• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Opettajan Moodle-ohjeita


Kuuntele

Opettajan Moodle-ohjeita

bannerikuva_moodle

Sisältö


    Kuuntele

    • Suomenkielinen opettajan opas (Moodle-ringin ylläpitämä)
    • Moodle Docs 4.1 (englanniksi)
    • Voit hyödyntää moduulin käsikirjoituksen laatimisessa ABC-mallia.

    Huomaathan, että HAMKin ja muiden organisaatioiden Moodle-ympäristöt ja ohjeistukset eivät ole identtisiä. Käytännössä kaikkiin tapauksiin ja ongelmiin vastaava englanninkielinen Moodle-ohjesivusto on ensisijainen lähde ohjeille.

    Digipedaohjeissa annetaan vinkkejä joihinkin HAMKin Moodlen tärkeimpiin ja erityislaatuisiin toimintoihin.

    Opettajan Moodle-ohjeiden koostesivut

    • Suunnittele ja rakenna
    • Aktiviteetteja, sisältöjä, aineistoja
    • Seuraa ja ohjaa
    • Toimintojen automatisointi

    Tärkeimmät Moodle-termit

    • Työtila = Moodlen alue toteutukselle, johon voi lisätä esim. oppimateriaalia tai aktiviteetteja opiskelijoille.
    • Lohko = Työtilan oikeassa reunassa on useita eri lohkoja. Opettaja voi lisätä halutessaan näitä omaan työtilaansa, mutta tärkeimmät lohkot ovat työtilassa oletuksena, kuten Teksti puheeksi, Aktiviteetit, Kuumakartta/Heatmap sekä Tekstiviestit (SMS-lohko).
    • Osio, aihe = Työtilassa oleva osio, johon voidaan lisätä aineistoa tai aktiviteetteja.
    • Aineisto = Opettajan lisäämä aineisto, esim. verkkosivu, videoaineisto tiedosto, tiedostokansio, verkkolinkki
    • Aktiviteetti = Opettajan opiskelijoille asettama aktiviteetti, esim. keskustelufoorumi, tehtävä, tentti, työpaja, oppimispäiväkirja
    • Opettaja = Käyttäjä, jolla on työtilan täydet hallintaoikeudet. Opettaja voi lisätä, poistaa ja muokata sisältöä. Muuttaa kurssin asetuksia ja tarkastella kurssin tilastoja.
    • Opiskelija = Käyttäjä, joka on työtilassa osallistujana. Opiskelija voi palauttaa tehtäviä, kirjoittaa keskustelufoorumeille ja osallistua opettajan määrittämiin aktiviteetteihin.

    Usein kysytyt kysymykset (FAQ)

    K: Mistä löydän toteutuksen työtilan?

    HAMKissa, HAMIssa ja täydennyskoulutuksessa opettajat tilaava pääsääntöisestit uusien toteutusten Moodle-työtilat Peppiin luodun toteutuksen kautta, ohje. Toteutuksille liitetyt opettajat ovat omilla toteutuksillaan automaattisesti opettajina. Opettaja löytää siis omat toteutuksensa sisäänkirjautumisen jälkeen omista kursseistaan.

    • Jos työtila on kateissa, kannattaa etsiä opinnon ja toteutuksen tunnuksella sivun yläreunan Etsi-haulla.
    • Jos et ole varma, mikä työtila liittyy toteutukseen, tarkista Pepistä toteutukselta Oppimisympäristöt-yhteys.

    K: Miten opiskelijat löytävät työtilan?

    Pääsääntöisesti opiskelijat siirtyvät työtiloihin automaattisesti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen, joten he löytävät omat toteutuksensa sisäänkirjautumisen jälkeen omista kursseistaan. Tarvittaessa he voivat etsiätyötilaa sivun yläreunan Etsi-haulla. HUOM. On tärkeää, että opettaja/opettajatiimi avaa kurssialueen opiskelijoille nähtäväksi tai muuten he eivät löydä kurssia, eivätkä pääse sisään alueelle.

    K: Mitä pitäisi tehdä, jotta Moodle-työtilani olisi kunnossa?

    Varsinaisen toteutuksen suunnittelun lisäksi Moodlessa tulisi tehdä vähintään seuraavat toimenpiteet:

    • Tarkista ja muokkaa työtilan asetuksia (kurssimuoto, aiheiden määrä, kurssin näkyvyys opiskelijoille)
    • Lisää/tuo sisältö ja aktiviteetit työtilaan. Aseta/tarkista tehtävien päivämäärät.

    K: Mistä saan apua Moodlen käyttöön?

    • Tältä ja Moodlen yleisiltä ohjesivustoilta
    • Työtoveriltasi/tiimisi jäseneltä
    • Yksikkösi verkko-opetuksen ja -opiskelun digitukihenkilöltä sekä digipedamentorilta
    • Opetusteknologiat-teamista
    • Ongelmatapauksissa HAMKin Helpdeskin kautta (ohjautuu Moodle-tuelle yksiköissä ja pääkäyttäjille)

    Päivitetty 6 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle
    Avainsanat: aihe, aineisto, aktiviteetti, lohko, Moodle, ohjeet, Opettaja, osio, rakenna, Seuraa ja ohjaa Moodlessa, sisältö, suunnittele, työtila
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Moodlen tekstieditorin tehtävän mallipohja
    • Oppimistehtävän mallipohja
    • Moodlen arviointi ja arviointikirja
    • Kesän 2025 Moodle-päivitys pähkinänkuoressa
    • Moodle-profiili, käyttökieli ja ilmoitukset

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA