HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet
Sisältö
Kansallinen avoimen oppimisen ja oppimateriaalin linjaus toimenpiteineen koostuu kahdesta osiosta: Osalinjaus 1 – Oppimateriaalien avoin saatavuus (2020) ja Osalinjaus 2 – Avoimista oppimis- ja opetuskäytännöistä.
Linjausten laatimisessa on hyödynnetty
- Practical Guidelines on Open Education for Academics: modernising higher education via open educational practices (2019)
- UNESCOn Avoimien oppimateriaalien suositus (2019)
- Opetusministeriön ja opetushallituksen kehittämä ja CSC:n koordinoima kansallinen Avoimien oppimateriaalien kirjasto
- ARENEn ja UNIFIn yhteinen visio korkeakoulujen digitalisaatiolle.
Määritelmät
Oppimisen avaamisella tai avoimella oppimisella (Open Education) tarkoitetaan oppimaan pääsyn ja osallistumisen laajentamista suuremmille yleisöille ja kohderyhmille madaltamalla oppimisen esteitä ja lisäämällä sen saavutettavuutta, esteettömyyttä, tarjontaa ja oppijakeskeisyyttä. Se monipuolistaa opetuksen, oppimisen, tiedon luomisen, yhteiskehittämisen ja jakamisen mahdollisuuksia sekä yhdistää muodollisen ja vapaamuotoisen oppimisen reittejä. Avoin oppiminen ei ole sama asia kuin digitaalisuutta hyödyntävä oppiminen tai opetuksen tai oppimateriaalien digitalisoiminen.
Avoimilla oppimateriaaleilla (Open Educational Resources) tarkoitetaan minkä tahansa muotoisia ja millä tahansa välineellä käytettäviä, opetus- ja oppimistarkoitukseen suunniteltuja materiaaleja tai informaatiota, jotka ovat
- vapautettu yleiseen käyttöön (Public Domain) tai
- jaettu avoimella lisenssillä, joka antaa muille kuin tekijälle oikeuden maksuttomaan pääsyyn, uudelleenkäyttöön, uudelleen soveltamiseen, muokkaukseen ja edelleen jakamiseen.
Lisäksi avoimeksi oppimateriaaliksi katsotaan pedagogisesti mielekäs ja oppimisessa hyödynnettävissä oleva kokonaisuus.
Avoimilla oppimis- ja opetuskäytännöillä (Open Educational Practices) tarkoitetaan käytänteitä, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Tällaisia käytänteitä ovat esimerkiksi:
- vertaisoppiminen ja opetuksen kehittäminen opiskelijoiden, tutkijoiden ja opetushenkilökunnan ja muun yhteiskunnan välillä
- opiskelijoiden osallistaminen oppimispolkujensa suunnitteluun ml. oppilaitoksen ulkopuolella hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
- opetustarjonnan avaaminen laajalle yleisölle (esim. MOOC-kurssit)
- opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvien aineistojen jakaminen ja jatkohyödyntäminen (esim. opetussuunnitelmat, arviointimenetelmät, ohjeistukset, kokemukset opettamisen toteutuksesta ja oppimisesta)
- avointen oppimateriaalien käyttö, jatkokehitys ja yhteiskehittely (esim. videot, podcastit, kirjalliset materiaalit).
HAMKin avoimen oppimateriaalin periaatteet
HAMK on sitoutunut avoimen oppimisen ja opetuksen periaatteiden edistämiseen ja tekee sitä yhteistyössä kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Ohjaus ja tuki tuotetaan moniammatillisessa yhteistyössä, jota koordinoi tki-tuki(at)hamk.fi.
- Edellytämme oppimateriaalien saavutettavuuden toteutumista
- Tarjoamme tukea, koulutusta ja ohjeet saavutettavan valintaan ja laatimiseen
- Suosittelemme avointen oppimateriaalien hyödyntämistä opetuksessa
- Tarjoamme tukea, koulutusta ja ohjeet avoimien oppimateriaalien löytämisestä ja hyödyntämisestä
- Suosittelemme henkilöstölle oppimateriaalien avaamista
- Tarjoamme tukea, koulutusta ja ohjeet lisensointiin, avoimuuteen ja sen käytännön toteuttamiseen liittyvissä kysymyksissä (esim. työkalut ja suositellut jakamispaikat)
- Tiedotamme avoimista oppimateriaaleista ja niihin liittyvistä käytänteistä organisaation sisällä sekä kumppaneille ja laajemmalle yleisölle kansallisesti ja kansainvälisesti
- Suosittelemme lisensoimaan avoimet oppimateriaalit Creative Commons CC BY 4.0 tai CC BY-SA 4.0 -lisenssillä. Suositeltava muoto lisenssille on esim. CC BY-SA 4.0 HAMK [Tekijän nimi]. Lisätietoa CC-lisensseistä ja sopivan lisenssin valinnasta löydät Creative Commons Suomen sivustolta
- Suosittelemme käyttämään kansallista Avointen oppimateriaalien kirjastoa oppimateriaalien avaamiseen
- Suosittelemme julkaisemaan opetuksen videomateriaalit HAMKin videojakopalvelussa (Kaltura)
- Opetuksen ja oppimateriaalin avaaja vastaa avaamansa materiaalin eettisyydestä sekä varmistaa tarvittavat tekijänoikeudet ja tietosuojan
- Varmista ennen materiaalin avaamista, että sinulla on materiaalin tekijyyteen ja omistajuuteen liittyvät oikeudet kunnossa. Materiaalin avaamisesta tulee sopia kaikkien materiaalin tekijöiden kanssa, myös opiskelijoiden.
- Suunnittele oppimateriaalin avaaminen etukäteen: mitä (koko opintojakso, luentotallenne, esitysmateriaali jne.) missä, miten ja millaisilla käyttöehdoilla oppimateriaali tai sen osa avataan
- Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden kehittämiseen tehtyä työtä arvostetaan meritoitumiskriteereissä ja työtehtävien suunnittelussa
- Saavutettavuusosaamismerkit ovat osa HAMKin osaamispuuta
- Avoimen oppimateriaalin merkki on osa HAMKin osaamispuuta (uusi merkki)
- Rekrytoinnissa arvostetaan valmiutta avoimen oppimateriaalin tuottamiseen
- Yhteiseen käyttöön suunniteltu ja tuotettu oppimateriaali on lähtökohtaisesti avointa
- Hankkeissa tuotettu oppimateriaali on lähtökohtaisesti avointa ja avoimuus sovitaan ja kirjataan näkyviin jo hakemusvaiheessa.
Kun suunnittelet avoimia oppimateriaaleja, tutustu kansallisiin avoimen oppimisen ohjeisiin (Avoimen oppimisen työryhmät, Tieteellisen Seurain valtuuskunta)
- Miten huomioit laadun avoimissa oppimateriaaleissa?
- Miten huomioit saavutettavuuden avoimissa oppimateriaaleissa?
- Miten huomioit tekijänoikeuden julkaistessasi avoimia oppimateriaaleja?
- Miten oppimisesta ja oppimateriaalien avoimuudesta voi meritoitua?
- Mitä oppimisen avoimuuden edistäjän on hyvä osata?