• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Luonnos – Blueprint


Kuuntele

Luonnos – Blueprint

Sisältö


    Kuuntele

    Ensimmäinen vaihe moduulin suunnittelussa ja rakentamisessa CarpeDiem-mallin mukaisesti on tuottaa moduulitiimin kanssa luonnos eli blueprint. ABC-mallissa vastaavasti kuvataan ensin moduulin ydinajatus ja oppimisen tavat.

    Luonnoksen tuottaminen

    Työpajassa luonnos tuotetaan CarpeDiem-mallin mukaisesti posterina, piirroksena ja tekstinä fläpille tai halutessa sopivalla verkkosovelluksella. Luonnos sisältää toteutuksen mission, vaikutelman ja kokemuksen (look, feel & spirit) sekä osaamistavoitteet ja arvioinnin ideoinnin. Gilly Salmonin sanoin “Design with the end in mind“. Ajattele rohkeasti, millainen olisi unelmiesi moduulitoteutus?

    Luonnoksen työstäminen

    Voit hyödyntää luonnoksen tekemisen apuna esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

    • Mitä merkityksellistä ja erityistä kokonaisuus antaa opiskelijalle?​
    • Mitä opiskelija muistaa moduulista valmistuttuaan?
    • Miten moduuli valmentaa häntä tulevaisuuteen?
    • Millainen on moduulin tunnelma?​
    • Miltä kokonaisuus näyttää visuaalisesti?​
    • Mitä opiskelija kertoo oppimiskokemuksestaan?​
    • Millaisia tunteita kokonaisuus herättää?​
    • Miten visuaalisuus, teksti ja multimodaalisuus tukevat vaikutelmaa?
    • Millainen on minun kokemukseni opettajana?
    • Mitä uutta digitaalista tai pedagogista toiminnallisuutta haluaisin kokeilla?
    • Mitä opiskelija osaa kokonaisuuden lopussa?
    • Mitä itse opettajana ole oppinut kokonaisuuden lopussa?
    • Miten voisi hyödyntää digitaalisuutta arvioinnissa?​
    • Millaista palautetta? Miten palaute tukee opiskelijan oppimisprosessia?​
    • Miten rohkaista itse- ja vertaisarviointiin?​
    • Miten monipuolistaa arviointia ja palautetta?​
    • Mahdollistaako arviointi tavoitteena olevan osaamisen osoittamisen?​
    • Mahdollistaako arviointi ja prosessi tavoitteena olevan osaamisen multimodaalisen dokumentoinnin -> opiskelijan portfolioon aineksia?

    Esimerkki luonnoksesta

    Nuori kansalaisena -moduulin luonnos
    Nuori kansalaisena -moduulin visuaalinen luonnos. Nähdäksesi kuvan isompana klikkaa kuvaa.

    Luonnos ABC-mallissa

    ABC-mallissa moduulitoteutuksesta tuotetaan lyhyt kuvaus, tiivistelmä tai kiteytys, ikään kuin ydinlupaus opiskelijalle. Seuraavaksi tarkastellaan, millaisia oppimisen tapoja, kuten tiedon omaksumista, tutkivaa oppimista, tuottamista, yhteistyötä, keskustelua tai harjoittelua on toteutuksella. Käytä apuna ABC-luonnospohjaa. Ovatko oppimistavat linjassa osaamistavoitteiden kanssa?

    ABC-mallin luonnospohja (PowerPoint-tiedosto)

    Kokonaisuuden sisältö

    • Laadukas moduulitoteutus
    • Laatukriteeristöt
    • Luonnos – blueprint
    • Käsikirjoitus-Storyboard
    • Toteutuksen suunnittelun ja rakentamisen vaiheet
    • Palaute ja kehittäminen

    Päivitetty 7 kuukautta sitten
    Kategoriat: Opetuksen suunnittelu
    Avainsanat: blueprint, CarpeDiem, luonnos
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
    • MOOCien suunnittelu ja rakentaminen HAMKissa 
    • HyFlex-laatukriteerit
    • Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä
    • Nonstop-toteutus – joustavasti omaan tahtiin

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA