UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi
Sisältö
Kirjoittaja: Merja Saarela
Universal Design for Learning (UDL) tarkoittaa vapaasti määriteltynä kaikki opiskelijat huomioivaa opetuksen suunnittelua. Jokaisella meillä on erilaisia vahvuuksia ja heikkouksia erilaisilla älykkyyden osa-alueilla: kielellisyys, loogismatemaattisuus, visuo-spatiaalisuus, musikaalisuus, jne. Oppimistyylit ja mieltymykset ovat erilaisia. Osa kokee oppivansa parhaiten kuuntelemalla, osa näkemällä, osa tekemällä ja suurin osa hyödyntää jossain määrin kaikkia edellisiä. Oppimiskokemusta muokkaavat myös erilaiset elämäntilanteet, kielelliset ja kulttuuriset taustat sekä mahdolliset pysyvät tai tilapäiset oppimisvaikeuksia aiheuttavat liikkumis- ja toimimisesteet. Erilaisuudesta johtuen vastaanotamme, käsittelemme ja tallennamme tietoa muistiin yksilöllisesti ja yksilöllisiä käyttötarkoituksia varten. Parhaat oppimiskokemukset ja -tulokset mahdollistuvat opiskelijalle, kun opetuksen suunnittelija huomioi jo suunnitteluvaiheessa:
- oppijoiden potentiaalisen erilaisuuden,
- saavutettavien esitysaineistojen, oppimateriaalien, oppimisympäristöjen ja vaihtoehtoisten oppimistehtävien rakentamisen,
- mahdollisuudet oppimista avustavan teknologian käyttöön.
UDeL viitekehys tarjoaa systemaattisen lähestymistavan opetuksen suunnittelemiseksi viestinnällisesti ja pedagogisesti saavutettavaksi siten, että mahdollisimman monilla opiskelijoilla on mahdollisuus hyödyntää omaa ainutlaatuista lahjakkuus- ja oppimispotentiaaliaan parhaalla mahdollisella tavalla. UDL-näkökulmasta erilaisuus tulee huomioiduksi kolmen pääperiaatteen kautta (Kuva 1):
- Oppimiseen sitoutuminen (Engagement). Henkilökohtaista kiinnostusta, oppimisprofiilia ja osaamista tukevat yksilölliset materiaali-, työskentelytapa- sekä tehtävävalinnat luovat perustan oppimiseen sitoutumiselle koko oppimisprosessin ajan. Oma sitoutuminen vahvistaa aivoissa affektiivisen verkon aktivoitumista – miksi oppia.
- Opittavan aineksen esittäminen useammalla tavalla (Representation). Esittämällä informaatio ja sisällöt useammalla tavalla, monikanavaisesti, varmistetaan pääsy opittavaan ainekseen. Tällöin aivoissa aktivoituu tunnistava verkosto – mitä oppia.
- Monenlaiset toiminta- ja ilmaisutavat (Action and Expression). Mahdollistamalla tehtävänannoissa eri tavoin strategisesti ja tavoitesuuntautuneille opiskelijoille vaihtoehtoja osaamisensa ilmaisemiseen, aktivoidaan aivojen strateginen verkosto – kuinka oppia.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että kaikille soveltuvan oppimisen muotoilussa varmistetaan opiskelijoille yhdenvertaiset oppimismahdollisuudet sekä oppimisympäristöjen ja –aineistojen saavutettavuus. Oppijoiden erilaisuuden huomioiminen tarjoamalla joustavia vaihtoehtoja, antaa opiskelijalle mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin ja vahvistaa opiskeluun sitoutumista. Pyrkimyksenä on irtaantuminen perinteisestä, lähes pelkästään tekstipohjaisesta didaktiikasta ja oppimisaineistoista, jolloin vahvistetaan mahdollisuuksia yksilöllisen oppimistyylin kautta opiskeluun. Opetuksessa pyritään kohti dynaamisia, aktivoivia ja osallistavia käytänteitä sekä oppimisympäristöjä. Ytimessään UDL:n tarkoituksena on tarjota tietoisesti valittuja vaihtoehtoja kaikille opiskelijoille, jotta he voivat oppia ohjaamaan omaa oppimistaan ja tekemään töitä omista yksilöllisistä lähtökohdista käsin.
Kuuntele lisää HAMKin henkilöstöpäivien UDeL-tallenteesta (Kaltura ohjevideo, kesto 29:55).
Lähteet
Hall, T. E., Meyer, A., & Rose, D. H., Eds. (2012). Universal design for learning in the classroom: Practical applications. New York: Guilford Press.
Nelson, L. L. (2013). Design and Deliver: Planning and Teaching Using Universal Design for Learning, Brookes Publishing.
Padden, Lisa, O’Connor, John and Barrett, Terry (Eds.). (2017). Nine Principles of Universal Design for Instruction. Universal Design for Curriculum Design: Case Studies from University College Dublin. Dublin: Access and Lifelong Learning University College Dublin.
Saarela, M. (2016). Multimodality and learning: Increasing understandability and accessibility. Article in SeOppi 2/2016. https://eoppimiskeskus.fi/en/multimodality-and-learning-increasing-understandability-and-accessibility/.
Tämä ohje tuotettu DigiCampus-hankkeen Estettömyys ja saavutettavuus -osahankkeessa. DigiCampus-hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö, ja osahanketta toteuttavat Hämeen ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu.