• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Yksityisten kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa


Kuuntele

Yksityisten kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa

bannerikuva_teams

Sisältö


    Kuuntele

    Yksityinen kanava näkyy Teams-tiimissä vain niille jäsenille, joille on annettu oikeudet kyseiselle kanavalle. Oletuksena kuka tahansa Teams-tiimin jäsen voi luoda yksityisen kanavan tiimiin. Yksityisen kanavan tunnistat lukon kuvasta kanavan nimen perässä. Yksityisen kanavan luomisen yhteydessä tulee erikseen määritellä ne tiimin jäsenet, joilla on oikeus nähdä kanavan sisältö.

    HUOM! Edes Teams-ryhmän omistaja ei näe yksityisten kanavien sisältöjä, jos häntä ei ole erikseen lisätty kanavalle. Suosittelemme, että ainoastaan Teams-ryhmän omistajilla olisi oikeus lisätä yksityisiä kanavia tiimeihin. Näin tiimien hallinta pysyisi mahdollisimman selkeänä ja suoraviivaisena. Alla on kerrottu, miten kyseistä asetusta saadaan muutettua.

    Yksityisten kanavien luontioikeuksien rajaaminen

    Näin rajaat yksityisten kanavien luomisen ainoastaan Teams-ryhmän omistajille:

    • Mene Teams-ryhmäsi “Tiimin hallinta” näkymään
    • Klikkaa “Asetukset“
    • Mene “Jäsenten oikeudet” osioon
    • Poista asetus “Salli jäsenten luodan yksityisiä kanavia“

    Miten luot yksityisen kanavan

    Huomaathan, että jo olemassa olevia kanavia ei voi muuntaa yksityisiksi. Uuden yksityisen kanavan saat luotua seuraavasti: Avaa Teams-ryhmäsi hallintanäkymään ja valitse kolmen pisteen takaa “Lisää kanava“. Anna uudelle kanavalle ensin nimi ja kuvaus. Näiden alla olevasta “Tietosuoja”-valikosta saat vaihdettua tiimin yksityiseksi. Luomisen jälkeen pääset lisäämään kanavalle jäsenet sekä omistajat. Voit lisätä kanavalle jäseniä myös myöhemmin.

    Valikko kanavan lisäämiseksi Teamsissa.

    Yksityisten kanavien hyödyntäminen opiskelussa ja opetuksessa

    Opiskelussa ja opetuksessa ominaisuutta voi hyödyntää seuraavissa tapauksissa:

    • Opettaja luo tiimin, jonka alla opiskelijat luovat omille ryhmätöille yksityiskanavat.  Näin opettajalla on hallittavissa vain yksi Teams-tiimi monien erillisten tiimien sijaan.
    • Opiskelijaryhmätöiden tiimissä voi olla vierailijoina työelämän edustajia seuraamassa opiskelijoiden työstöä ja tässä tapauksessa yksittäisiä kanavia voisi hyödyntää kahdella eri tavalla:
      • tiimissä on yksityinen kanava opettajien ja opiskelijoiden kesken
      • tiimissä on yksityinen kanava, johon työelämäedustaja pääsee mukaan.
    • Moduulitiimi luo tiimiin erillisen yksityisen kanavan, johon kutsutaan opiskelijat mukaan moduulin suunnittelutyöstöön.
    • Moduulitiimi luo tiimiin erillisen tai erilliset yksityiset kanavat, joiden kautta jaetaan opetusmateriaalit (ppt-esitykset, pdf-tiedostot jne.) opiskelijoille. Näin moduulitiimillä on yksi tiimi, jossa tapahtuu moduulin yhteistä suunnittelua sekä materiaalien jakamista.

    Lisää ohjeita

    • Yksityisten kanavien luominen ja käyttäminen (Microsoft)
    • Teamsin kanavat ja työskentely niissä (Digipedaohjeet)
    • Teamsin käytön aloittaminen (Digipedaohjeet)
    • Teamsin jaetut kanavat (Digipedaohjeet)

    Päivitetty 5 kuukautta sitten
    Kategoriat: Teams
    Avainsanat: kanava, m365, Microsoft Teams, pienryhmätyöskentely, ryhmätyöskentely, Teams, teams käyttö, teamsin peruskäyttö, tietosuoja, yhteisöllinen työskentely, yhteistyö
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Pollsien eli kyselyiden luominen Teams-kokoukseen
    • Jaettujen kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa
    • MS Viva Learning
    • Teams webinaari eli verkkoseminaari
    • Breakout Rooms in Microsoft Teams

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.