• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)


Kuuntele

Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)

bannerikuva_moodle

Sisältö


    Kuuntele

    Moodle-työtilaan voidaan lisätä yksi tai useampi Edistymisen seuranta (eng. Completion Progress) -lohko, joka osoittaa etenemispalkin ja värien avulla opiskelijan suorituksia työtilassa. Lohkoja voi lisätä myös useita samaan työtilaan (yksi esim. pakollisille tehtäväille, toinen tuntitehtäville jne.).

    Toteutuksilla, joissa toimii yhdessä useita opettajia, etenemisen palkin seurannan logiikasta sopiminen vaatii yhteissuunnittelua.

    • Oletuksena palkkiin lisätään näkyviin automaattisesti ne aineistot ja aktiviteetit, joiden asetuksiin opettaja on määrittänyt suoritusten seurannan ehtoja, ohje. Voit halutessasi sen sijaan poimia osan aineistojen/aktiviteettien tekemisestä mukaan käsityönä. Jos manuaalinen valinta on päällä, se jyrää annetut aktiviteettikohtaiset ehdot.
    • Palkissa näkyvien osioiden väri vaihtuu, kun aktiviteettikohtaiset ehdot täyttyvät. Ehdot määritetään aineiston/aktiviteetin asetusten Opiskelijoiden edistyminen -osiossa.
    • Edistymisen seuranta toimii, kun Suoritusten seuranta-asetus on päällä työtilan asetuksissa.

    Pikaohje

    • Lisää työtilaan aineistot ja aktiviteetit. Määritä asetuksiin Opiskelijoiden edistyminen -vaatimukset ja tarvittaessa suorituspäivämäärät “Oltava suoritettuna”-kohdasta. Voit myöhemmin valita nämä myös käsin.
    • Lisää Edistymisen seuranta (eng. Completion Progress) -lohko kurssialueelle.
    • Lohko näyttää kaikki seurattavaksi määritellyt aineistot ja aktiviteetit. Käytä harkintaasi: millaisia aktiviteetteja lisäät palkkiin näkyville?

    Värien merkitykset

    • Sininen = Tuleva ja tekemätön suorite. Vaihtoehtoisesti ei ole määritetty päivämäärä-asetusta suoritusten seurantaan.
    • Punainen = Tekemätön suorite, jonka päivämäärä on jo mennyt. HUOM. päivämäärä asetetaan erikseen aktiviteetin Opiskelijoiden edistyminen -asetuksesta. Päivämäärä voi olla eri kuin esim. tehtävän viimeinen palautuspäivä.
    • Keltainen = Opiskelija on palauttanut tehtävän, mutta opettaja ei ole vielä arvioinut sitä.
    • Vihreä = Tehty ja opettaja on arvioinut tehtävän, tai suoritus on muutoin vaatimusten mukainen.

    Opiskelijan näkymä

    Opiskelun eteneminen -lohko näyttää opiskelijalle itselleen hänen henkilökohtaisen etenemisensä työtilassa. Aktiviteeteista klikkaamalla siirtyy suoraan kyseiseen aktiviteettiin.

    Edistymisen seuranta opiskelijan näkymä.

    Opettajan näkymät

    Opettaja voi tarkastella kaikkien opiskelijoiden tilannetta värillisen palkin ja prosenttilukemien avulla Yhteenveto-näkymästä.

    • Siirry Moodleen ja ko. toteutuksen työtilaan.
    • Paina Edistymisen seuranta -lohkosta Yleiskatsaus opiskelijoista -nappia.
    • Yhteenveto-sivulta näet kaikkien työtilan opiskelijoiden tilanteen. Voit järjestellä nousevasti ja laskevasti listausta klikkaamalla otsikoita.
    • Jos työtilassa on käytössä ryhmät, voit suodattaa valintaa myös ryhmäkohtaisesti.

    Lohkon lisääminen

    1. Siirry Moodlessa toteutuksen työtilaan. Laita muokkaustila päälle.
    2. Navigaatiovalikon alareunasta Lisää lohko > Edistymisen seuranta

    Asetusten muokkaus

    • Muokkaustilan ollessa päällä valitse ko. lohkon oikeasta yläreunasta ratas-ikoni > Muokkaa lohkoa Opiskelun eteneminen. Näet kerralla vain osan asetuksista, klikkaa Näytä lisää, jotta näet kaikki asetukset.
    Edistymisen seuranta -lohkon asetukset. Alareunassa on Näytä lisää -painike.

    • Voit asettaa sisällön järjestymään joko päivämäärän tai työtilassa esiintyvän järjestyksen mukaan mukaan.
    • Huom. Voit myös valita käsin listasta aktiviteetit. Tällöin valitse Mukaan luetut aktiviteetit -kohdasta Valitut aktiviteetit ja valitse listasta mukaan haluamasi.
      • Huom. mikäli tämän jälkeen lisäät uusia aktiviteetteja työtilaan, eivät ne päivity palkkiin  ilman erillistä käyntiä palkin asetuksissa.
    Mukaan luetut aktiviteetit -asetus.
    • Voit määrittää palkin ulkonäköasetuksia, esim. rivitetäänkö pitkä palkki. Lisäksi kannattaa lisätä ikonit näkyviin palkkiin, jotta huomioidaan esim. värisokeat käyttäjät. Mahdollista lisätä myös prosenttilukema etenemisestä, joka lasketaan tämän palkin sisällön perusteella.
    • Vaihtoehtoinen otsikko korvaa Edistymisen seuranta -otsikon. Mikäli edistymisen seurannan palkkeja on työtilassa useita (yksi esim. tenteille, toinen tehtäville jne.) voit asettaa tässä lohkolle kuvaavan nimen.

    Completion Progress -pluginin virallinen dokumentaatio löytyy Moodle.org -sivustolta.

    Päivitetty 4 kuukautta sitten
    Kategoriat: Moodle, Opetus ja ohjaus
    Avainsanat: Aktiviteettejä aineistoja ja toimintoja Moodlessa, edistyminen, edistymisen seuranta, lohko, Moodle, Seuraa ja ohjaa Moodlessa, seuranta, Toimintojen automatisointi Moodlessa
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Backup Teacher Moodlessa
    • Pääsyrajoitettu Moodle-tentti omalla koneella tai EXAM-tenttiakvaariossa
    • Oman Moodle-etusivun muokkaaminen
    • Moodlen virtuaaliseinä
    • Lisätehtävistä lisäpisteitä Moodlessa

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.