• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä


Kuuntele

Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä

bannerikuva suunnittelu

Sisältö


    Kuuntele

    Hybridiopetuksella tarkoitetaan lähi- ja etäopetuksen erilaista joustavaa yhdistelyä (HOTT-hanke). Hybridiopetuksessa huomiota tulee kiinnittää opiskelijoiden yhdenvertaisuuteen tunnistamalla erilaiset oppijat ja oppimisvaikeudet sekä aktivoimalla ja sitouttamalla tasa-arvoisesti sekä lähi- että etäosallistujat. Onnistuakseen hybridiopetus tarvitseekin tilanteen ja pedagogiikan tarkkaa etukäteissuunnittelua. Tämän lisäksi tarvitaan toimivat tila- ja teknologiaratkaisut. 

    Silloin kun opiskelija voi joustavasti oman tarpeensa tai elämäntilanteensa mukaan valita, esimerkiksi viikoittain tai teemoittain, osallistuuko hän etänä vai läsnä puhutaan joustavasta hybriditoteutuksesta, HyFlex.

    Ennen opetuksen alkamista

    • Tutustu Laadukas moduulitoteutus -materiaaliin, josta saat toimivia työkaluja moduulin suunnitteluun ja rakentamiseen.
    • Tutustu artikkeliin, jossa on kuvattu moduulin kehittämistä hybriditoteutuksessa
      • Huomioi erityisesti osaamistavoitteiden määrittely ja rytmitä jaksotus esimerkiksi viikkotasoisiksi teemoiksi ja oppimistavoitteiksi.
      • Määrittele koko moduulin tasolla ohjausajat ja vuorovaikutuksen tavat.
    • Tutustu hybriditapaamisen suunnittelu taulukkoon.

    Hybridiopetustilat ja hybridisalkut Hämeen ammattikorkeakoulussa

    Ennen opetuksen alkamista varaa Peppi-järjestelmästä käyttöösi hybridiopetukseen suunniteltu opetustila tai kampuksilta lainattava hybridisalkku.

    • Hybridisalkku sisältää salkkumikrofonisarjan, laadukkaan web-kameran ja jalustan kameralle.
      • Hybridisalkun käyttöohje
    • Hybridiopetukseen suunniteltuja tiloja löydät Riihimäeltä, Forssasta, Valkeakoskelta ja Hämeenlinnasta.
      • Hybridiopetustilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella

    Vinkkejä alustojen hyödyntämiseen hybriditoteutuksissa

    • Suunnittele moduulin kokonaisuus siten, että erilaiset alustat (esim. Zoom, Teams ja Moodle) muodostavat toisiinsa linkittyneen kokonaisuuden.
      • Varmista tiedonluokittelutaulukosta, millaista sisältöä voit julkaista missäkin.
    • Kerro ja viesti opiskelijaryhmälle miten, missä tarkoituksessa ja milloin eri alustoja käytetään.
      • Rytmitä erityisesti online-istunnot etukäteen ja mieti niiden rooli osana moduulia. Varmista, että opiskelijoilla on mahdollisuus valmistautua istuntoihin. Jos mahdollista, jaa materiaalit ennakkoon.
      • Mieti, miten opetus ja vuorovaikutuksen tavat rakentuvat sekä lähi- että etäosallistujien osalta.

    Lisäohjeita alustoista

    • Moodle
      • Moodle on HAMKin virallinen oppimisympäristö, jota käytetään kaikissa koulutuksissa. Oppimateriaalien jakaminen, tehtävien annot ja niiden palautukset sekä arviointi tapahtuvat Moodlessa.
      • Kaikki Moodlen digipedaohjeet listattuna.
    • Zoom
      • HAMKissa verkko-opetuksen alustana käytetään pääsääntoisesti Zoomia. Zoom tarjoaa mahdollisuudet videokuva- ja ääniyhteyteen, näytön ja materiaalin jakamiseen sekä pienryhmätyöskentelyyn (Breakout rooms).
      • Kaikki Zoomin digipedaohjeet listattuna.
    • Microsoft Teams
      • Hyödynnä Teamsia erityisesti vuorovaikutuksen ja opiskelijoiden pienryhmien oman työskentelyn alustana.
      • Kaikki Teamsin digipedaohjeet listattuna.

