• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)


Kuuntele

Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)

Sisältö


    Kuuntele

    Hakukoneoptimointi auttaa siinä, että blogipostaus – kuten muukin verkkosisältö – tulee löydetyksi.

    Hakukoneita palvellaan teknisellä ja sisällöllisellä optimoinnilla. Blogin tekninen optimointi on hoidettu pitkälti blogialustan asetuksilla. Sinun rooliisi kuuluu postausten tekeminen niin, että käytät editorin tyylejä, merkitset metatiedot ja huolehdit sisällön hakukoneystävällisyydestä.

    Näin teet postauksestasi sisällöstä hakukoneoptimoidun

    Kiinnitä seuraaviin asioihin huomiota, kun teet hakukoneoptimoitua blogipostausta. (Huomaa, että tämä lista ei ole se järjestys, missä kirjoitat postausta, vaan kirjoitus on usein monivaiheinen prosessi.)

    1. Ydinasia
      Avainsana (focus keyphrase) on koko postauksesi tärkein asia tunnistaa. Se on se aihe, jonka ympärille kirjoitat koko tekstin. Kysy siis itseltäsi, mistä yhdestä asiasta postauksessasi on kyse: olet tunnistanut avainsanan.
      Muista, että teet yhdestä aiheesta yhden postauksen. Jos tunnistat useita aiheita, tee niistä jokaisesta oma postaus. (Näistä postauksista voit sitten tehdä vielä yhden koontipostauksen, jolla taas on oma avainsanansa.)
    2. Otsikko
      Otsikko on koko postauksen tärkein asia hakukoneelle. Varmista, että otsikko sisältää avainsanan ja muutenkin vastaa postauksen sisältöä.
      Jos haluat hakukoneystävällisen otsikon, älä kikkaile äläkä näppäröi. “Hei me seotetaan” voisi olla mielestäsi hauska otsikko, mutta hakukoneet eivät arvosta huumoriasi (eivätkä välttämättä ihmisetkään).
    3. Kestolinkki
      Kestolinkki on se selkeäsanainen url-osoite, jota haluat käyttää esim. postausta jakaessasi. Urlin alku muodostuu automaattisesti blogin asetusten mukaisesti, mutta lopun voit itse muokata helposti muistettavaksi. Jos lyhennät ehdotettua kestolinkkiä, varmista, että avainsana jää urliin mukaan.

       

    blogipostauksen otsikko ja kestolinkki.
    Avainsana täytyy olla postauksen otsikossa ja kestolinkissä. Tässä esimerkissä avainsana on ‘LeaD-tiimi’.
  • Ensimmäinen kappale
    On tärkeää, että avainsana on mukana tekstisi ensimmäisessä kappaleessa ja vielä mieluusti ensimmäisessä lauseessa. (Ja ymmärrettävyyden vuoksi on parempi aloittaa napakalla lauseella kuin pitkällä virkkeellä.)
    Pidä ensimmäinen kappale suhteellisen lyhyenä muutenkin, sillä se näkyy blogissa lihavoituna, ingressityyppisenä aloituksena.
  • Väliotsikko
    Käytä väliotsikoita jaksottamaan tekstiäsi sopivan mittaisiin palasiin, jotta sitä on helpompaa selailla ja miellyttävämpää lukea. Jos voit käyttää väliotsikoissa avainsanaa luontevasti, tee se, mutta muista, että väliotsikoiden tulee kuvastaa seuraavaa sisältöä.
    Käytä väliotsikoissa oikeaa kappaletyyliä (heading 2) äläkä rakenna syvempää hierarkiaa.

     

  • ensimmäinen kappale ja väliotsikko.
    Avainsanan täytyy esiintyä heti postauksen alussa sekä mielellään väliotsikoissa.
  • Leipäteksti
    Leipäteksti on postauksesi tekstisisältöä. Mainitse avainsana leipätekstissä riittävän usein, mutta älä liioittele, jotta lukijat eivät kyllästy.
  • Kuvateksti
    Kuva elävöittää tekstiä ja informatiivinen kuva kertoo enemmän kuin monta sanaa. Mainitse näkyvässä kuvatekstissä avainsana. Jos kuvan olennainen sisältö ei ole sama kuin avainsana, kysy itseltäsi, miksi käytät aiheeseen liittymätöntä kuvaa.
  • Kuvan vaihtoehtoinen teksti
    Alt-teksti on välttämätön myös saavutettavuuden kannalta. Pidä avainsana mukana alt-tekstissä.

     

  • kuvan vaihtoehtoinen teksti eli alt-teksti.
    Kuvan vaihtoehtoinen teksti palvelee sekä hakukoneita että yleisesti saavutettavuutta. Kuvateksti vahvistaa kuvan välittämää viestiä.
  • Avainsanat-metatieto
    Blogissa käytetään kategorioita ja avainsanoja metatietoina. Postauksen avainsana tai sen synonyymit on hyvä listata avainsanat-luetteloon.

     

  • kategoriat ja avainsanat.
    Avainsana ja sen synonyymit on hyvä listata avainsanojen listaan, sillä näitä metatietoja käytetään myös blogin hauissa.
  • Metakuvaus
    HAMKin blogialustalla käytössä on Youst SEO -niminen lisäosa, joka ohjaa yksittäisten postausten “seotukseen” eli hakukoneoptimointiin. Youst SEOlla tehdään artikkelin metakuvaus, joka on tiivistelmä postauksen sisällöstä.
  • Tämä ohje tuotettu DigiCampus-hankkeen Estettömyys ja saavutettavuus -osahankkeessa. DigiCampus-hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö, ja osahanketta toteuttavat Hämeen ammattikorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto ja Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

    Päivitetty 5 kuukautta sitten
    Kategoriat: Viestiminen
    Avainsanat: hakukoneoptimointi, saavutettavuus, SEO
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Blogikirjoituksia digipedagogiikan aihepiiristä
    • Navigointi Teamsissa ja yleiset käytön asetukset
    • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
    • Teamsin hakutoiminto
    • Moodlen keskustelualueet

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.