• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

KB Archive

Kuuntele

  • LeaD – Opetuksen digipedatuki 
  • Zoomin usein kysytyt kysymykset
  • Zoom verkkoistunnon osallistujien roolit
  • Poikkeuspääsyt, esim. pidennetty tenttiaika Moodlessa
  • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
  • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille
  • Edistymisen seuranta Moodlessa
  • Alityötila
  • Moodlen H5P-sisällöt
  • Zoom istuntoon osallistuvien gallerianäkymä
  • Microsoft Loop – alusta työn organisoinnille 
  • VDI – virtuaalinen työasema
  • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
  • unlimited.hamk.fi
  • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • Moodlen roskakori
  • Opetus ja opiskelu verkossa
  • Tekstityksen tavat HAMKissa
  • Hybridiopetustilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella
  • Teams-verkkoistunnon tallennus ja tallenteen jakaminen
  • Miksi, mitä, miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna
  • Digivision koulutuksia
  • Zoom-istuntojen tyypit
  • Sway interaktiivisten materiaalien luomiseen
  • Opettajan EXAM-ohjeet
  • Teamsin verkkotapaamiset
  • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
  • EXAMin usein kysytyt kysymykset
  • Opiskelijan EXAM-ohjeet
  • HAMKin EXAM-järjestelmän saavutettavuusseloste
  • Henkilökohtainen ajanvaraus Bookings-palvelussa
  • Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa
  • Video oppimisessa ja opetuksessa 
  • Saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden tukeminen 
  • Teamsin tiedostot
  • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
  • Teamsin kanavat ja työskentely niissä
  • Reaaliaikainen tekstitys ja käännös PowerPointissa
  • Microsoftin syventävä lukuohjelma
  • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
  • Uudenlaiset koulutusten toteutusmallit – Mikro-oppiminen ja pelillistäminen 
  • Trail – AV-kaluston varaus- ja lainauspalvelu
  • Liittyminen Zoom-istuntoon
  • Zoom ääni- ja videoasetukset
  • Kaltura-videon lataus palveluun
  • Aineistoja hybridityöskentelyn tueksi
  • Sähköinen allekirjoitus
  • Kalturan Quiz-videot
  • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
  • YouTube-videon lisäys Kalturaan
  • Kaltura-videonjakopalvelu
  • Moodle 4.1 muutoksia versioon 3.9
  • Miten lähteä liikkeelle saavutettavuuden kanssa? 
  • Kamera ja näköyhteys hybriditilanteessa
  • Zoom pienryhmätyöskentely
  • Tuotantomallien vertailu (video, podcast ja animaatio)
  • Moodlen tekstieditorin painikkeet
  • ChatGPT, Gemini (Bard) ja Edge Copilot (Bing AI Chat)
  • HAMKissa opetuksessa käytetyt palvelut ja työkalut
  • HAMK Learn selkeäksi -laatukriteerit
  • Exam-tentti
  • ScreenPal ruututallennuksiin, editointiin ja tekstitysten tuottamiseen
  • Videon tekstitys ScreenPalilla
  • ZOOM-palvelu
  • Kaltura Personal Capturen asennus
  • Plagioinnin tarkastamisen ohjeet
  • Avustava teknologia – saavutettavuus
  • Videomateriaalin tuottaminen
  • Zoom-istunnon tallentaminen ja jakaminen
  • Kohti osallistavaa eOppimista – TINEL
  • Omistajuuden vaihtaminen videolle Kalturassa
  • Kalturan videoiden muokkausoikeuden lisääminen toiselle käyttäjälle ja videon omistajan vaihtaminen
  • ThingLink sisällön käyttäminen Learn-Moodlessa
  • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi
  • Miro – virtuaalinen valkotaulu yhteistyölle
  • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
  • ThingLink osaksi PowerPoint-esitystä 
  • Eettiset periaatteet tekoälyn käyttöön tiivistetysti
  • Parhaat käytännöt tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen opetuksessa
  • Teamsin keskustelut ja puhelut
  • Näin teet dokumentista saavutettavan
  • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
  • Ohjeistusta käyttäjälle tekoälysovelluksen kokeiluun
  • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
  • MOOCien suunnittelu ja rakentaminen HAMKissa 
  • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
  • Miten käytän tekoälyä tekijänoikeuksia kunnioittaen?
  • MS Viva Learning
  • Tekoäly (AI)
  • Generatiivinen tekoäly
  • HAMKin Moodle-oppimisalustat
  • Tiedon luokittelu
  • Adoben ohjelmien asennusohje
  • Eduhouse
  • HAMKin digipedamentorit ja digitukihenkilöt
  • Tekoäly tiedonhaun tukena
  • Blogikirjoituksia digipedagogiikan aihepiiristä
  • Tekoäly — usein kysytyt kysymykset (UKK)
