• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Eettiset periaatteet tekoälyn käyttöön tiivistetysti


Kuuntele

Eettiset periaatteet tekoälyn käyttöön tiivistetysti

bannerikuva, jossa vasemmalla teksti tekoäly ja lamppuikoni. Oikealla lähikuva kädestä, jossa abstrakti tekoälykuvio.

Sisältö


    Kuuntele

    Periaate Soveltaminen
    Oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus (Fairness & Equality) Tekoälyä käyttäessä on kohdeltava kaikkia tasapuolisesti. Esimerkiksi arvioinnissa tai opiskelijapalautteessa AI ei saa suosia tai syrjiä ketään. Edellytyksenä on aina, että tekoälytyökalujen käyttö ei vaaranna yhdenvertaista kohtelua.
    Läpinäkyvyys (Transparency) Tekoälyn käyttö on tehtävä näkyväksi. Opiskelijoiden tulee ilmoittaa, jos he ovat käyttäneet tekoälyä tehtävissään tai opinnäytteissään. Samoin korkeakoulun on viestittävä avoimesti, missä ja miten tekoälyä hyödynnetään (esim. jos jokin päätös tai palvelu perustuu algoritmiin).
    Vastuullisuus (ihmiskeskeisyys) (Accountability & Human oversight) Ihminen on aina itse vastuussa tekoälyn käytöstään ja sen tuloksista. Opettaja määrittää, milloin ja miten opiskelijat saavat käyttää tekoälyä opintojaksolla, ja opiskelija on vastuussa palauttamansa työn sisällöstä myös silloin, kun tekoälyä on käytetty apuna. Tekoäly toimii työkaluna, ei itsenäisenä päätöksentekijänä kriittisissä asioissa.
    Tietosuoja ja yksityisyys (Privacy) Tekoälyn hyödyntäminen ei saa vaarantaa henkilöiden tietosuojaa. Ohjeissa neuvotaan välttämään arkaluonteisten henkilötietojen syöttämistä julkisiin AI-palveluihin ja varmistamaan, että käytettävät työkalut noudattavat tietosuojasääntöjä. Esimerkiksi opiskelijarekisterien tai luottamuksellisten tutkimusaineistojen käsittelyssä on oltava erityisen huolellinen.
    Osaaminen ja tukeminen (Competence & Support) Korkeakoulun tulee huolehtia, että käyttäjillä (opettajilla, opiskelijoilla, tutkijoilla) on riittävä ymmärrys tekoälystä. Arenen suositus kehottaa kouluttamaan henkilökuntaa ja opiskelijoita tekoälytyökalujen peruskäytössä. Tämä parantaa tekoälyn lukutaitoa ja varmistaa, että AI:n rajoitteet ja eettiset riskit tunnetaan. Tarjolla tulisi olla myös tukea ja ohjausta, jotta vastuulliset toimintatavat juurtuvat.

    Linkkejä

    • Unescon eettiset periaatteet tekoälyn käyttöön (pdf)
    • Euroopan komission eettiset ohjeet tekoälyn ja datan käytöstä opetuksessa ja oppimisessa (pdf)

      Ohjeistuksen suunnittelussa ja koostamisessa on käytetty apuna ChatGPT:tä.

    Päivitetty 2 kuukautta sitten
    Kategoriat: Tekoäly
    Avainsanat: eettiset periaatteet, generatiivinen tekoäly, Opettaja, opiskelija, tekoäly, tekoälyn osaamismerkki, vastuullisuus
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Kuinka tunnistaa tekoälyllä luotua tekstiä
    • Parhaat käytännöt tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen tutkimuksen apuvälineenä
    • Tekoäly — usein kysytyt kysymykset (UKK)
    • Tekoäly tiedonhaun tukena
    • Yhdessä kehittyminen tiiminä – tekoälyn hyödyntäminen työssä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA