Opettajan Moodle-ohjeita
Sisältö
- Suomenkielinen opettajan opas (Moodle-ringin ylläpitämä)
- Moodle Docs 4.1 (englanniksi)
- Voit hyödyntää moduulin käsikirjoituksen laatimisessa ABC-mallia.
Huomaathan, että HAMKin ja muiden organisaatioiden Moodle-ympäristöt ja ohjeistukset eivät ole identtisiä. Käytännössä kaikkiin tapauksiin ja ongelmiin vastaava englanninkielinen Moodle-ohjesivusto on ensisijainen lähde ohjeille.
Digipedaohjeissa annetaan vinkkejä joihinkin HAMKin Moodlen tärkeimpiin ja erityislaatuisiin toimintoihin.
Opettajan Moodle-ohjeiden koostesivut
- Suunnittele ja rakenna
- Aktiviteetteja, sisältöjä, aineistoja
- Seuraa ja ohjaa
- Toimintojen automatisointi
Tärkeimmät Moodle-termit
- Työtila = Moodlen alue toteutukselle, johon voi lisätä esim. oppimateriaalia tai aktiviteetteja opiskelijoille.
- Lohko = Työtilan oikeassa reunassa on useita eri lohkoja. Opettaja voi lisätä halutessaan näitä omaan työtilaansa, mutta tärkeimmät lohkot ovat työtilassa oletuksena, kuten Teksti puheeksi, Aktiviteetit, Kuumakartta/Heatmap sekä Tekstiviestit (SMS-lohko).
- Osio, aihe = Työtilassa oleva osio, johon voidaan lisätä aineistoa tai aktiviteetteja.
- Aineisto = Opettajan lisäämä aineisto, esim. verkkosivu, videoaineisto tiedosto, tiedostokansio, verkkolinkki
- Aktiviteetti = Opettajan opiskelijoille asettama aktiviteetti, esim. keskustelufoorumi, tehtävä, tentti, työpaja, oppimispäiväkirja
- Opettaja = Käyttäjä, jolla on työtilan täydet hallintaoikeudet. Opettaja voi lisätä, poistaa ja muokata sisältöä. Muuttaa kurssin asetuksia ja tarkastella kurssin tilastoja.
- Opiskelija = Käyttäjä, joka on työtilassa osallistujana. Opiskelija voi palauttaa tehtäviä, kirjoittaa keskustelufoorumeille ja osallistua opettajan määrittämiin aktiviteetteihin.
Usein kysytyt kysymykset (FAQ)
K: Mistä löydän toteutuksen työtilan?
HAMKissa, HAMIssa ja täydennyskoulutuksessa opettajat tilaava pääsääntöisestit uusien toteutusten Moodle-työtilat Peppiin luodun toteutuksen kautta, ohje. Toteutuksille liitetyt opettajat ovat omilla toteutuksillaan automaattisesti opettajina. Opettaja löytää siis omat toteutuksensa sisäänkirjautumisen jälkeen omista kursseistaan.
- Jos työtila on kateissa, kannattaa etsiä opinnon ja toteutuksen tunnuksella sivun yläreunan Etsi-haulla.
- Jos et ole varma, mikä työtila liittyy toteutukseen, tarkista Pepistä toteutukselta Oppimisympäristöt-yhteys.
K: Miten opiskelijat löytävät työtilan?
Pääsääntöisesti opiskelijat siirtyvät työtiloihin automaattisesti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen, joten he löytävät omat toteutuksensa sisäänkirjautumisen jälkeen omista kursseistaan. Tarvittaessa he voivat etsiätyötilaa sivun yläreunan Etsi-haulla. HUOM. On tärkeää, että opettaja/opettajatiimi avaa kurssialueen opiskelijoille nähtäväksi tai muuten he eivät löydä kurssia, eivätkä pääse sisään alueelle.
K: Mitä pitäisi tehdä, jotta Moodle-työtilani olisi kunnossa?
Varsinaisen toteutuksen suunnittelun lisäksi Moodlessa tulisi tehdä vähintään seuraavat toimenpiteet:
- Tarkista ja muokkaa työtilan asetuksia (kurssimuoto, aiheiden määrä, kurssin näkyvyys opiskelijoille)
- Lisää/tuo sisältö ja aktiviteetit työtilaan. Aseta/tarkista tehtävien päivämäärät.
K: Mistä saan apua Moodlen käyttöön?
- Tältä ja Moodlen yleisiltä ohjesivustoilta
- Työtoveriltasi/tiimisi jäseneltä
- Yksikkösi verkko-opetuksen ja -opiskelun digitukihenkilöltä sekä digipedamentorilta
- Opetusteknologiat-teamista
- Ongelmatapauksissa HAMKin ServiceDeskin kautta (ohjautuu Moodle-tuelle yksiköissä ja pääkäyttäjille)