• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Teamsin keskustelut ja puhelut
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteerit
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut ja puhelut
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu

Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa


Kuuntele

Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa

bannerikuva suunnittelu

Sisältö


    Kuuntele

    Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä

    Peppi-järjestelmäkokonaisuus on HAMKin opetuksen suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin hallintajärjestelmä, mikä tarkoittaa sitä, että Peppi on kaiken suoritettuihin opintopisteisiin liittyvän tiedon lähde. Tieto suoritetuista opintopisteistä siirtyy valtakunnalliseen VIRTA-tietovarantoon siis yksinomaan Pepin kautta. Miksi tämä tieto on tärkeä jokaiselle opettajalle? Koska suuri osa korkeakoulun rahoituksesta perustuu automaattisesti Pepistä VIRTA:an meneviin tietoihin.

    Opetuksen suunnittelu etenee Pepissä siten, että koulutuspäällikkö tekee ensin OPSien tai muun opintotarjonnan pohjalta toteutukset. Kun toteutukset on tehty ja julkaistu opettajille, opettajat pääsevät tekemään toteutussuunnitelmat. Lue lisää: opettajien totsuohje intrassa. Kun opettajat julkaisevat toteutussuunnitelmat, ne tulevat näkyviin opiskelijoille ja opiskelijoiden on mahdollista ilmoittautua toteutuksille. Toteutussuunnitelmalla pitää olla riittävät tiedot, jotta opiskelija osaa valita omiin tavoitteisiinsa sopivia opintoja. Ilmoittautumiset on paras käsitellä jo ennen toteutuksen alkamista tai viimeistään toteutuksen alussa, jottei tule ongelmia arvioinnin kirjaamisvaiheessa. Arvioinnin kirjaaminen edellyttää aina opiskelijan hyväksyttyä ilmoittautumista.

    On siis erittäin tärkeää, että kaikki HAMKin toteutuksilla opiskelevat opiskelijat (myös kaikki kansainvälisten tai kotimaisten yhteistyökumppaneiden HAMKissa opintopisteitä suorittavat opiskelijat) ovat Peppi-järjestelmässä toteutuksille hyväksyttyinä opiskelijoina. Toteutukselle hyväksyminen antaa opiskelijalle pääsyn toteutuksen oppimisalustalle (Moodle). Hyväksytyn ilmoittautumisen ansiosta hän voi antaa myös moduulipalautteen toteutuksen päättyessä. Lue lisää: Opintojen aikana annettava opiskelijapalaute (HAMKin intra).

    Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Moodlessa

    Kun Pepin toteutussuunnitelma on valmis, opettajat tekevät toteutukselle tarkemman käsikirjoituksen Moodlessa ja huolehtivat toteutuksen Moodle-alustan kaikin puolin kuntoon. Moodlessa on Pepin toteutussuunnitelmaa tarkempi tieto toteutuksesta, tehtävistä materiaaleista yms. Lisätietoa Moodlen toteutussuunnitelman laatimisesta löydät näistä ohjeista: Toteutuksen rakentaminen työtilaan.

    Tulevaisuudessa yhä useampi järjestelmä toimii toisen järjestelmän tukena Pepin ja Moodlen tapaan. Silloin ei riitä, että tiedot ovat kunnossa vain toisessa järjestelmässä. Annettuja ohjeita noudattamalla varmistat, että oikeat tiedot on lisätty oikeisiin paikkoihin ja prosessi etenee sujuvasti alusta loppuun asti. Toki ohjeisiin ja prosesseihin voi aina esittää kehitysehdotuksia.

    Päivitetty 9 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle
    Avainsanat: Moodle, peppi, suunnittele ja rakenna Moodlessa
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • ThingLink sisällön käyttäminen Learn-Moodlessa
    • Kesän 2023 Moodle-päivitys pähkinänkuoressa
    • Moodle 4.1 muutoksia versioon 3.9
    • Moodle-tehtävän kaikkien arviointien julkaiseminen kerralla
    • Backup Teacher Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.