• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Näin tuotat Swaylla saavutettavaa opetusmateriaalia


Kuuntele

Näin tuotat Swaylla saavutettavaa opetusmateriaalia

bannerikuva_m365

Sisältö


    Kuuntele

    Kun opettajana teet materiaaleistasi saavutettavia, varmistat kaikkien opiskelijoiden mahdollisuuden hyödyntää sitä parhaalla mahdollisella tavalla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että käytät helppokäyttöisyyden tarkistuksen työkalua tuodessasi Swayhin tekstiä, kuvia, videoita tai muita upotuksia. Työkalulla voit muun muassa varmistaa hyperlinkkien käytettävyyden ja näytönlukuohjelmien pääsyn sisältöihin.

    Miten teet Sway-materiaalistasi saavutettavaa

    Yksinkertaisen, tekstiin ja kuvaan perustuvan saavutettavan materiaalin tuottaminen ei vaadi opettajalta juurikaan lisätyötä. Samat ohjenuorat pätevät myös muiden dokumenttien tuottamiseen:

    • Tee otsikoista yksilöllisiä ja käytä aina otsikkotyyliä (H1, H2 jne.).
    • Älä käytä tekstissä kursiivia, alleviivausta tai suuraakkosia. Korosta lihavoinnilla, jos tarvetta.
    • Käytä tarpeeksi suurta kontrastia väreissä tai varmista, että käyttäjät pääsevät suurikontrastiseen helppokäyttönäkymään. Kontrastit voit tarkistaa esimerkiksi WebAim -tarkistusyökalulla.
    • Tee tekstiin linkeille selvät kuvaukset pelkkien URL-osoitteiden sijaan. Varmista linkin Näyttöteksti-ruudussa, että linkitetty teksti on yksiselitteinen ja kuvaa linkin takana olevaa sisältöä.
    • Varmista, että kuville ja videoille on tehty muokkausnäkymässä vaihtoehtoiset tekstit, jotta näytönlukuohjelmat pystyvät tulkitsemaan niitä. Sway luo kuvalle vaihtoehtoisen tekstin tiedostonimen perusteella tai käyttää jo olemassa olevaa vaihtoehtoista tekstiä (esim. verkosta ladatuissa kuvissa tämä voi jo olla). Varmista, että automaattisesti muodostunut teksti on kuvaava.
    • Käytä tekstitystä ääni- ja videosisältöihin. Tekstitystä voi käyttää myös silloin, kun ääntä ei voi käyttää (esimerkiksi meluisissa ympäristöissä).

    Swayn helppokäyttönäkymä

    Opiskelija voi avata Swaylla tuotetun materiaalin valitsemalla esityksen kolmesta pisteestä Helppokäyttönäkymä-vaihtoehdon. Kun jaat linkin materiaaleihin, laita mukaan myös tieto helppokäyttönäkymän mahdollisuudesta.

    Sway vastaa WAI-ARIA –suosituksia (Accessible Rich Internet Applications), jotka määrittelevät, kuinka saavutettavuus huomioidaan erityisesti dynaamisen sisällön ja käyttöliittymäelementtien yhteydessä.

    Laajemmat ohjeet Microsoftin sivuilla

    • Tee Sway-mallistasi helppokäyttöinen
    • Swayn helppokäyttötoiminnot
    • Sway accessibility milestones

    Päivitetty 4 kuukautta sitten
    Kategoriat: M365, Saavutettavuus
    Avainsanat: esitys, helppokäyttöisyys, m365, Microsoft, microsoft sway, Opettaja, Osaamisen näyttäminen, saavutettava materiaali, Saavutettavan dokumentin tuottaminen, saavutettavuus, sway, visuaalinen esitys
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
    • Jaettujen kanavien käyttö ja hallinnointi Teamsissa
    • OneNote digitaalisiin muistiinpanoihin
    • MS Viva Learning
    • Keskusteluviestien näkyminen Teams-kokouksissa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.