    Opetustilanteen aikana

    • Avaa etäyhteys viimeistään 10 minuuttia ennen varsinaisen opetussession alkamista, jotta osallistujat voivat testata äänet jne. Toivota sekä lähi- että etäosallistujat tervetulleiksi.
    • Valmistele oma koneesi opetustilanteeseen: Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
    • Huomioi ensin etänä osallistuvat. Ohjeista vuorovaikutukseen ja toimintaan tasapuolisesti.
    • Miten etäosallistujat näyttäytyvät läsnäosallistujille? Entä toisin päin? Syntyykö vuorovaikutusta?
      • Vinkki: Rytmitä opetussessio niin, että voit säännöllisesti ylläpitää keskustelua ja palata kysymyksiin.
      • Vinkki: Jaa tietylle opiskelijalle rajatuksi ajaksi vastuu keskustelusta: opiskelija seuraa keskustelua, poimii kysymyksiä, joihin ei ole saatu vastausta sekä kommentteja.
      • Kysy: anna hetki aikaa, vastaajat vastaavat chatissa. Jos luokassa on kommentteja tai kysymyksiä, huolehdi, että ne kuulvat myös etäosallistujille. Pyydä jokaista kertomaan oma puheenvuoron alkuun oma nimensä.

    Opiskelijoiden aktivointi

    • Hyödynnä kyselytyökaluja, kuten Zoom Polls tai Microsoft Forms. Pohdi, miten sekä lähi- että etäosallistujat pääsevät vastaamaan.
    • Hyödynnä Zoomin ja Teamsin kädennosto-toimintoa. Opiskelijat voivat viitata myös virtuaalisesti.
    • Hyödynnä pienryhmätyöskentelyä, kuten Zoomin Breakout Roomseja. Onko toimivampaa jakaa etäosallistujat omiin ryhmiin, vai sekoittaa mukaan lähiosallistujia?
    • Tallennatko istunnon? Informoi tallennuksesta etukäteen osallistujia.
      • Zoom-istunnon tallentaminen ja jakaminen sekä Teams-tapaamisen tallentaminen ja jakaminen
      • Mietityttävätkö osallistujien web-kameroilta tulevat tallenteet? Vinkki Zoom-istuntoon: Poistamalla valinnan Zoom-sovelluksen asetuksista Recording-välilehdeltä ”Record Video During Screen Sharing”, osallistujien web-kameroita ei tallenneta näyttöä jakaessa, vaikka web-kamerat olisivatkin istunnon aikana käytössä.

    Opetustilanteen jälkeen

    • Vie (mahdollinen) tallenteen linkki ja muut lisämateriaalit opetustilanteesta Moodleen ja viesti opiskelijoille, että ne ovat käytettävissä.
    • Osoita verkkoläsnäoloa ja viesti aktiivisesti moduulin etenemisestä sovituissa kanavissa/alustoilla.
    • Seuraa opiskelijoiden edistymistä eri tavoin.
      • Vinkki: hyödynnä erilaisia analytiikkatyökaluja.

    Lisää hyödyllistä materiaalia

    • Hybridisti ja joustavasti – uusia toteutusmalleja korkeakoulutukseen (HAMK Beat)
    • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi
    • JAMKin hybridiopetuksen kokemuksia
    • Matleena Laakson koonti hyödyllisistä hybridiopetuksen linkeistä

    Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat –hankketta koordinoi Suomen eOppimiskeskus. Hanketta rahoittaa Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Osatoteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia.

    hott-hankkeen toimijoiden logot.

    Päivitetty 7 kuukautta sitten
    Kategoriat: Opetuksen suunnittelu
    Avainsanat: 24/7, etäopetus, hott, hybridi, hybridiopetus, hybridisalkku, hybriditila, m365, Moodle, Opettaja, Teams, Verkko-opiskelu, verkkotapaamiset, zoom
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 
    • Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille
    • 24/7-toteutukset
    • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
    • MOOCien suunnittelu ja rakentaminen HAMKissa 

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA