Miten lähteä liikkeelle saavutettavuuden kanssa?
Sisältö
Ohje tarjoaa ytimekkään johdannon digitaalisen saavutettavuuden pariin. Jos kaipaat kertausta tai aihe ei ole sinulle tuttu, tästä materiaalista on hyvä aloittaa tutustuminen.
Digitaalinen saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni erilainen ihminen voi käyttää esimerkiksi verkkosivuja, -materiaaleja ja mobiilisovelluksia mahdollisimman helposti (saavutettavasti.fi).
1. Miksi saavutettavuutta?
- Yli miljoona suomalaista tarvitsee saavutettavia palveluita (saavutettavasti.fi). Haasteet voivat johtua hyvin monista asioita, eivätkä tarpeet näy välttämättä ulospäin.
- Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (finlex.fi) velvoittaa korkeakouluja tuottamaan saavutettavaa materiaalia.
- Saavutettavuuden huomiointi edistää myös yleistä hyvää suunnittelua ja käytettävyyttä.
- Tuottamalla saavutettavia opetussisältöjä siirrät hyviä käytäntöjä opiskelijoille. Saavutettavuus on tärkeä taito tulevaisuuden työelämässä.
- Tuottamalla lähtökohtaisesti saavutettavaa materiaalia helpotat omaa työtäsi tulevaisuudessa.
2. Mistä aloittaisin saavutettavuuden kanssa?
- Verkkokurssi, jota suositellaan jokaiselle HAMKilaiselle: Saavutettavuus ja digipalvelulain vaatimukset – eOppiva (60-90 min, kurssista saa todistuksen)
- Lyhyesti ja yleistajuisesti miksi saavutettavuus on tärkeää (saavutettavuusvaatimukset.fi)
- Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta(Finlex)
Pohdi
- Miksi minun pitäisi huomioida saavutettavuus omassa työssäni?
- Millaisissa työtehtävissä saavutettavuus omassa työssäni näkyy?
3. Mistä aloittaisin saavutettavien dokumenttien kanssa?
Alla olevista materiaaleista löydät ohjeita Word-, PowerPoint- ja Excel-tiedostojen saavutettavuuteen ja siihen miten ne muunnetaan saavutettavasti pdf-muotoon.
- Verkkokurssi, jota suositellaan jokaiselle HAMKilaiselle: Saavutettavat asiakirjat verkossa – eOppiva (yli 60 min ja testi, kurssista saa todistuksen)
- Asiaa saavutettavista dokumenteista tekstimuodossa hieman tiiviimmin (saavutettavasti.fi)
- HAMKissa tuotettuja lyhyitä videoita dokumenttien saavutettavuudesta (Sisäinen linkki).
Pohdi
- Missä kaikkialla jaan dokumentteja? Onko näissä dokumenteissa huomioitu saavutettavuus?
- Valitse 2–5 tuottamaasi dokumenttia, jotka voisit vielä tarkistaa saavutettavuuden osalta. Kalenteroi heti aikaa tarkistukselle.
4. Saavutettavat videot
Lähtökohtaisesti kaikille julkisesti saatavilla oleville videoille on annettava tekstivastine.
- Digipedaohje videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuudesta
- Milloin tulee tekstittää – tekstityscaset HAMKissa (sisäinen linkki)
- Videoiden ja äänilähetysten saavutettavuus(saavutettavuusvaatimukset.fi)
5. Saavutettavuus ja UDL opetuksessa
Saavutettavuus liittyy vahvasti UDL-periaatteeseen (Universal Design for Learning), joka tarkoittaa kaikki opiskelijat huomioivaa opetuksen suunnittelua. Kaikille soveltuvan oppimisen muotoilussa varmistetaan yhdenvertaiset oppimismahdollisuudet sekä oppimisympäristöjen ja –aineistojen saavutettavuus.
6. Oman osaamisen vahvistaminen ja tuki HAMKissa
Kannustamme HAMKissa jatkuvaan oman osaamisen kehittämiseen. Tukimuotoja on runsaasti tarjolla, lue alta lisää.
Pohdi
- Millaista saavutettavuusosaamista työnkuvani vaatii?
- Tarvitsenko laajempaa osaamista tai jotakin erityisosaamista perusosaamisen lisäksi?
Tutustu ja kehity
- Tutustu HAMKin Intrasta löytyvään digipedatuen kokonaisuuteen sekä Digipedaohjeiden Saavutettavuus-hubista löytyvään materiaalivalikoimaan.
- Valitse 1-2 tarpeisiisi sopivaa tukimuotoa ja/tai materiaalia, joiden avulla lähdet kehittämään omaa saavutettavuusosaamistasi.
- Muista tehdä osaamisesi näkyväksi HAMKin osaamismerkeillä (sisäinen linkki)