Palaute ja kehittäminen
Sisältö
Yksi laadukkaan moduulitoteutuksen kriteeri on moduulin jatkuva ja systemaattinen kehittäminen. Kerää palautetta opiskelijoilta ja kollegoiltasi ainakin toteutuksen jälkeen. Reagoi palautteeseen ja kehitä ja päivitä toteutusta jatkuvasti.
Toimintasuunnitelma – seuraavat askeleet
Tee moduulitiimisi kanssa toimintasuunnitelma moduulin tai opintojakson kehittämisen varmistamiseksi. Kehittämissuunnitelma perustuu eri tavoin saatuihin palautteisiin, laatukriteereihin ja opettajien yhteiseen arvioon toteutuksen onnistumisesta. Toimintasuunnitelma sisältää vastauksia esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin:
- Milloin ja millainen opinnon seuraava toteutus on?
- Mihin tarjontoihinn toteutus on menossa (avoin amk, Opin.fi, MOOC, tutkinto-opiskelu)
- Millaiset ovat tämänhetkiset mahdollisuudet ja riskit kehittämistyölle?
- Mitä muita resursseja (esim. osaamista, tukea) tarvitsee hankkia tai sisällyttää kehittämistyöhön?
- Tee kehittämistyölle selkeät tavoitteet, suunnittele aikataulu, määräajat ja vastuuhenkilöt esim. taulukkomuodossa.
Lataa toimintasuunnitelmapohja työskentelyn avuksi (.docx)
Esimerkki toimintasuunnitelmasta
Mitä pitää tehdä | MoSCoW | Kuka tekee? | Mitä apua tarvitaan? | Huomioitavaa | Valmiina (pvm) |
Must, Should Could, Would |
|||||
Uusi orientaatiovideo | M | Opettaja 1 | LeaDilta tuki | Varaa tila Pepistä, tee tiketti LeaDille | 15.8.20XX |
Linkkien tarkistaminen | M | Opettaja 2 | Saavutettavuustyökalujen hyödyntäminen. | Saavutettavuustyökalujen hyödyntäminen. | 15.8.20XX |
Moduulisisältöjen visualisointi | SH | Opettaja 1 | |||
Moodle-työtilojen rakentaminen | M | Opettaja 1, 2, 3 | |||
Materiaalien päivitys | M | Opettaja 1, 2, 3 | |||
Tehtävä aktiiviteetti | M | Opettaja 1, 2, 3 | |||
Arviontikirjan suunnittelu | M | Opettaja 1, 2, 3 | |||
Tekstitykset videoiden | SH | Opettaja 1, 2, 3 | Opastusta Lead-tiimiltä saavutettavien videoiden tuottamisesssa. |