  • Parhaat käytännöt tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen tutkimuksen apuvälineenä
  • Ammattimaiset tuotannot
  • Kesän 2025 Moodle-päivitys pähkinänkuoressa
  • Yhdessä kehittyminen tiiminä – tekoälyn hyödyntäminen työssä
  • Planner tehtävien hallinnointiin
  • Asioita, joissa tekoäly on huono
  • Tekoäly – sovelluksia ja hyödyllisiä linkkejä
  • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
  • Palveluita ePortfolioiden rakentamiseen
  • Tenttiakvaarion ja EXAMin käyttösäännöt
  • Olenko vapaa vai varattu? – Outlookin kalenterimerkintöjen näkymistavat
  • Miten kehittää omaa työtä ja hyödyntää tekoälyä
  • Kuinka tunnistaa tekoälyllä luotua tekstiä
  • Osaamismerkit HAMKissa
  • Laadukas moduulitoteutus
  • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
  • Saavutettava Excel
  • Teams webinaari eli verkkoseminaari
  • PowerPoint näytön ja diojen tallentaminen
  • Word -dokumentin muuntaminen EPUB -tiedostoksi
  • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
  • Moodlen läsnäolo-aktiviteetti
  • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
  • Moodlen Kaltura Media Gallery
  • Kaltura videon nosto Moodleen Kaltura Video Resource -aineistona
  • OneNote digitaalisiin muistiinpanoihin
  • Navigointi Teamsissa ja yleiset käytön asetukset
  • Jäsenten lisääminen Teamsin tiimiin
  • Wonda – immersiivisten oppimiskokemusten rakentamiseen
  • Kyselyt ja aktivoinnit Teamsissa (Polls, Forms, Loop)
  • Näin luot Teams-verkkotapaamiselle pitkäkestoisen linkin
  • Kielen vaihtaminen M365-työpöytäsovelluksessa
  • Microsoft Teamsin pienryhmätilat eli “Breakout Roomit”
  • Kaltura-video osana Moodle-keskustelualueen viestiä tai video tehtävänpalautuksena
  • Moodle-työtilat toteutuksille
  • Opettajan Moodle-ohjeita
  • Tekoäly viestinnän tukena
  • Tekoälyn käyttäjän muistilista opiskelijoille
  • Tenttivierailu Hämeen ammattikorkeakoulussa (vierailijan ohje)
  • Adobe Express — visuaalisia sisältöjä vaivattomasti
  • Tietosuoja – Rekisteröidyn informointi (tietosuojailmoitus)
  • Opinnäytetyöhön liittyviä esimerkkejä
  • Viva Engage HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
  • Webropol -palvelut
  • Verkossa järjestettävien seminaarien ja webinaarien tekninen tuki
  • HyFlex-laatukriteerit
  • Henkilötietojen käsittely toiminnan kehittämisessä
  • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
  • Zoom LTI Pro -aktiviteetti Moodlessa
  • Opiskelijan Moodle-ohjeet
  • Adobe Stock -kuvapankki
  • Oppimistehtävän mallipohja
  • Moodle-tehtävän kaikkien arviointien julkaiseminen kerralla
  • Microsoft 365 -palvelut
  • Kalturan evästeet / 3rd party cookies
  • Kuvausluvat opetuksessa
  • Mihin käyttää generatiivista tekoälyä opetuksessa?
  • Teamsin ja Zoomin toimintojen vertailua
  • Zoomin henkilökohtainen istuntotila
  • Toiminta Zoom-istunnon osallistujana
  • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
  • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Tekstittäjän tarkistuslista
  • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
  • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
  • Henkilötietojen käsittelyn sopimukset (DPA)
  • Videointitilat Forssassa
  • Zoomin tietosuoja
  • Piirtopöydän tai kosketusnäytön hyödyntäminen opetuksessa
  • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
  • Moodlen kuvagallerian käyttö
  • Kaltura videon lisääminen kanavalle
  • Siteimprove-laajennuksen käyttö Moodle-työtilan saavutettavuuden arvioinnissa
  • Wave-laajennuksen käyttö
  • Zoom-webinaarit
  • Moodlen analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa
  • Kalturan analytiikkatyökalut auttavat opiskelijan ohjauksessa
  • Ohjeita Zoom-istuntoon osallistuville
  • Moodle-työpöytä ja omat työtilat
  • Äänenlaadun parantaminen Zoom-tallenteisiin
  • Vuorovaikutuksen lisääminen Zoom-istuntoon
  • Moodlen tekstieditorin tehtävän mallipohja
  • ePortfoliolla osaaminen näkyviin sähköisesti
  • Moodle-työtilat eri tavoin rakentuville moduuleille
  • Moodle-työtilan päiväykset kerralla kuntoon
  • DigiCampus ESA-osahankkeen tuotokset
  • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
  • Zoom-istunnon odotushuone, Waiting Room
  • Polls-kyselyt Zoomissa
  • Closed Captions -toiminto Zoomissa
  • Etätentti, etävalvottu tentti
  • Tietosuoja tutkimuksessa
  • Zoom-sovelluksen päivittäminen
  • Tietosuoja – vaikutustenarviointi
  • Näytön jakamisen vaihtoehdot Teamsissa
  • Hybridisalkun (Hybrid kit) käyttöohje
  • Kaltura-videon jakaminen: linkittäminen tai upottaminen muuhun materiaaliin
  • Moodle työtilan osioiden korostaminen
  • Opiskelija palauttaa Moodle-tehtävään Kaltura-videon
  • Moodlen videotehtävän arviointi
  • Moodlen tentti
  • Moodlen tehtävä
  • Moodle-profiili, käyttökieli ja ilmoitukset
  • Moodlen tehtävän palautus
  • Moodlen toiminta keskustelualueilla
  • Kalturan omien videoiden lajittelu ja hakeminen My Media -listauksesta
  • Moodlen ryhmätyöt
  • Moodlen arviointi ja arviointikirja
  • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
  • Open Broadcaster Software / OBS
  • Kalturan kanavat
  • Kalturan soittolistat
  • Kalturan videoiden ryhmittely
  • Kaltura Timeline
  • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
  • Kalturassa aiemmin julkaistun videon kategorian vaihtaminen
  • Kaltura Captions tekstitysten lisäämiseen ja muokkaukseen
  • Moodle-työtilan perusasetukset
  • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
  • Tehtävän arviointi Moodlessa
  • Ohjaa opiskelijan toimintaa ehdoilla ja rajoituksilla Moodlessa
  • Moodle-työtilojen metalinkitys
  • Miten toimia videota kuvatessa? 
  • Moodlen automaattiset muistutusviestit
  • Suoritusten merkintä käsin Moodlessa
  • Toimintojen automatisointi Moodlessa
  • Moodlen arviointimatriisi
  • Laskenta Moodlen arviointikirjassa
  • Moodlen keskustelualueet
  • Moodlen oppimisanalytiikkatyökalut opiskelijalle
  • Kalturan kontrastien parantaminen
  • Laadukkaan materiaalin teknisiä määritteitä
  • Videon editointi
  • Kaltura Express Capture
  • Tekstitystiedoston tuottaminen Screencast-O-Maticilla
  • Tiedoston lisääminen videosivulle Kalturaan
  • Mitä tietoja osallistujat näkevät Zoom-istunnon aikana tai tallenteella
  • Kalturan kanavasoittolistat
  • Kaltura Hotspots
  • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • Kaltura Video Editor
  • Videon käsikirjoittaminen
  • Miten parannan tekstini saavutettavuutta oppimateriaaleissa ja ohjeissa?
  • Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen verkko-opetuksessa
  • Videotuotanto
  • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa
  • Moodlen virtuaaliseinä
  • Moodle-työtilan perustaminen
  • Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa
  • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
  • Näin teet ruutukaappausvideon
  • MOOC-tarjonnan käyttötarkoitukset ja kriteerit
  • Tapahtumakäsikirja
  • Backup Teacher Moodlessa
  • FindTime-toiminto Outlookissa haarukoi eri toimijoiden kanssa palaveriajankohtaa
  • Kuvaruutukaappaus Kaltura Personal Capture -sovelluksella
  • Videon lataaminen Kalturaan Moodlen kautta
  • Opiskelijoiden Zoom-tunnusten käytön yhtenäistäminen
  • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
  • Tietosuojan käsitteet
  • Zoomin yleiset käyttöön liittyvät asetukset
  • Kutsumattomia vieraita Zoom-istunnoissa? Toimintaohjeet yllättävien tilanteiden varalle
  • Zoomin Focus Mode
  • H5P-tehtävät joustavasti käyttöön sisältöpankista
  • OneDrive-lisäosan avulla lataat Moodle-työtilaan tiedostokopion helposti
  • Verkkotapahtuman järjestäjän muistilista
  • Kaltura-videoiden hyödyntäminen Moodlessa
  • Tekstin liittäminen Moodle-työtilaan
  • Zoom-istunnon tulkkaus Interpretation-toiminnolla
  • Keskusteluviestien näkyminen Teams-kokouksissa
  • Työtilan H5P-työkalulla tuotettujen sisältöjen tuominen sisältöpankkiin
  • Osaamismerkkien näyttäminen Moodlessa
  • Arviointiasteikon käyttäminen arviointikirjassa
  • Webropol kyselyt ja tietosuoja
  • Blogikirjoituksia hybridiopetuksen- ja työskentelyn aihepiiristä
  • HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 
  • Hybriditapaamisen suunnittelu
  • Safe Exam Browser sulkee muut ohjelmat Moodle-tentin ajaksi
  • Laatukriteeristöt
  • Käsikirjoitus – Storyboard
  • Luonnos – Blueprint
  • Palaute ja kehittäminen
  • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
  • Nonstop-toteutus – joustavasti omaan tahtiin
  • Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä

Footer

Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
PL 230 13101 Hämeenlinna
03 6461
HAMK@HAMK.FI

Tietosuoja
Evästeet
Alasottoilmoitus
Saavutettavuusseloste
Sivustokartta

cc-lisenssi

Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA