HyFlex-laatukriteerit
Sisältö
Laatukriteerit on laadittu tukemaan joustavaa opetusta ja oppimista. HyFlex eli Hybrid Flexible toteutuksella opiskelija voi vaihdellen oman valintansa mukaan osallistua opetukseen läsnä, etänä samanaikaisesti tai etänä eriaikaisesti. Kriteerit sisältävät eAMK-hankkeessa luodut verkkototeutuksen kriteerit muokattuna.
Klikkaa tästä avataksesi saavutettavan näkymän tästä sisällöstä
Kohderyhmä ja käyttäjät
Kohderyhmän ja käyttäjien tarpeet huomioidaan suunnittelussa, tuotannossa ja toteutuksessa.
- Suunnittele toteutus UDL-viitekehyksen mukaisesti.
- Määrittele ennalta vaadittava osaaminen ja kerro se toteutuksen kuvauksessa (eAMK).
- Tarjoa opiskelijoille tarvittaessa työkaluja vaadittavan osaamisen selvittämiseen (eAMK).
- Suunnittele kollegoiden kanssa toteutuksen sujuva sijoittuminen opiskelijaryhmän kalenteriin.
- Tarjoa opiskelijalle mahdollisuus osallistumistavan valintaan (läsnä, etänä samanaikaisesti, etänä eriaikaisesti).
- Valitse pedagogiset ratkaisut, jotka onnistuvat osallistujamäärällä (eAMK).
- Avaa toteutus opiskelijoille tutustuttavaksi kaksi viikkoa ennen opintojen aloitusta.
Oppimisprosessi ja pedagogiset ratkaisut
Sovelletaan tarkoituksenmukaisia pedagogisia malleja, toimintatapoja ja menetelmiä.
- Valitse sisällöt sekä tekniset ja pedagogiset ratkaisut, jotka tukevat tiedon soveltamista ja osaamistavoitteiden saavuttamista. (eAMK)
- Suunnittele toteutuksen oppimisprosessi yhdenvertaiseksi eri osallistumistavoissa (läsnä, etänä samanaikaisesti, etänä eriaikaisesti).
- Tee oppimisprosessi näkyväksi ja hybriditilanteiden ohjelma saataville ennakkoon.
- Sovi ja ohjeista ilmoittautumistapa eri osallistumistapoihin ja muut pelisäännöt.
- Suunnittele hybriditilanteiden toiminta (vastuuhenkilö/opettaja, läsnä, etänä samanaikaisesti, etänä eriaikaisesti).
- Tarjoa opiskelijalle erilaisia tapoja omien tavoitteiden asettamisen tueksi. (eAMK)
Tehtävät
Tehtävät edistävät osaamistavoitteiden saavuttamista, työelämäläheisiä ja mahdollistavat yksilöllisyyden.
- Kytke tehtävät ja aktiviteetit osaamistavoitteisiin ja työelämän todellisiin tilanteisiin (eAMK)
- Suunnittele tehtävät ja aktiviteetit siten, että opiskelijalla on vaihtoehtoja oman osaamisen ilmaisemiseen
- Kuvaa selkeästi tehtävien tavoite, työskentelyohje, aikataulu, tiedon lähteet, ohjaus ja palaute, arviointi sekä ajankäyttö.
- Mahdollista ja tue eri tavoin osallistuvien yhteisöllistä työskentelyä
- Opiskelijoilla mahdollisuus sopia työskentelytavoista (esim. tiimisopimukset)
- Työskentelyn dokumentointi nähtävillä sekä kommentoitavissa.
Sisältö ja aineisto
Sisältö ja aineisto tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Valitut ja tuotetut aineistot ovat ajantasaisia, koottu luotettavista lähteistä ja lähdeviitteet sekä käyttöoikeudet näkyvillä (eAMK)
- Jaa aineistot ja tehtävät oppimisympäristössä kaksi viikkoa ennen toteutuksen alkua.
- Varmista, että aineistot ja tuotokset ovat kaikkien saatavilla ja käyttöoikeudet tiedossa.
