• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Näytön jakamisen vaihtoehdot Teamsissa


Kuuntele

Näytön jakamisen vaihtoehdot Teamsissa

bannerikuva_teams

Sisältö


    Kuuntele

    Teams-kokouksissa esittäjä voi jakaa osallistujille näkymää monin tavoin. Esitysnäkymäksi voi valita koko näytön, jonkun auki olevan sovelluksen (esimerkiksi PowerPoint -esityksen OneNote-luonnoslehtiön), Microsoftin Whiteboardin tai kameran sisällön (esimerkiksi dokumenttikamera). Etukäteen on hyvä miettiä, mitä näytön jakamisen aikana haluaa jakaa ja valita vaihtoehdoista siihen käyttötarkoitukseen soveltuvin tapa.

    Näytön jakamisen valikko avautuu Teams-näytön yläreunan kuvakkeesta, jossa on ylöspäin osoittava nuoli. Huomioithan, että vaihtoehdot ovat hieman rajatummat, jos kyseessä on Teams-kokouksen sijasta suoraan toisille henkilöille soitettu Teams-puhelu.

    Teamsin jaa-valikko avoinna. Erilaiset mahdollisuudet numeroituna ylhäältä alas.

    Yllä kuvankaappaus vaihtoehdoista, jotka ovat:

    1. Tietokoneen äänien sisällyttäminen jakoon.
    2. Esittäjän näkymän valitseminen.
    3. Koko näytön jakaminen.
    4. Auki olevan sovelluksen jakaminen.
    5. Whiteboardin jakaminen.
    6. Kameran sisällön jakaminen.
    7. PowerPoint- esityksen jakaminen ns. esittäjänäkymässä. (Teams tarjoaa viimeksi auki olleita esityksiä vaihtoehdoksi, lisää vaihtoehtoja saat haettua ”Etsi tietokoneesta”-painikkeesta).

    Esittäjän kuvan näkyminen näytön jakamisen aikana

    Esittäjän on mahdollista vaikuttaa oman videokuvan sijoittumiseen esityksen aikana. Tämä onnistuu Esittäjätila /Presenter mode -kohdasta. Voit myös lisätä videokuvallesi taustan. Testaa ja kokeile vaihtoehtoja löytääksesi tilanteeseen sopivimman tavan.

    Koko näytön jakaminen

    Koko näyttöä jakaessa esityksen seuraaja näkee kaiken, mitä esittäjän näytöllä näkyy. Jos käytössä on useampi näyttö, valikossa näkyvät kaikki valittavissa olevat työpöydät. Sen näytön ympärille jota esität, ilmestyy punainen kehys. Huomioi, että esimerkiksi sähköpostin tms. ponnahdusikkunat tulevista viesteistä tai muista ilmoituksista näkyvät myös jaossa, ellei sinulla ole käytössä Teamsin ”Älä häiritse” -tila ja/tai Windowsin ”Keskittymisavustaja”. Myös muita Teamsin ilmoituksia voit hallinnoida Teamsin asetus-valikosta.

    Työpöydän jakaminen soveltuu tilanteisiin, joissa…

    • haluat vaihdella esitysnäkymää eri sovellusten tai ikkunoiden välillä. Esimerkiksi PowerPoint esityksessäsi on linkkejä, joita haluat näyttää esityksen aikana.
    • haluat havainnollistaa jonkun ohjelman tai sovelluksen toimintaa, esimerkiksi näytät Moodlen toimintoa, joka avautuu alasvetovalikkona.

    Ikkunan eli avoinna olevien sovellusten jakaminen

    Kun esityksen jakamisen vaihtoehdoksi valitsee ”Ikkuna”, Teams näyttää valittavissa oleviksi vaihtoehdoiksi kaikki ne sovellukset, jotka ovat avoinna sillä hetkellä. Aluksi näkyy vain avoinna olevien ikkunoiden määrä, mutta kuvaketta klikkaamalla näkee tarkemmin mitä sovelluksia on auki.

    Yksittäisen ikkunan jakaminen on tietosuojan kannalta paras vaihtoehto, koska silloin voit olla varma, että osallistujat eivät näe mitään muuta. Kannattaa myös huomioida, että esimerkiksi alasvetovalikoiden sisällöt eivät välttämättä näy ikkunaa jakaessa.

    PowerPointin esittäjänäkymä

    PowerPointin esittäjänäkymässä diat avautuvat näkymään, joka on monipuolisempi ja saavutettavin tapa näyttää diaesitystä. Katso tarkempi ohje esittäjänäkymän käytöstä Microsoftin ohjeesta. Esitysnäkymässä on mahdollista käyttää myös piirto- ja osoitustyökaluja, eli annotointityökaluja. Lue lisää piirtotyökaluista Microsoftin ohjeesta.

    Kuvankaappaus powerpointin esittäjänäkymästä teamsissa.

    Whiteboardin jakaminen

    Microsoft Whiteboard on digitaalinen valkotaulu, jonne voi muun muassa lisätä liimalappuja, kirjoittaa tekstiä tai piirtää. Whiteboardista löytyy erillinen ohje Digipedaohjeista.

    Tietokoneen äänien sisällyttäminen esitykseen

    Tietokoneen äänet eivät automaattisesti kuulu osallistujille. Tilanteessa, jolloin osallistujien on hyvä kuulla äänet esimerkiksi videoita jaettaessa, tulee äänien kuuluminen sallia ”Sisällytä tietokoneen ääni”-painikkeesta näytön jakamista aloitettaessa.

    Esityksen aikana äänet saa kuulumaan osallistujille näytön yläreunan valintapalkista, kuva alla.

    Tietokoneen äänien sisällyttäminen esitykseen valintanauha näytön yläreunassa.

    Osaamismerkit

    • Tiimityöskentely
    Päivitetty 2 vuotta sitten
    Kategoriat: Teams
    Avainsanat: esitys, jakaminen, kokous, m365, materiaalin jakaminen, Osallistujien jakaminen pienryhmiin, pienryhmätyöskentely, ryhmätyöskentely, Teams
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Teamsin keskustelut ja puhelut
    • MS Viva Learning
    • Teamsin ja Zoomin toimintojen vertailua
    • Teams webinaari eli verkkoseminaari
    • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA