• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodlen tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoomin ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Teams-ohjeet
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualue
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Forms – työkalu lomakkeiden luontiin -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura videon jakaminen
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa

Kuuntele

Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa

Sisältö


    Kuuntele

    Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä

    Peppi-järjestelmäkokonaisuus on HAMKin opetuksen suunnittelun, toteuttamisen ja arvioinnin master-järjestelmä, mikä tarkoittaa sitä, että Peppi on kaiken suoritettuihin opintopisteisiin liittyvän tiedon lähde. Tieto suoritetuista opintopisteistä siirtyy valtakunnalliseen VIRTA-tietovarantoon siis yksinomaan Pepin kautta. Miksi tämä tieto on tärkeä jokaiselle opettajalle? Koska suuri osa korkeakoulun rahoituksesta perustuu automaattisesti Pepistä VIRTA:an meneviin tietoihin.

    Opetuksen suunnittelu etenee Pepissä siten, että koulutuspäällikkö tekee ensin OPSien tai muun opintotarjonnan pohjalta toteutukset. Kun toteutukset on tehty ja julkaistu opettajille, opettajat pääsevät tekemään toteutussuunnitelmat. Kun opettajat puolestaan julkaisevat toteutussuunnitelmat, näkyvät ne vasta siinä vaiheessa opiskelijoille ja opiskelijoiden on mahdollista ilmoittautua toteutuksille. Toteutussuunnitelmalla pitää olla riittävät tiedot, jotta opiskelija osaa valita omiin tavoitteisiinsa sopivia opintoja. Ilmoittautumiset on paras käsitellä jo ennen toteutuksen alkamista tai viimeistään toteutuksen alussa, jottei tule ongelmia arvioinnin kirjaamisvaiheessa. Arvioinnin kirjaaminen edellyttää aina opiskelijan hyväksyttyä ilmoittautumista.

    On siis erittäin tärkeää, että kaikki HAMKin toteutuksilla opiskelevat opiskelijat (myös kaikki kansainvälisten tai kotimaisten yhteistyökumppaneiden HAMKissa opintopisteitä suorittavat opiskelijat) ovat Peppi-järjestelmässä toteutuksille hyväksyttyinä opiskelijoina. Toteutukselle hyväksyminen antaa opiskelijalle pääsyn toteutuksen oppimisalustalle (Moodle) ja hyväksytyn ilmoittautumisen ansiosta hän voi antaa myös moduulipalautteen toteutuksen päättyessä joko HAMK Appin tai verkkosivun https://hamk.fi/moduulipalaute kautta.

    Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Moodlessa

    Kun Pepin toteutussuunnitelma on valmis, opettajat tekevät toteutukselle tarkemman käsikirjoituksen Moodlessa ja huolehtivat toteutuksen Moodle-alustan kaikin puolin kuntoon. Moodlessa on Pepin toteutussuunnitelmaa tarkempi tieto toteutuksesta, tehtävistä materiaaleista yms. Lisätietoa Moodlen toteutussuunnitelman laatimisesta löydät näistä ohjeista: https://digipedaohjeet.hamk.fi/toteutuksen-rakentaminen/

    Tulevaisuudessa yhä useampi järjestelmä toimii toisen järjestelmän tukena Pepin ja Moodlen tapaan. Silloin ei riitä, että tiedot ovat kunnossa vain toisessa järjestelmässä. Annettuja ohjeita noudattamalla varmistat, että oikeat tiedot on lisätty oikeisiin paikkoihin ja prosessi etenee sujuvasti alusta loppuun asti. Toki ohjeisiin ja prosesseihin voi aina esittää kehitysehdotuksia.

    Päivitetty 5 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moduulin suunnittelu ja toteutus, Opettaja, Opetuksen suunnittelu
    Avainsanat: Moodle, peppi, suunnittele ja rakenna Moodlessa
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
    • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
    • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
    • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
    • Palaute ja kehittäminen

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.