- Sovi oppimistilanteiden työskentelyn dokumentoinnista ja varmista saatavuus eri osallistumistavoissa (läsnä, etänä samanaikaisesti, etänä eriaikaisesti).
- Sovi osallistujien kanssa, mitä oppimistilanteissa tallennetaan ja missä ne ovat saatavilla (tietosuoja).
Työvälineet
Työvälineet tukevat oppimista ja osaamistavoitteita.
- Käytä työvälineitä, jotka tukevat osaamistavoitteiden saavuttamista, ovat pedagogisesti perusteltuja sekä soveltuvat ammattialan työprosesseihin.
- Valitse ja varaa hybridiopetukseen sopiva tila (laitteisto, paikkamäärä).
- Suunnittele etukäteen mitä välineitä/laitteita tarvitset
- Testaa ja opettele käyttämään tilan välineitä
- Varaa riittävästi aikaa ennen ja jälkeen opetuksen.
- Kerro osallistujille toteussuunnitelmassa tarvittavat laitteet ja ohjelmistot.
- selkeät ja yhdenmukaiset ohjeet, mahdollisuus testaukseen
- ensisijaisesti korkeakoulun omat sovellukset ja työkalut.
- Sovi pelisäännöt
- Kameran käyttö
- Puheenvuoron pyytäminen
- Käytettävät välineet ja ohjelmistot.
Vuorovaikutus
Vuorovaikutus tukee osaamistavoitteiden saavuttamista.
- Suunnittele yhdenvertainen mahdollisuus vuorovaikutukseen, yhteisölliseen tekemiseen, toisilta oppimiseen ja kokemusten jakamiseen eri osallistumistavoissa (läsnä, etänä samanaikaisesti, etänä eriaikaisesti) ja niiden välillä.
- Käytä aktivoivia menetelmiä
- Virittäytyminen, IceBreaking
- Erilaiset fasilitoinnin ja ryhmätyöskentelyn menetelmät.
- Käytä työkaluja, jotka mahdollistavat kaikkien, myös työelämän edustajien osallistumisen.
- Varaa riittävästi aikaa vuorovaikutukselle samanaikaisen oppimistilanteen aikana, sen jälkeen ja sitä ennen.
- Sovi, kuka toimii etäosallitujien tukena (chat, kuuluvuus, näkyvyys).
Ohjaus ja palaute
Ohjaus ja palaute toteutuu oikea-aikaisesti ja koko opintojakson ajan.
- Mahdollista ohjauksen ja palautteen saaminen opettajilta, opiskelijoilta sekä sidosryhmien edustajilta yhdenvertaisesti eri osallistumistavoissa (läsnä, etänä samanaikaisesti, etänä eriaikaisesti).
- Kirjaa tieto ohjauksesta ja sen toteuttamisen tavoista (esim. henkilöt, kanavat ja aikataulut) helposti löydettäväksi oppimisalustalla.
- Vahvista ohjausta ja läsnäolon tunnetta verkossa eri tavoin (esim. ääni, video, kuva, tekstit)
- Sovi opiskelijoiden kanssa yhteiset viestintäkäytänteet eri osallistumistavat huomioiden.
- Mahdollista opiskelijalle palautteen antaminen ja kysymysten esittäminen koko toteutuksen ajan.
- Mahdollista opiskelijoille opintojen edistymisen seuranta ja käytä analyysityökaluja etenemisen kannustamisen ja ohjaamisen tukena.
- Sovi tarvittaessa pariopettajuudesta, jolloin toinen opettaja ohjaa etäosallistujia.
Arviointi
Arviointi on läpinäkyvää, jatkuvaa, monipuolista ja reflektio-osaamista kehitetään.
- Perusta arviointi toteutuksen osaamistavoitteisiin ja kuvaa arviointikriteerit sekä arvioinnin toteutus ymmärrettävästi oppimisalustalla (eAMK).
- Arvioi koko oppimisprosessin ajan monipuolisia menetelmiä käyttäen (eAMK).
- Mahdollista itse- ja vertaisarviointi eri osallistumistavoissa (läsnä, etänä samanaikaisesti, etänä eriaikaisesti) ja näiden välillä.
