• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä


Kuuntele

Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä

bannerikuva_saavutettavuus

Sisältö


    Kuuntele

    Sitoutuminen – Miksi oppia?

    • ITSESÄÄTELY: Tarjoa opiskelijoille mahdollisuus valita joustavasti elämäntilanteeseensa ja oppimistyyliinsä soveltuva f2f, samanaikainen tai eriaikainen toteutustapa.
    • Osallista f2f, samanaikaiset ja eriaikaiset opiskelijat valitsemaan toteutuksessa käsiteltäviä aiheita ja tekemään itsenäisiä valintoja esim. vaihtoehtoisten aineistojen sekä tehtävien suhteen.
    • Ohjaa opiskelijatiimejä tekemään työskentelyyn sitouttava tiimisopimus ja tarjoa työskentelyprosessin aikana tiimiivalmennusta esim. ristiriitojen ratkaisemiseen.
    • Motivoi opiskelijoita tekemään parhaansa.
    • MIELENKIINNON HERÄTTÄMINEN JA YLLÄPITÄMINEN: Muotoile mielenkiintoisia ja tarkoituksenmukaisia oppimistehtäviä f2f, samanaikaisille ja eriaikaisille opiskelijoille esim. yhdistämällä kurssin sisältö ja tehtävänannot työelämän kokemuksiin.
    • Kommunikoi tasapuolisesti f2f, samanaikaisten ja eriaikaisten opiskelijoiden kanssa, käytä sukupuolineutraalia kieltä ja inklusiivisia esimerkkejä (rotu/kulttuuri jne.).
    • Tee esityksesi aikana kohdistettuja kysymyksiä f2f, samanaikaisille ja eriaikaisille opiskelijoille ja huomioi heidän vastauksensa.
    • Kun teet kyselyjä, esim. Forms, pidä vastausaikaa auki niin kauan, että kaikki opiskelijat ovat päässeet vastaamaan ja/tai kommentoimaan​.
    • Minimoi uhat ja häiriötekijät oppimisympäristössä.
    • Huomioi ajoissa opiskelijoiden sitoutumishaasteet ja riittävä tekninen osaaminen​.

    Esittämisen ja havainnollistamisen keinot – Mitä oppia?

    • ORIENTOIVA KOKONAISKUVA: Auta opiskelijaa hahmottamaan kokonaiskuva f2f, samanaikaisista ja eriaikaisista toteutuksista tarjoamalla aikataulut, aineistot, harjoitukset ja oppimistehtävät Moodle -oppimisympäristössä.
    • Tuo luentojen sisältöä havainnollistavat esitysaineistot, esim. PowerPoint-diat, opiskelijoiden saataville vähintään päivää ennen opetustapahtumaa.
    • KOHDENNUS: Ohjaa opiskelijoita kohdennetusti erilaisten toteutusmuotojen sisällöistä ja tehtävistä esim. Moodlen -ryhmittelytyökaluilla ja tekstitetyillä johdanto-videoilla.
    • Kun tallennat opetustasi, kohdista puhettasi suoraan vuoroin f2f ja samanaikaisesti ja myös eriaikaisesti opiskeleville.
    • SISÄLLÖN JÄSENTÄMINEN: Tuo oppimisympäristöön sanastot termeistä ja käsitteistä
    • Havainnollista  sisältöjä monipuolisesti, esimerkiksi käyttäen grafiikkaa, videoita, tekstejä, kuviota, käsitekarttoja.
    • Jäsennä ja korosta oppimissisällöistä tärkeimpiä malleja ja käsitteiden välisiä suhteita.
    • MONIKANAVAISUUS: Tallenna luennot ja jaa ne oppimisympäristössä (video tai podcast)
    • Kerro opiskelijalle mahdollisuudesta saada kurssikirja digitaalisena versiona (esitys 2-3 kk ennen toteutusta kirjaston kautta Celiaan).
    • Infoa tarjolla olevasta avustavasta teknologiasta, esim. erilaisista tekstistä puheeksi -ohjelmistovaihtoehdoista (syventävä lukuohjelma, Readspeaker jne.).
    • Tarjoa tekstivastikkeet auditiivisille ja visuaalisille aineistoille, esim. pysyvämpien videoiden tekstitykset.
    • Anna oppimistehtävistä havainnollistavat ohjeet useammalla tavalla, esim. tarjoamalla vaativista tehtävistä malliratkaisuja.
    • Sisällytä toteutuksiin excursioita.

    Toiminnan ja osaamisen ilmaisutavat – Millä tavoin oppia?

    • TOTEUTUKSET: Mahdollista opiskelijalle oppimistyylinsä mukaisten ja elämäntilanteeseen soveltuvien toteutusten valinnan mahdollisuus.
    • Ohjaa opiskelijatiimejä optimoimaan kaikkien tiimiläisten kannalta tehokkaita yhdessä työskentelytapoja.
    • Sisällytä toteutukseen toteutusrajat ylittävää työskentelyä, esim. tuotosten ristiinkommentointi f2f, samanaikaisesti ja eriaikaisesti opiskelevien kesken.
    • HARJOITUKSET: Muotoile sisältöjen harjoitteluun valinnaisia käytännönläheisiä harjoituksia ja tehtäviä toteutettavaksi f2f, samanaikaisessa ja eriaikaisessa oppimisympäristöissä.
    • Anna harjoituksista selkeää ja täsmällistä palautetta, joka ohjaa opiskelijaa asettamaan itselleen tavoitteita ja kehittämään oppimisstrategioita.
    • TEHTÄVÄNANNOT: Muotoile tehtävänannot soveltuviksi f2f, samanaikaisiin ja eriaikaisiin toteutuksiin.
    • Jäsentele tehtäväksiannot selkeästi ja otsikoi ne.
    • Varaa oppimistehtäville riittävästi aikaa.
    • ARVIOINTI JA PALAUTE: Anna opiskelijoille mahdollisuus valita, kuinka he haluavat saada palautetta oppimistehtävistä (esim. suullinen tai kirjallinen palaute).
    • Anna oppimistehtävistä selkeää ja täsmällistä palautetta.
    • Salli opiskelijoiden palauttaa tehtäviä uudelleen ja mahdollista joustavat palautuspäivät laajemmissa oppimistehtävissä.
    • Sisällytä itsereflekointi, itsearviointi ja erityisesti ryhmätehtävissä vertaisarviointi osaksi toteutusta.
    • OPPIMISEN SEURANTA: Tarjoa opiskelijalle mahdollisuus seurata omaa edistymistä oppimisympäristöstä ja opintotietojärjestelmästä.

    Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat –hankketta koordinoi Suomen eOppimiskeskus. Hanketta rahoittaa Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Osatoteuttajina toimivat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia.

    Logojono

    Päivitetty 2 vuotta sitten
    Kategoriat: Opetuksen suunnittelu, Saavutettavuus
    Avainsanat: digipedagogiikka, hott, hybridi, hybridiopetus, Saavutettavan opetuksen suunnittelu (UDL), UDHL
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 
    • Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille
    • 24/7-toteutukset
    • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
    • MOOCien suunnittelu ja rakentaminen HAMKissa 

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA