Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
Sisältö
Sitoutuminen – Miksi oppia?
- ITSESÄÄTELY: Tarjoa opiskelijoille mahdollisuus valita joustavasti elämäntilanteeseensa ja oppimistyyliinsä soveltuva f2f, samanaikainen tai eriaikainen toteutustapa.
- Osallista f2f, samanaikaiset ja eriaikaiset opiskelijat valitsemaan toteutuksessa käsiteltäviä aiheita ja tekemään itsenäisiä valintoja esim. vaihtoehtoisten aineistojen sekä tehtävien suhteen.
- Ohjaa opiskelijatiimejä tekemään työskentelyyn sitouttava tiimisopimus ja tarjoa työskentelyprosessin aikana tiimiivalmennusta esim. ristiriitojen ratkaisemiseen.
- Motivoi opiskelijoita tekemään parhaansa.
- MIELENKIINNON HERÄTTÄMINEN JA YLLÄPITÄMINEN: Muotoile mielenkiintoisia ja tarkoituksenmukaisia oppimistehtäviä f2f, samanaikaisille ja eriaikaisille opiskelijoille esim. yhdistämällä kurssin sisältö ja tehtävänannot työelämän kokemuksiin.
- Kommunikoi tasapuolisesti f2f, samanaikaisten ja eriaikaisten opiskelijoiden kanssa, käytä sukupuolineutraalia kieltä ja inklusiivisia esimerkkejä (rotu/kulttuuri jne.).
- Tee esityksesi aikana kohdistettuja kysymyksiä f2f, samanaikaisille ja eriaikaisille opiskelijoille ja huomioi heidän vastauksensa.
- Kun teet kyselyjä, esim. Forms, pidä vastausaikaa auki niin kauan, että kaikki opiskelijat ovat päässeet vastaamaan ja/tai kommentoimaan.
- Minimoi uhat ja häiriötekijät oppimisympäristössä.
- Huomioi ajoissa opiskelijoiden sitoutumishaasteet ja riittävä tekninen osaaminen.
Esittämisen ja havainnollistamisen keinot – Mitä oppia?
- ORIENTOIVA KOKONAISKUVA: Auta opiskelijaa hahmottamaan kokonaiskuva f2f, samanaikaisista ja eriaikaisista toteutuksista tarjoamalla aikataulut, aineistot, harjoitukset ja oppimistehtävät Moodle -oppimisympäristössä.
- Tuo luentojen sisältöä havainnollistavat esitysaineistot, esim. PowerPoint-diat, opiskelijoiden saataville vähintään päivää ennen opetustapahtumaa.
- KOHDENNUS: Ohjaa opiskelijoita kohdennetusti erilaisten toteutusmuotojen sisällöistä ja tehtävistä esim. Moodlen -ryhmittelytyökaluilla ja tekstitetyillä johdanto-videoilla.
- Kun tallennat opetustasi, kohdista puhettasi suoraan vuoroin f2f ja samanaikaisesti ja myös eriaikaisesti opiskeleville.
- SISÄLLÖN JÄSENTÄMINEN: Tuo oppimisympäristöön sanastot termeistä ja käsitteistä
- Havainnollista sisältöjä monipuolisesti, esimerkiksi käyttäen grafiikkaa, videoita, tekstejä, kuviota, käsitekarttoja.
- Jäsennä ja korosta oppimissisällöistä tärkeimpiä malleja ja käsitteiden välisiä suhteita.
- MONIKANAVAISUUS: Tallenna luennot ja jaa ne oppimisympäristössä (video tai podcast)
- Kerro opiskelijalle mahdollisuudesta saada kurssikirja digitaalisena versiona (esitys 2-3 kk ennen toteutusta kirjaston kautta Celiaan).
- Infoa tarjolla olevasta avustavasta teknologiasta, esim. erilaisista tekstistä puheeksi -ohjelmistovaihtoehdoista (syventävä lukuohjelma, Readspeaker jne.).
- Tarjoa tekstivastikkeet auditiivisille ja visuaalisille aineistoille, esim. pysyvämpien videoiden tekstitykset.
- Anna oppimistehtävistä havainnollistavat ohjeet useammalla tavalla, esim. tarjoamalla vaativista tehtävistä malliratkaisuja.
- Sisällytä toteutuksiin excursioita.
Toiminnan ja osaamisen ilmaisutavat – Millä tavoin oppia?
- TOTEUTUKSET: Mahdollista opiskelijalle oppimistyylinsä mukaisten ja elämäntilanteeseen soveltuvien toteutusten valinnan mahdollisuus.
- Ohjaa opiskelijatiimejä optimoimaan kaikkien tiimiläisten kannalta tehokkaita yhdessä työskentelytapoja.
- Sisällytä toteutukseen toteutusrajat ylittävää työskentelyä, esim. tuotosten ristiinkommentointi f2f, samanaikaisesti ja eriaikaisesti opiskelevien kesken.
- HARJOITUKSET: Muotoile sisältöjen harjoitteluun valinnaisia käytännönläheisiä harjoituksia ja tehtäviä toteutettavaksi f2f, samanaikaisessa ja eriaikaisessa oppimisympäristöissä.
- Anna harjoituksista selkeää ja täsmällistä palautetta, joka ohjaa opiskelijaa asettamaan itselleen tavoitteita ja kehittämään oppimisstrategioita.
- TEHTÄVÄNANNOT: Muotoile tehtävänannot soveltuviksi f2f, samanaikaisiin ja eriaikaisiin toteutuksiin.
- Jäsentele tehtäväksiannot selkeästi ja otsikoi ne.
- Varaa oppimistehtäville riittävästi aikaa.
- ARVIOINTI JA PALAUTE: Anna opiskelijoille mahdollisuus valita, kuinka he haluavat saada palautetta oppimistehtävistä (esim. suullinen tai kirjallinen palaute).
- Anna oppimistehtävistä selkeää ja täsmällistä palautetta.
- Salli opiskelijoiden palauttaa tehtäviä uudelleen ja mahdollista joustavat palautuspäivät laajemmissa oppimistehtävissä.
- Sisällytä itsereflekointi, itsearviointi ja erityisesti ryhmätehtävissä vertaisarviointi osaksi toteutusta.
- OPPIMISEN SEURANTA: Tarjoa opiskelijalle mahdollisuus seurata omaa edistymistä oppimisympäristöstä ja opintotietojärjestelmästä.
Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat –hankketta koordinoi Suomen eOppimiskeskus. Hanketta rahoittaa Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Osatoteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia.