
AI-hub
Tekoäly HAMKin opetuksessa ja opiskelussa
AI-Hub tarjoaa ohjeita ja tukea tekoälyn hyödyntämiseen ja käyttöön korkeakouluympäristössä. Sen tavoitteena on tukea HAMKin opettajia ja henkilökuntaa tekoälyn soveltamisessa opetukseen ja tutkimukseen sekä esitellä erilaisia tekoälyyn liittyviä työkaluja. Hub sisältää käytännön ohjeita ja hyviä käytäntöjä ja näkökulmia tekoälyn käyttöön. Lisäksi löydät linkkejä syventävään tietoon, joka auttaa pysymään ajan tasalla tekoälyn uusimmasta kehityksestä opetuksen ja oppimisen tueksi.
Sivuston kuvat on luotu käyttäen apuna Adoben Firefly 3 -tekoälyä.
Mistä lähteä liikkeelle tekoälyn käytön kanssa? Kurkkaa usein kysytyt kysymykset tekoälystä HAMKissa.
Tärkeimmät ohjeet tekoälystä

Hyödyllisiä ohjeita tekoälyn käyttöön
- Usein kysyttyjä kysymyksiä tekoälystä HAMKissa
- Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille
- Tekoälyn käyttäjän muistilista opiskelijoille
- Kuinka tunnistaa tekoälyllä luotua tekstiä
- Ohjeistusta käyttäjälle tekoälysovelluksen kokeiluun
- Eettiset periaatteet tekoälyn käyttöön tiivistetysti
- Tekoäly ja tekijänoikeudet
- Asioita, joissa tekoäly on huono
Tekoäly työn tukena

Miten hyödyntää tekoälytyökaluja oman työn tukena?
HAMKin Digipedabestis

Apuri vastaa haastaviinkin kysymyksiisi ohjelmistoista ja digipedagogiikasta. Käyttö onnistuu ChatGPT:n kautta.
- DigipedaBestis-tekoälybotti HAMK:n opettajille (beta, vaatii Open AI:n tunnukset)
Digipedaohjeet tekoälystä

Tutustu HAMKissa tuotettuihin ohjeisiin ja materiaaleihin tekoälyyn liittyen.
- Kuinka tunnistaa tekoälyllä luotua tekstiä
- Parhaat käytännöt tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen tutkimuksen apuvälineenä
- Tekoäly — usein kysytyt kysymykset (UKK)
- Tekoäly tiedonhaun tukena
- Yhdessä kehittyminen tiiminä – tekoälyn hyödyntäminen työssä
- Miten kehittää omaa työtä ja hyödyntää tekoälyä
- Tekoäly – sovelluksia ja hyödyllisiä linkkejä
- Asioita, joissa tekoäly on huono
Blogipostauksia tekoälystä HAMKissa

Laajenna näkemyksiäsi ja lue asiantuntijoiden mietteitä blogipostausten muodossa.
- Kokeiluista kehittämiseen – Microsoft AI Tourin antia (Digi-HAMK)
- Kohti tekoälyn alakohtaisia pelisääntöjä – kokemuksia pilottityöpajasta (Digi-HAMK)
- Korkeakoulujen sopeutuminen ja tulevaisuuden näkymät tekoälyajassa (HAMK Unlimited)
- Kannattaako konekäännöksiä käyttää? (HAMK Beat)
- Tekoäly älyllisenä proteesina – ymmärryksen rakentaja vai pintatiedon automaatti? (HAMK Beat)
- Tekoälyohjelmalla uusia mahdollisuuksia ja sujuvampaa arkea korkeakoulutukseen (Digi-HAMK)
- A Lecturer’s Guide to AI Prompting (HAMK Unlimited)
- Tekoälyn kanssa keskustelu – uudenlaista ajattelua ja näkökulmia (Digi-HAMK)
- Tekoälyavusteisen aivoriihen tuloksena lukuvuoden kehitysteemat (Digi-HAMK)
- Opettajat tekoälyn pyörteissä (Digi-HAMK)
- ChatGPT:n monet kasvot (HAMK Unlimited)
Tukea tekoälyn käyttöön HAMKissa

Ideoita, keskustelua ja sparrausta HAMKilaisten kesken.
- Opetusteknologiat-Teamsin Tekoäly-kanava (HAMK henkilöstö)
- M365 Copilot -Teams (HAMK henkilöstö)
- Kevään 2025 Tekoälykahvien ajankohdat (Intra, sisäinen)
- DigipedaBestis-tekoälybotti HAMK:n opettajille (beta, vaatii Open AI:n tunnukset)