HAMK Learn selkeäksi -laatukriteerit
Sisältö
HAMK Learn selkeäksi laatukriteerit luotiin lukuvuoden 23-24 aikana toteutetun auditoinnin yhteydessä. Kriteerien laadinnassa hyödynnettiin jo käytössämme olevia verkkototeutusten laatukriteereitä, korkeakoulumme saavutettavuus ohjeita sekä oppimisalustalle rakentamiamme mallipohjia.
Moduulin kokonaisuus
- Opintojaksot muodostavat yhtenäisen selkeän moduulin.
- Opintojaksojen osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat esillä selkeästi.
- Oppimisprosessi ja opiskelijan eteneminen on esitetty selkeästi.
- Opiskelijoiden kokonaiskuormitus ja jaksotus on esitetty moduulin tasolla, ajankäyttöarviot ovat näkyvillä.
- Toteutukset on avattu opiskelijoille kaksi viikkoa ennen opintojen alkua.
Ohjaus, palaute ja arviointi
- Ohjauksen vastuuhenkilöt, toteutustavat, viestintäkanavat ja aikataulut on kuvattu verkkoalustalla.
- Verkkoalustalla on kanava opiskelijan palautetta ja kysymyksiä varten.
- Opiskelijan edistymisen seuranta on käytössä.
- Moodlen arviointikirja on käytössä ja järjestetty.
Oppimistehtävät
- Tehtävien tarkoitus, tavoite, työskentelyohje ja tiedon lähteet on esitetty selkeästi.
- Arvioitavien tehtävien arviointikriteerit on esitetty.
- Opiskelijoiden arvioitu ajankäyttö on kirjattu näkyville.
- Tehtävät on toteutettu tarkoituksenmukaisella tavalla, pääosin tehtävä-aktiviteetteina.
- Tehtävänannossa hyödynnetään mallipohjaa (yhteinen tehtävärakenne).
Saavutettavuus ja UDL
- Työtilan rakenne on selkeä ja eteneminen johdonmukaista.
- Aikataulut ovat näkyvissä.
- Aktiviteetteja on käytetty tarkoituksenmukaisesti. Aineistoissa on käytetty medioita (video, ääni, teksti, ym) monipuolisesti.
- Tekstityylejä on käytetty johdonmukaisesti ja saavutettavasti.
- Tekstiä sisältävät tiedostot voi lukea ruudunlukijalla.
- Materiaalit eivät vaadi avautuakseen erityisohjelmia tai kirjautumisia (pl. tietyllä sovelluksella tehtävä työ).
- Videoissa on tekstitys, äänitiedostoissa tekstivastine, videoiden ja äänitallenteiden kestot ilmoitettu, pitkissä videoissa kappalejaot.
- Käytettävyys ja saavutettavuus säilyvät mobiililaitteilla.
- Linkit on nimetty kuvaavasti ja ne toimivat.
- Tehtävät ja aktiviteetit on nimetty kuvaavasti ja johdonmukaisesti (kohtuullisen pituiset nimet).
Blogikirjoituksia auditoinnista
- Kantola, L. & Mäkinen, L. (2023). Plussan puolella: Työtilojen laatuauditointi etenee suunnitelmista kohti toteutusta. Digi-HAMK -blogi 12.12.2023. https://blog.hamk.fi/digi-hamk/plussan-puolella-tyotilojen-laatuauditointi-etenee-suunnitelmista-kohti-toteutusta/
- Kullaslahti, J. & Mäkinen, L. (2024). Plussan puolella: Työtilojen laatuauditoinnista kehittämistoimiin. Digi-HAMK -blogi 3.5.2024. https://blog.hamk.fi/digi-hamk/plussan-puolella-tyotilojen-laatuauditoinnista-kehittamistoimiin/
- Kullaslahti, J. (2024). Kehittävän arvioinnin prosessi. https://unlimited.hamk.fi/ammatillinen-osaaminen-ja-opetus/kehittavan-arvioinnin-prosessi/