Kehittäminen
Toteutusta kehitetään jatkuvasti
- Tarkista toteutuksen laadukkuus tarvittaessa digipedamentorien kanssa.
- Päivitä toteutus säännöllisesti ja varmista sen ajanmukaisuus (osaamistavoitteet, sisällöt, mentelmät, arviointi, verkkotyökalut) (eAMK).
- Kerää palaute opiskelijoilta ja opettajilta ja kehitä palautteiden perusteella (eAMK).
Saavutettavuus
- Tee toteutuksen rakenteesta sekä sisältökokonaisuudesta selkeä.
- Esitä ja havainnollista opittava sisältö useammalla tavalla, monikanavaisesti.
- Tekstitä videot.
Dokumenttien saavutettavuus
- Suunnittele dokumentit
- Suunnittele ensin dokumentin sisältö ja rakenne ja vasta lopuksi ulkoasu. Käytä selkeää yleiskieltä.
- Käytä dokumentin tyylejä ja korostusta
- Käytä ohjelmien tyylejä dokumenttien ulkoasun määrittelyyn (esim.: otsikko1, otsikko2, luettelot) ja korostamiseen lihavointia (ei kursiivia tai alleviivausta).
- Valitse kirjantyypit ja -koot saavutettavaksi
- Käytä saavutettavaa fonttityyliä (esim. Arial, Calibri). Word-asiakirjan tekstikoko vähintään 11 tai 12 pt, verkkotapaamisten esitysten vähintään 20 pt ja auditoriomateriaalien 32 pt.
- Muotoile tekstiä
- Tasaa teksti vasempaan reunaan ja määrittele riviväli riittävän väljäksi (1,5).
- Varmista linkkien toimivuus
- Kerro tekstissä kuvaavasti, mitä linkin takaa löytyy. Käytä linkeissä oletustyyliä: sininen ja alleviivattu. Varmista linkin toimivuus.
- Käytä värejä harkiten
- Valitse ja käytä värejä harkiten. Varmista, että tekstin ja taustan välinen tummuuskontrasti on riittävä.
- Lisää kuville vaihtoehtoinen teksti
- Lisää kuville vaihtoehtoinen teksti (alt-teksti) tai tekstivastine, jossa kerrot kuvan pääsisällön.
- Tarkista PowerPoint-diat
- Käytä valmiita PowerPoint-diojen asetteluja ja tarkista diojen lukemisjärjestys.
- Tarkista dokumentti helppokäyttöisyys-toiminnolla ja varmista, että dokumentin kieli vastaa sisällön kieltä.
- Tallenna dokumentti saavutettavaan muotoon.
Moodlen saavutettavuus
- Tee tekstistä selkeää ja silmäiltävää.
- Käytä tekstin tyylejä, otsikoita ja väliotsikoita.
- Käytä korostukseen lihavointia mieluummin kuin kursivointia, alleviivausta tai värejä.
- Kirjoita lisäämiisi kuviin kuvaus- eli alt-teksti, jossa kerrot, mikä kuvan olennainen sisältö on.
- Tee kaikki tehtävänannot Moodlen tehtävätyökalua ja oppimistehtävän mallipohjaa käyttäen.
- Nimeä tehtävät loogisesti.
- Hyödynnä monimediaisuutta (ääni, kuva, video) monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
- Varmista linkkien toimivuus ja linkkitekstien ymmärrettävyys.
- Tarkista tekemäsi sisältö Moodlen helppokäyttöisyyden tarkistus –toiminnolla.
Tukipalvelut
Pedagogisiin ja teknisiin haasteisiin on saatavilla tukea.
- Ohjeista ennakkoon miten toimitaan teknisten ongelmien kanssa samanaikaisten oppimistilanteiden aikana.
- Tukipalvelut yhteystietoineen on saatavilla yhdenvertaisesti eri osallistumistavoissa (läsnä, etänä samanaikaisesti, etänä eriaikaisesti).
Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat –hankketta koordinoi Suomen eOppimiskeskus. Hanketta rahoittaa Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Osatoteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia.