• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen


Kuuntele

Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen

bannerikuva_verkko_opetus

Sisältö


    Kuuntele

    Kuuntele ja kerää palautetta opiskelijoilta ja kollegoilta – muokkaa seuraavalle kierrokselle!

    Kriteeristöt apuna kokonaisuuden arvioinnissa – onko jotain unohtunut?

    • Laatukriteerit verkko-opetuksen toteutukseen
    • Digiohjauksen laatukriteerit

    Rytmiä ja selkeyttä – hyödynnä tiimiopettajuutta

    • jaksottakaa tekemistä esimerkiksi viikko kerrallaan. Suunnitelkaa opettajatiimin kanssa yhdessä 1-2 viikon työskentely
    • kirjatkaa suunnitelmat Teams-ympäristöön tai Moodle-alustalle
    • käykää yhdessä viikoittain toteutuneet asiat ja muokatkaa tarvittaessa tulevia suunnitelmia. Mikä toimii, mikä ei ja miten muutamme toimintaa?
    • sopikaa ohjausajoista/päivystyksistä ja miten seuraatte opiskelijoiden etenemistä esim. analytiikan avulla. Miten ja kuka reagoi tarvittaessa?

    Suunnittelun apuna käsikirjoitukset

    • tehkää yhteinen käsikirjoitus moduulin etenemisestä kohti osaamistavoitteita
    • tarkenna suunnitelmaa eri tasoille: periodille, viikolle, päivälle, webinaarille. Vinkki: Hybriditapaamisen suunnittelu.
    • fokuksessa opiskelijan työskentely, miten eri tavoin osaaminen on mahdollista saavuttaa
    • miten opettajana tuen oppimisen ja osaamisen kehittymistä
    • ideoikaa, miten monin tavoin osaamista voidaan osoittaa

    Oppimistehtävät – selkeys, mitoitus, joustavuus

    • kytke tehtävät osaamistavoitteisiin ja työelämään tai opiskelijan arkeen
    • selkeässä tehtävässä on esillä: tarkoitus, tiedon lähteet, työskentelyohje & aikataulu, ohjaus & palaute, arviointi, ajankäyttö. Vinkki: Moodlen tehtävän mallipohja
    • käytä ajankäytön arvioinnissa opiskelijapalautetta
    • pienet kyselyt ja testit auttavat oman osaamisen arvioinnissa pieninä välipaloina
    • rytmitä yksilö- ja ryhmätehtäviä varmistaaksesi jokaisen eteneminen ja perehtyminen asiaan
    • mahdollista tehtävien tekeminen opiskelijalle erilaisin tavoin teknisesti (esim. ääni, video, teksti)
    • anna palautetta, seuraa ja ohjaa säännöllisesti
    • käytä jo valmista verkosta löytyvää materiaalia (esim. videoita, äänitiedostoja, tekstiä, kuvia). Oppimateriaalin valinta ja käyttö -opas
    • tarvittaessa tee omaa materiaali – kokeile tekstin lisäksi videoita ja äänitiedostoja

    Ohjaus sovitusti saatavilla – tavanomaisella verkkoyhteydellä

    • kuulostele millaisia välineitä ja mahdollisuuksia opiskelijoilla on olla vuorovaikutuksessa
    • käytä tuttuja organisaation tuettuja työkaluja
    • valmistaudu ohjaustilanteeseen esim. tarkastelemalla oppimisalustan analytiikkaa
    • pyydä opiskelijoita valmistautumaan esim. kysymykset, ongelmakohdat, halutut teemat etukäteen
    • aktivoi opiskelijoita ohjaus/opetustilanteissa verkossa esim.
      • kyselyt ja testit, esim. forms tai zoomin kyselytyökalu
      • pienryhmätyöskentely
      • opiskelijoiden esitykset, ratkaisut
      • valkotaulutyöskentely
      • kuvat kertomaan tämän hetken tunnetilasta
    • kokeile lyhyitä videoklippejä tai äänitiedostoja yhtenä ohjauksen välineenä

    Lisää materiaalia ja vinkkejä verkko-opetuksesta

    • HAMKin etätenttien valvonta -ohje (vaatii kirjatumisen)
    • Matleena Laakson blogi vinkkejä verkkotyökalujen opetuskäyttöön
    • Flippausmanuaali (Itä-Suomen yliopisto)
    • Verkko-oppimisen muotoilukirja (FITech-verkostoyliopisto)

    Päivitetty 2 kuukautta sitten
    Kategoriat: Opetuksen suunnittelu, Verkko-opetus
    Avainsanat: digipedavinkkejä, käsikirjoitus, laatukriteerit, suunnittelu, Työskentely ja ohjaus, Verkko-opiskelu
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • MOOCien suunnittelu ja rakentaminen HAMKissa 
    • HyFlex-laatukriteerit
    • Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä
    • Nonstop-toteutus – joustavasti omaan tahtiin
    • Laatukriteeristöt

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA