Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
Sisältö
Kuuntele ja kerää palautetta opiskelijoilta & kollegoilta – muokkaa seuraavalle kierrokselle!
Kriteeristöt apuna kokonaisuuden arvioinnissa – onko jotain unohtunut?
Rytmiä ja selkeyttä – hyödynnä tiimiopettajuutta
- jaksottakaa tekemistä esimerkiksi viikko kerrallaan ja suunnitelkaa opettajatiimin kanssa yhdessä 1-2 viikon työskentely
- kirjatkaa suunnitelmat Teams-ympäristöön tai Moodle-alustalle
- käykää yhdessä viikoittain toteutuneet asiat ja muokatkaa tarvittaessa tulevia suunnitelmia. Mikä toimii, mikä ei ja miten muutamme toimintaa?
- sopikaa ohjausajoista/päivystyksistä ja miten seuraatte opiskelijoiden etenemistä esim. analytiikan avulla. Miten ja kuka reagoi tarvittaessa?
Suunnittelun apuna käsikirjoitukset
- tehkää yhteinen käsikirjoitus moduulin etenemisestä kohti osaamistavoitteita
- tarkenna suunnitelmaa eri tasoille periodille, viikolle, päivälle, webinaarille
- fokuksessa opiskelijan työskentely, miten eri tavoin osaaminen on mahdollista saavuttaa
- miten opettajana tuen oppimisen ja osaamisen kehittymistä
- ideoikaa, miten monin tavoin osaamista voidaan osoittaa.
Oppimistehtävät – selkeys, mitoitus, joustavuus
- kytke tehtävät osaamistavoitteisiin ja työelämään tai opiskelijan arkeen
- selkeässä tehtävässä on esillä: tarkoitus, tiedon lähteet, työskentelyohje & aikataulu, ohjaus & palaute, arviointi, ajankäyttö
- käytä ajankäytön arvioinnissa opiskelijapalautetta sekä seuraavia lähteitä
- pienet kyselyt ja testit auttavat oman osaamisen arvioinnissa pieninä välipaloina
- rytmitä yksilö- ja ryhmätehtäviä varmistaaksesi jokaisen eteneminen ja perehtyminen asiaan
- mahdollista tehtävien tekeminen opiskelijalle erilaisin tavoin teknisesti (esim. ääni, video, teksti)
- anna palautetta, seuraa ja ohjaa säännöllisesti
- käytä jo valmista verkosta löytyvää materiaalia (esim. videoita, äänitiedostoja, tekstiä, kuvia). Oppimateriaalin valinta ja käyttö -opas
- tarvittaessa tee omaa materiaali – kokeile tekstin lisäksi videoita ja äänitiedostoja
Ohjaus sovitusti saatavilla – tavanomaisella verkkoyhteydellä
- kuulostele millaisia välineitä ja mahdollisuuksia opiskelijoilla on olla vuorovaikutuksessa
- käytä tuttuja organisaation työkaluja
- valmistaudu ohjaustilanteeseen esim. tarkastelemalla oppimisalustan analytiikkaa
- pyydä opiskelijoita valmistautumaan esim. kysymykset, ongelmakohdat, halutut teemat etukäteen
- aktivoi opiskelijoita ohjaus/opetustilanteissa verkossa esim.
- kyselyt ja testit, esim. forms tai zoomin kyselytyökalu
- pienryhmätyöskentely
- opiskelijoiden esitykset, ratkaisut
- valkotaulutyöskentely
- kuvat kertomaan tämän hetken tunnetilasta
- kokeile lyhyitä videoklippejä tai äänitiedostoja yhtenä ohjauksen välineenä
Lisää materiaalia ja vinkkejä verkko-opetuksesta
- HAMKin etätenttien valvonta -ohje (vaatii kirjatumisen)
- Matleena Laakson blogi vinkkejä verkkotyökalujen opetuskäyttöön
- Flippausmanuaali (Itä-Suomen yliopisto)
- Verkko-oppimisen muotoilukirja (FITech-verkostoyliopisto)
- Koulutusta ja tukevat palvelut poikkeustilanteessa (CSC)
- Millainen on hyvä etätentti (Helsingin yliopisto)