkatyökalut opiskelijalle
- Moodlen profiilitiedot ja käyttökielen valinta
- Moodlen roskakori
- Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
- Moodlen ryhmätyöt
- Moodlen tehtävä
- Moodlen tehtävän palautus
- Moodlen tekstieditorin painikkeet
- Moodlen tekstieditorin tehtävän mallipohja
- Moodlen tentti
- Moodlen toiminta keskustelualueilla
- Moodlen videotehtävän arviointi
- Moodlen virtuaaliseinä
- MS Viva Learning
- Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
- Näin luot Teams-verkkotapaamiselle pitkäkestoisen linkin
- Näin teet dokumentista saavutettavan
- Näin teet ruutukaappausvideon
- Navigointi Teamsissa ja yleiset käytön asetukset
- Näytön jakamisen vaihtoehdot Teamsissa
- Nonstop-toteutus – joustavasti omaan tahtiin
- Ohjaa opiskelijan toimintaa ehdoilla ja rajoituksilla Moodlessa
- Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
- Ohjeita Zoom-istuntoon osallistuville
- Omistajuuden vaihtaminen videolle Kalturassa
- OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
- OneDrive-lisäosan avulla lataat Moodle-työtilaan tiedostokopion helposti
- OneNote digitaalisiin muistiinpanoihin
- Open Broadcaster Software / OBS
- Opettajan EXAM-ohjeet
- Opettajan Moodle-ohjeita
- Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
- Opetus ja opiskelu verkossa
- Opinnäytetyöhön liittyviä esimerkkejä
- Opiskelija palauttaa Moodle-tehtävään Kaltura-videon
- Opiskelijan EXAM-ohjeet
- Opiskelijan Moodle-ohjeet
- Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
- Opiskelijoiden Zoom-tunnusten käytön yhtenäistäminen
- Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
- Oppimistehtävän mallipohja
- Osaamismerkit HAMKissa
- Osaamismerkkien näyttäminen Moodlessa
- Palaute ja kehittäminen
- Palveluita ePortfolioiden rakentamiseen
- Peppi ja Pakki opintojen ohjaukseen
- Piirtopöydän tai kosketusnäytön hyödyntäminen opetuksessa
- Pikanäppäinten hyödyntäminen
- Plagioinnin tarkastamisen ohjeet
- Planner tehtävien hallinnointiin
- Poikkeuspääsyt, esim. pidennetty tenttiaika Moodlessa
- Polls-kyselyt Zoomissa
- PowerPoint näytön ja diojen tallentaminen
- Reaaliaikainen tekstitys ja käännös PowerPointissa
- ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
- Saavutettava Excel
- Saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden tukeminen
- Safe Exam Browser sulkee muut ohjelmat Moodle-tentin ajaksi
- Sähköinen allekirjoitus
- ScreenPal ruututallennuksiin, editointiin ja tekstitysten tuottamiseen
- Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
- Siteimprove-laajennuksen käyttö Moodle-työtilan saavutettavuuden arvioinnissa
- Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
- Suoritusten merkintä käsin Moodlessa
- Sway interaktiivisten materiaalien luomiseen
- Tapahtumakäsikirja
- Teams webinaari eli verkkoseminaari
- Teams-verkkoistunnon tallennus ja tallenteen jakaminen
- Teamsin ja Zoomin toimintojen vertailua
- Teamsin kanavat ja työskentely niissä
- Teamsin keskustelut ja puhelut
- Teamsin tiedostot
- Teamsin verkkotapaamiset
- Tehtävän arviointi Moodlessa
- Tekoäly (AI)
- Tekoäly viestinnän tukena
- Tekoälyn käyttäjän muistilista opiskelijoille
- Tekstin liittäminen Moodle-työtilaan
- Tekstittäjän tarkistuslista
- Tekstityksen tavat HAMKissa
- Tekstitystiedoston tuottaminen Screencast-O-Maticilla
- Tenttiakvaarion ja EXAMin käyttösäännöt
- Tenttivierailu Hämeen ammattikorkeakoulussa (vierailijan ohje)
- ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
- ThingLink osaksi PowerPoint-esitystä
- ThingLink sisällön käyttäminen Learn-Moodlessa
- Tiedon luokittelu
- Tiedostojen ja ohjelmien haku
- Tiedoston lisääminen videosivulle Kalturaan
- Tietosuoja – Rekisteröidyn informointi (tietosuojailmoitus)
- Tietosuoja – vaikutustenarviointi
- Tietosuoja opinnäytetöissä
- Tietosuoja tutkimuksessa
- Tietosuojan käsitteet
- Toiminta Zoom-istunnon osallistujana
- Toimintojen automatisointi Moodlessa
- Trail – AV-kaluston varaus- ja lainauspalvelu
- Tuotantomallien vertailu (video, podcast ja animaatio)
- Työtilan H5P-työkalulla tuotettujen sisältöjen tuominen sisältöpankkiin
- Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
- UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi
- unlimited.hamk.fi
- Uudenlaiset koulutusten toteutusmallit – Mikro-oppiminen ja pelillistäminen
- VDI – virtuaalinen työasema
- Venngage – palvelu infograafien luomiseen
- Verkkotapahtuman järjestäjän muistilista
- Verkossa järjestettävien seminaarien ja webinaarien tekninen tuki
- Video oppimisessa ja opetuksessa
- Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
- Videointiohjeita
- Videointitilat Forssassa
- Videointitilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa
- Videomateriaalin tuottaminen
- Videon editointi
- Videon käsikirjoittaminen
- Videon lataaminen Kalturaan Moodlen kautta
- Videon tekstitys ScreenPalilla
- Videotuotanto
- Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
- Viva Engage HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
- Vuorovaikutuksen lisääminen Zoom-istuntoon
- Wave-laajennuksen käyttö
- Webropol -palvelut
- Webropol kyselyt ja tietosuoja
- Word -dokumentin muuntaminen EPUB -tiedostoksi
- YouTube-videon lisäys Kalturaan
- Zoom ääni- ja videoasetukset
- Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
- Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
- Zoom istuntoon osallistuvien gallerianäkymä
- Zoom LTI Pro -aktiviteetti Moodlessa
- Zoom pienryhmätyöskentely
- Zoom verkkoistunnon osallistujien roolit
- Zoom-istunnon odotushuone, Waiting Room
- Zoom-istunnon tallentaminen ja jakaminen
- Zoom-istunnon tulkkaus Interpretation-toiminnolla
- Zoom-istuntojen tyypit
- ZOOM-palvelu
- Zoom-sovelluksen päivittäminen
- Zoom-webinaarit
- Zoomin Focus Mode
- Zoomin henkilökohtainen istuntotila
- Zoomin tietosuoja
- Zoomin usein kysytyt kysymykset
- Zoomin yleiset käyttöön liittyvät asetukset