Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen verkko-opetuksessa
Sisältö
Jokaisella opiskelijalla tulee olla yhtäläiset mahdollisuudet ja oikeudet oppia ja osallistua opetukseen. Lisääntynyt verkko-opetus on tuonut mukanaan uudenlaisia haasteita lähiopetukseen verrattuna. Verkon välityksellä on hankalampi havaita, miten sitoutuneita ja motivoituneita opiskelijat ovat tai käyttääkö joku heistä ruudunlukijaa tai muuta apuvälinettä.
Kun opetus suunnitellaan laadukkaasti, monipuolisesti ja saavutettavasti, tarjotaan onnistuneita oppimiskokemuksia ihan kaikille. Saavutettavasta sisällöstä hyötyvät kuulo- näkö- ja liikuntavammaisten lisäksi muun muassa opiskelijat, joiden äidinkieli ei ole suomi, tai joilla on haasteita vaikkapa tarkkaavaisuuden tai mielenterveyden kanssa. Tilastollisesti noin 20 % väestöstä tarvitsee jollakin tapaa saavutettavia sisältöjä ja vielä paljon suurempi osa hyötyy niistä.
Viisi askelta saavutettavampaan verkko-opetukseen – huomioi ainakin nämä
Listauksen tavoitteena on lisätä osaamistasi ottaa huomioon erilaiset oppijat suunnittelun ja opettamisen eri vaiheissa. Lisäksi kerrataan käytännön vinkkejä, miten oman verkko- tai hybridiopetuksen saavutettavuutta voi parantaa. Muista, että jo pienetkin muutokset lisäävät opetuksen saavutettavuutta!
1. Käytä opetuksessasi saavutettavaa materiaalia
- Materiaalisi on tuotettu saavutettavasti. Digipedaohje dokumenttien saavutettavuuteen.
- Materiaalisi on helposti löydettävissä, jäsennelty ja nimetty kuvaavasti.
- Materiaalisi on monipuolista, eikä perustu yhden aistin varassa tiedon vastaanottamiseen.
- Materiaalisi on saatavilla hyvissä ajoin ennen opetuskertaa ja myös sen jälkeen.
2. Ohjeista osallistujia verkko-opetusalustan saavutettavuudessa
- Kerro etukäteen kurssin käytännöt, käytössä oleva alusta ja opetuksen sijaintitieto.
- Alustojen saavutettavuutta ei tarvitse tuntea läpikotaisin. Riittää, että osaat ohjeistaa opiskelijat tiedon äärelle.
- Mahdollista alustan testaaminen: käynnistä verkko-opetus esimerkiksi 10 minuuttia etukäteen, jolloin jokainen pääsee testaamaan äänet, videokuvan ja muut toiminnot. Tämä on hyvä hetki myös jutustella ja luoda vuorovaikutuksellista ilmapiiriä.
3. Varmista saavutettavuus opetuksen aikana
- Puhu selkeästi, käytä laadukasta mikrofonia ja pidä kamera päällä. Huulien näkyminen, ilmeet ja eleet lisäävät saavutettavuutta.
- Ohjeista ennakkoon, mitä tapahtuu, millaista osallistumista odotetaan ja miten vuorovaikutus toteutuu.
- Hyvä tapa on esimerkiksi jakaa puheenvuorot kädennostojen mukaan nimellä ja kehottaa opiskelijoita avaamaan kameransa puhuessa.
- Anna aikaa ja vaihtoehtoja reagointiin: henkilö, jolla on lukivaikeuksia kertoo asian ehkä mieluummin ääneen, ujo henkilö taas kirjoittaa ja ruudunlukijaa käyttävällä henkilöllä reagointiaika saattaa olla pidempi.
- Huomioi hybridiopetuksessa tasapuolisesti sekä etäläsnä että fyysisesti läsnäolevat opiskelijat.
- Muisti ja tarkkaavaisuus ovat koetuksella verkko-opetuksessa. Rytmitä ja tauota opetustasi, jotta keskittymiskyky pysyy yllä ja kognitiivinen kuorma sopivana.
4. Julkaise opetuksen jälkeen saavutettava tallenne
- Tallenteesi on helposti löydettävissä ja nimetty kuvaavasti.
- Tallenteellasi näkyvä opetusmateriaali on saatavilla myös erillisenä tiedostona, esimerkiksi PowerPointina tai tukisanalistana.
- Tallenteesi on pilkottu osioihin tai siitä on saatavilla karkea “sisällysluettelo”.
- Tallenteesi on tekstitetty.
5. Kokeile rohkeasti ja pyydä palautetta
- Tuota opetusmateriaaleja monikanavaisesti: Pelkän tallenteen lisäksi saatavilla voisi olla vaikkapa tekstitiedosto sekä tiivistelmä tai kaavio tärkeimmistä asioista. Pelkän kirjallisen tehtävänannon lisänä taas voisi tarjota vaikkapa äänitiedoston.
- Muista, että kaikkea ei tarvitse osata – tärkeintä on huomioida opiskelijat tasapuolisesti ja olla valmis kehittämään omaa opetusta ja osaamista.
- Helpoin tapa on kysyä suoraan. Tällöin opetus tukee juuri niitä tarpeita ja toiveita, joita osallistujilla on.
Lähteitä ja hyödyllisiä materiaaleja
Kaikki linkit avautuvat uuteen ikkunaan.
- Kuuloon, näköön ja motoriikkaan liittyvien haasteiden huomioiminen verkko-opetuksessa (Digipedaohjeet)
- Miten järjestää saavutettavampi webinaari (saavutettavasti.fi)
- Ohjeita saavutettavampien sisältöjen tuottamiseksi (saavutettavasti.fi)
- Etä- ja hybriditapahtumista saavutettavampia näkövammaisille (nkl.fi)
- Kuulorajoitteiden huomioiminen verkko-opetuksessa (papunet)
- Saavutettavat asiakirjat verkossa –koulutus (e-oppiva)
- Verkko-opetuksen saavutettavuus UDL-näkökulmasta (Digicampus)
- Suunnittelun lähtökohdaksi yhdenvertainen verkko-oppimiskokemus (Digi-HAMK -blogi)
- Muista tehdä osaamisesi näkyväksi Saavutettavuusosaaja-merkeillä (HAMKin sisäinen Intra).
Ohje on toteutettu osana Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat –hanketta, jota koordinoi Suomen eOppimiskeskus. Hanketta rahoittaa Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Osatoteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia.