• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 


Kuuntele

HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 

bannerikuva_avoimuus

Sisältö


    Kuuntele

    Kansallinen avoimen oppimisen ja oppimateriaalin linjaus toimenpiteineen koostuu kahdesta osiosta: 

    • Osalinjaus 1 – Oppimateriaalien avoin saatavuus (2020) ja
    • Osalinjaus 2 – Avoimista oppimis- ja opetuskäytännöistä (Tieteellisten seurain valtuuskunta).

    HAMKin linjausten laatimisessa on hyödynnetty lisäksi

    • Practical Guidelines on Open Education for Academics: modernisaizing higher education via open educational practices (Inamorado dos Sanos, 2019)
    • UNESCOn Avoimien oppimateriaalien suositus (Unesco, 2019)
    • Opetusministeriön ja opetushallituksen kehittämä ja CSC:n koordinoima kansallinen Avoimien oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)
    • Digivisio 2030 -hankkeen linjaukset (Digivisio 2030)

    Määritelmät

    Oppimisen avaamisella tai avoimella oppimisella (Open Education) tarkoitetaan oppimaan pääsyn ja osallistumisen laajentamista suuremmille yleisöille ja kohderyhmille madaltamalla oppimisen esteitä ja lisäämällä sen saavutettavuutta, esteettömyyttä, tarjontaa ja oppijakeskeisyyttä. Se monipuolistaa opetuksen, oppimisen, tiedon luomisen, yhteiskehittämisen ja jakamisen mahdollisuuksia sekä yhdistää muodollisen ja vapaamuotoisen oppimisen reittejä. Avoin oppiminen ei ole sama asia kuin digitaalisuutta hyödyntävä oppiminen tai opetuksen tai oppimateriaalien digitalisoiminen.

    Avoimilla oppimateriaaleilla (Open Educational Resources) tarkoitetaan minkä tahansa muotoisia ja millä tahansa välineellä käytettäviä, opetus- ja oppimistarkoitukseen suunniteltuja materiaaleja tai informaatiota, jotka ovat 

    • vapautettu yleiseen käyttöön (Public Domain) tai
    • jaettu avoimella lisenssillä, joka antaa muille kuin tekijälle oikeuden maksuttomaan pääsyyn, uudelleenkäyttöön, uudelleen soveltamiseen, muokkaukseen ja edelleen jakamiseen.

    Lisäksi avoimeksi oppimateriaaliksi katsotaan pedagogisesti mielekäs ja oppimisessa hyödynnettävissä oleva kokonaisuus.

    Avoimilla oppimis- ja opetuskäytännöillä (Open Educational Practices) tarkoitetaan käytänteitä, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Tällaisia käytänteitä ovat esimerkiksi: 

    • vertaisoppiminen ja opetuksen kehittäminen opiskelijoiden, tutkijoiden ja opetushenkilökunnan ja muun yhteiskunnan välillä
    • opiskelijoiden osallistaminen oppimispolkujensa suunnitteluun ml. oppilaitoksen ulkopuolella hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 
    • opetustarjonnan avaaminen laajalle yleisölle (esim. MOOC-kurssit) 
    • opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvien aineistojen jakaminen ja jatkohyödyntäminen (esim. opetussuunnitelmat, arviointimenetelmät, ohjeistukset, kokemukset opettamisen toteutuksesta ja oppimisesta) 
    • avointen oppimateriaalien käyttö, jatkokehitys ja yhteiskehittely (esim. videot, podcastit, kirjalliset materiaalit).

    HAMKin avoimen oppimateriaalin periaatteet

    HAMK on sitoutunut avoimen oppimisen ja opetuksen periaatteiden edistämiseen ja tekee sitä yhteistyössä kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Ohjaus ja tuki tuotetaan moniammatillisessa yhteistyössä, jota koordinoi tki-tuki(at)hamk.fi.

    1. Edellytämme oppimateriaalien saavutettavuuden toteutumista
      1. Tarjoamme tukea, koulutusta ja ohjeet saavutettavan materiaalin valintaan ja laatimiseen.
    2. Suosittelemme avointen oppimateriaalien hyödyntämistä opetuksessa
      1. Tarjoamme tukea, koulutusta ja ohjeet avoimien oppimateriaalien löytämisestä ja hyödyntämisestä
    3. Suosittelemme henkilöstölle oppimateriaalien avaamista
      1. Tarjoamme tukea, koulutusta ja ohjeet lisensointiin, avoimuuteen ja sen käytännön toteuttamiseen liittyvissä kysymyksissä (esim. työkalut ja suositellut jakamispaikat)
      2. Tiedotamme avoimista oppimateriaaleista ja niihin liittyvistä käytänteistä. organisaation sisällä sekä kumppaneille ja laajemmalle yleisölle kansallisesti ja kansainvälisesti.
    4. Suosittelemme lisensoimaan avoimet oppimateriaalit Creative Commons CC BY 4.0 tai CC BY-SA 4.0 -lisenssillä. Suositeltava muoto lisenssille on esim. CC BY-SA 4.0 HAMK [Tekijän nimi]. Lisätietoa CC-lisensseistä ja sopivan lisenssin valinnasta löydät Creative Commons  Suomen sivustolta
    5. Suosittelemme käyttämään kansallista Avointen oppimateriaalien kirjastoa oppimateriaalien avaamiseen.
    6. Suosittelemme julkaisemaan opetuksen videomateriaalit HAMKin videojakopalvelussa (Kaltura).
    7. Opetuksen ja oppimateriaalin avaaja vastaa avaamansa materiaalin eettisyydestä sekä varmistaa tarvittavat tekijänoikeudet ja tietosuojan.
      1. Varmista ennen materiaalin avaamista, että sinulla on materiaalin tekijyyteen ja omistajuuteen liittyvät oikeudet kunnossa. Materiaalin avaamisesta tulee sopia kaikkien materiaalin tekijöiden kanssa, myös opiskelijoiden.
      2. Suunnittele oppimateriaalin avaaminen etukäteen: mitä (koko opintojakso, luentotallenne, esitysmateriaali jne.) missä, miten ja millaisilla käyttöehdoilla oppimateriaali tai sen osa avataan.
    8. Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden kehittämiseen tehtyä työtä arvostetaan meritoitumiskriteereissä ja työtehtävien suunnittelussa.
      1. Saavutettavuusosaamismerkit ovat osa HAMKin osaamispuuta.
      2. Avoimen oppimateriaalin merkki on osa HAMKin osaamispuuta (uusi merkki).
      3. Rekrytoinnissa arvostetaan valmiutta avoimen oppimateriaalin tuottamiseen.
      4. Yhteiseen käyttöön suunniteltu ja tuotettu oppimateriaali on lähtökohtaisesti avointa. 
    9. Hankkeissa tuotettu oppimateriaali on lähtökohtaisesti avointa ja avoimuus sovitaan ja kirjataan näkyviin jo hakemusvaiheessa. 

    Kun suunnittelet avoimia oppimateriaaleja, tutustu kansallisiin avoimen oppimisen ohjeisiin (Avoimen oppimisen työryhmät, Tieteellisen Seurain valtuuskunta)

    • Miten huomioit laadun avoimissa oppimateriaaleissa?
    • Miten huomioit saavutettavuuden avoimissa oppimateriaaleissa?
    • Miten huomioit tekijänoikeuden julkaistessasi avoimia oppimateriaaleja?
    • Miten oppimisesta ja oppimateriaalien avoimuudesta voi meritoitua?
    • Mitä oppimisen avoimuuden edistäjän on hyvä osata?

    Tutustu myös: Avoin opetus ja oppiminen HAMKissa (hamk.fi).

    Päivitetty 9 tuntia sitten
    Kategoriat: Avoimuus, Opetuksen suunnittelu
    Avainsanat: avoimuus, CC-lisenssi, MOOC, oppimateriaali
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Arenen suositukset tekoälyn hyödyntämisestä ammattikorkeakouluille
    • 24/7-toteutukset
    • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
    • MOOCien suunnittelu ja rakentaminen HAMKissa 
    • HyFlex-laatukriteerit

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA