Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä
Sisältö
Hybridiopetuksella tarkoitetaan lähi- ja etäopetuksen erilaista joustavaa yhdistelyä (HOTT-hanke). Hybridiopetuksessa huomiota tulee kiinnittää opiskelijoiden yhdenvertaisuuteen tunnistamalla erilaiset oppijat ja oppimisvaikeudet sekä aktivoimalla ja sitouttamalla tasa-arvoisesti sekä lähi- että etäosallistujat. Onnistuakseen hybridiopetus tarvitseekin tilanteen ja pedagogiikan tarkkaa etukäteissuunnittelua. Tämän lisäksi tarvitaan toimivat tila- ja teknologiaratkaisut.
Silloin kun opiskelija voi joustavasti oman tarpeensa tai elämäntilanteensa mukaan valita, esimerkiksi viikoittain tai teemoittain, osallistuuko hän etänä vai läsnä puhutaan joustavasta hybriditoteutuksesta, HyFlex.
Ennen opetuksen alkamista
- Tutustu Laadukas moduulitoteutus -materiaaliin, josta saat toimivia työkaluja moduulin suunnitteluun ja rakentamiseen.
- Tutustu artikkeliin, jossa on kuvattu moduulin kehittämistä hybriditoteutuksessa
- Huomioi erityisesti osaamistavoitteiden määrittely ja rytmitä jaksotus esimerkiksi viikkotasoisiksi teemoiksi ja oppimistavoitteiksi.
- Määrittele koko moduulin tasolla ohjausajat ja vuorovaikutuksen tavat.
- Tutustu hybriditapaamisen suunnittelu taulukkoon.
Hybridiopetustilat ja hybridisalkut Hämeen ammattikorkeakoulussa
Ennen opetuksen alkamista varaa Peppi-järjestelmästä käyttöösi hybridiopetukseen suunniteltu opetustila tai kampuksilta lainattava hybridisalkku.
- Hybridisalkku sisältää salkkumikrofonisarjan, laadukkaan web-kameran ja jalustan kameralle.
- Hybridiopetukseen suunniteltuja tiloja löydät Riihimäeltä, Forssasta, Valkeakoskelta ja Hämeenlinnasta.
Vinkkejä alustojen hyödyntämiseen hybriditoteutuksissa
- Suunnittele moduulin kokonaisuus siten, että erilaiset alustat (esim. Zoom, Teams ja Moodle) muodostavat toisiinsa linkittyneen kokonaisuuden.
- Varmista tiedonluokittelutaulukosta, millaista sisältöä voit julkaista missäkin.
- Kerro ja viesti opiskelijaryhmälle miten, missä tarkoituksessa ja milloin eri alustoja käytetään.
- Rytmitä erityisesti online-istunnot etukäteen ja mieti niiden rooli osana moduulia. Varmista, että opiskelijoilla on mahdollisuus valmistautua istuntoihin. Jos mahdollista, jaa materiaalit ennakkoon.
- Mieti, miten opetus ja vuorovaikutuksen tavat rakentuvat sekä lähi- että etäosallistujien osalta.
Lisäohjeita alustoista
- Moodle
- Moodle on HAMKin virallinen oppimisympäristö, jota käytetään kaikissa koulutuksissa. Oppimateriaalien jakaminen, tehtävien annot ja niiden palautukset sekä arviointi tapahtuvat Moodlessa.
- Kaikki Moodlen digipedaohjeet listattuna.
- Zoom
- HAMKissa verkko-opetuksen alustana käytetään pääsääntoisesti Zoomia. Zoom tarjoaa mahdollisuudet videokuva- ja ääniyhteyteen, näytön ja materiaalin jakamiseen sekä pienryhmätyöskentelyyn (Breakout rooms).
- Kaikki Zoomin digipedaohjeet listattuna.
- Microsoft Teams
- Hyödynnä Teamsia erityisesti vuorovaikutuksen ja opiskelijoiden pienryhmien oman työskentelyn alustana.
- Kaikki Teamsin digipedaohjeet listattuna.
Opetustilanteen aikana
- Avaa etäyhteys viimeistään 10 minuuttia ennen varsinaisen opetussession alkamista, jotta osallistujat voivat testata äänet jne. Toivota sekä lähi- että etäosallistujat tervetulleiksi.
- Valmistele oma koneesi opetustilanteeseen: Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
- Huomioi ensin etänä osallistuvat. Ohjeista vuorovaikutukseen ja toimintaan tasapuolisesti.
- Miten etäosallistujat näyttäytyvät läsnäosallistujille? Entä toisin päin? Syntyykö vuorovaikutusta?
- Vinkki: Rytmitä opetussessio niin, että voit säännöllisesti ylläpitää keskustelua ja palata kysymyksiin.
- Vinkki: Jaa tietylle opiskelijalle rajatuksi ajaksi vastuu keskustelusta: opiskelija seuraa keskustelua, poimii kysymyksiä, joihin ei ole saatu vastausta sekä kommentteja.
- Kysy: anna hetki aikaa, vastaajat vastaavat chatissa. Jos luokassa on kommentteja tai kysymyksiä, huolehdi, että ne kuulvat myös etäosallistujille. Pyydä jokaista kertomaan oma puheenvuoron alkuun oma nimensä.
Opiskelijoiden aktivointi
- Hyödynnä kyselytyökaluja, kuten Zoom Polls tai Microsoft Forms. Pohdi, miten sekä lähi- että etäosallistujat pääsevät vastaamaan.
- Hyödynnä Zoomin ja Teamsin kädennosto-toimintoa. Opiskelijat voivat viitata myös virtuaalisesti.
- Hyödynnä pienryhmätyöskentelyä, kuten Zoomin Breakout Roomseja. Onko toimivampaa jakaa etäosallistujat omiin ryhmiin, vai sekoittaa mukaan lähiosallistujia?
- Tallennatko istunnon? Informoi tallennuksesta etukäteen osallistujia.
- Zoom-istunnon tallentaminen ja jakaminen sekä Teams-tapaamisen tallentaminen ja jakaminen
- Mietityttävätkö osallistujien web-kameroilta tulevat tallenteet? Vinkki Zoom-istuntoon: Poistamalla valinnan Zoom-sovelluksen asetuksista Recording-välilehdeltä ”Record Video During Screen Sharing”, osallistujien web-kameroita ei tallenneta näyttöä jakaessa, vaikka web-kamerat olisivatkin istunnon aikana käytössä.
Opetustilanteen jälkeen
- Vie (mahdollinen) tallenteen linkki ja muut lisämateriaalit opetustilanteesta Moodleen ja viesti opiskelijoille, että ne ovat käytettävissä.
- Osoita verkkoläsnäoloa ja viesti aktiivisesti moduulin etenemisestä sovituissa kanavissa/alustoilla.
- Seuraa opiskelijoiden edistymistä eri tavoin.
- Vinkki: hyödynnä erilaisia analytiikkatyökaluja.
Lisää hyödyllistä materiaalia
- Hybridisti ja joustavasti – uusia toteutusmalleja korkeakoulutukseen (HAMK Beat)
- UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi
- JAMKin hybridiopetuksen kokemuksia
- Matleena Laakson koonti hyödyllisistä hybridiopetuksen linkeistä
Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat –hankketta koordinoi Suomen eOppimiskeskus. Hanketta rahoittaa Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Osatoteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia.