Viva Engage HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
Sisältö
Viva Engage (ent. Yammer) on HAMKin yksityinen sosiaalinen verkko- ja keskusteluympäristö, jonka keskustelut ovat suojattuja ja näkyvät vain HAMKin opiskelijoille ja henkilökunnalle sekä HAMIn henkilökunnalle. Viva Engage on HAMKin opiskelijoille ja henkilökunnalle tarkoitettu virallinen, yleinen tiedotuskanava ja ryhmien sisäinen keskustelufoorumi. Viva Engage ei ole tiedostojen jako- tai säilytyspalvelu.
Tässä ohjeessa opastetaan Viva Engagen perustoimintojen käyttöön sekä mm. kerrotaan mistä pääset lataamaan mobiilisovelluksen. Pääset kirjautumaan Viva Engageen osoitteessa https://engage.cloud.microsoft/ tai kirjautumalla johonkin Microsoft 365 -palveluun ja valitsemalla vohvelivalikosta Engagen.
HUOM. Älä lähetä työkaverille tai opiskelijalle kutsuviestiä Viva Engageen (Invite-painikkeella). Kaikilla käyttäjillämme on Viva Engage-profiili, joten ketään ei tarvitse kutsua erikseen sinne.
Ryhmät
HAMKin Viva Engage -verkostoon pääsee kirjautumaan ainoastaan henkilökunta ja opiskelijat. Verkostossa on ryhmiä, joista osa on virallisia tiedotukseen käytettäviä ryhmiä.
Liity ainakin seuraaviin ryhmiin
Opiskelija:
- HAMKin opiskelijat -ryhmään,
- oman koulutuksesi (esim. liikenneala) ryhmään
- oman kampuksesi (esim. Riihimäki) ryhmään. Näin varmistat, että saat tietoa omaan opiskeluusi liittyvistä asioista.
- Palvelukatkot ja häiriöt // Service breaks -ryhmään
Henkilökunnan jäsen:
- Liity oman toimipaikkasi (esim. Hämeenlinnan korkeakoulukeskus) ja yksikkösi (esim. HAMK Tech) ryhmään.
- Palvelukatkot ja häiriöt // Service breaks -ryhmään
- Kaikki henkilökunnan jäsenet liitetään automaattisesti Henkilökunta -ryhmään sekä Sovellukset ja järjestelmät -ryhmään.
Ulkoiset verkostot & ulkoiset ryhmät
HAMKin ja HAMIn Viva Engage -verkostoon ja verkostossa oleviin tavallisiin ryhmiin ei voi kutsua organisaation ulkopuolisia henkilöitä. HAMKin tunnuksilla voit liittyä myös muihin kuin HAMKin verkostoon. Mikäli on tarpeen luoda uusi ulkoinen verkosto HAMKin toimesta esimerkiksi verkostohankkeelle tai yhteistyöryhmälle, se tehdään Servicedeskin kautta. Ulkoiseen verkostoon voi liittyä myös muilla kuin HAMKin tunnuksilla, mutta kuitenkin vain sellaisella jolla on pääsy Viva Engageen oman organisaationsa kautta. Ulkoisen verkoston tilannut henkilö on vastuussa verkoston toiminnasta ja ylläpidosta. Ulkoisiin verkostoihin voi luoda useita eri ryhmiä näin tarvittaessa. Ulkoiset ryhmät ovat puolestaan HAMKin Viva Engage -verkostoon luotavia ryhmiä, joihin voi kutsua organisaation ulkopuolisia henkilöitä (jotka ovat jo rekisteröineet itselleen Viva Engage -tilin organisaationsa kautta).
Hyödyllisiä ohjeita
Viva Engagen käytön aloittaminen (Microsoft)
Uusi Yammer: Yammer-profiilin ja-asetusten muuttaminen (Microsoft)
Viva Engage mobiili – asenna sovellus älypuhelimeesi
Viva Engage kannattaa asentaa myös omaan älypuhelimeen:
Mobiilisovellukseen kirjautuminen:
- Avaa ohjelma ja valitse ensimmäisestä ikkunasta LOG IN
- Syötä samat tunnukset kuin muuallekin Microsoft 365 -palveluihin kirjautuessa, eli esim. käyttäjätunnus@student.hamk.fi (opiskelijat) tai käyttäjätunnus@hamk.fi (henkilökunta).
HUOM! Kirjautumisen jälkeen Viva Engage -mobiilisovellus kysyy että haluatko kutsua muita Viva Engageen. Kaikilla käyttäjillämme on Viva Engage -profiili, joten ketään ei tarvitse kutsua erikseen Viva Engageen.
Viva Engage -ryhmän ylläpito
Engagessa vastataan kaikkiin asiallisiin kysymyksiin asiallisesti ja aikailematta.
Kaikkiin kysymyksiin vastataan
- Jos viesti sisältää asiallisen, yleisen kysymyksen ja on oikeassa ryhmässä, siihen vastataan niin ikään Yammerissa, asiallisesti ja riittävän nopeasti. Jos kysymyksen asiasisältö ei kuulu ylläpitäjän vastuualueeseen, hän ohjaa kysymyksen asian omistajalle tapauksesta riippuen joko jakamalla sen yksityisviestinä tai liittämällä/tägäämällä asian omistajan keskusteluun sen kommentissa.
- Jos viesti on asiallinen mutta väärässä ryhmässä, viesti jaetaan oikeaan ryhmään, jossa siihen vastataan.
- Jos sisältö liittyy yksittäiseen henkilöön ja hänen opiskeluunsa tai työhönsä, keskustelua jatketaan aiheesta riippuen joko Viva Engagen yksityisviesteinä tai muussa kanavassa tai prosessissa (esim. tietotekniikkaongelmat Servicedeskissä).
Milloin viesti poistetaan?
- Jos viestin sisältö on asiaankuulumaton eli ei esim. käsittele opiskelua tai työskentelyä HAMKissa, viesti poistetaan käyttösääntöjen vastaisena. Tästä ilmoitetaan yksityisviestillä käyttäjälle.
- Jos viestin kieli tai sisältö on asiatonta tai muuten rikkoo HAMKin Viva Engageen asettamia käyttösääntöjä, viesti poistetaan käyttösääntöjen vastaisena. Tästä ilmoitetaan yksityisviestillä käyttäjälle.
Kaikessa viestinnässä, myös Viva Engagessa, on syytä olla provosoimatta ja provosoitumatta. Kannattaa kaivaa viestin ydinsisältö esille ja reagoida siihen oman toimivaltansa rajoissa.