• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Peppi ja Pakki opintojen ohjaukseen


Kuuntele

Peppi ja Pakki opintojen ohjaukseen

Sisältö


    Kuuntele

    HAMKissa on käytössä Peppi-järjestelmäkokonaisuus, jolla ylläpidetään useita korkeakoulun keskeisiä toimintoja ml. opiskelijahallinto ja kampusten tilojen hallinta. Pepin käyttäjät saavat rooliinsa kuuluvat toiminnot käyttöön oman työpöytänsä kautta. Ohjaustyökalut kuuluvat opettajan työpöydän toimintoihin ja opiskelija saa opintojen suunnitteluun tarkoitetut toiminnot käyttöönsä opiskelijan työpöydän kautta.

    Peppi – Opettajan työpöytä

    Opettajan työpöydän HOPS-ohjaus on opiskelijaryhmien ohjaukseen tarkoitettu työkalu. Sen kautta ohjaaja voi edetä myös jokaisen yksittäisen ohjattavan tietoihin ja HOPSille. Työkalun käyttöä suositellaan opiskelijahaun sijaan, jotta opettaja päätyy varmasti oikean opiskelijan tietoihin. Ohjaajalla on nimittäin oikeus tarkastella vain omien ohjattaviensa tietoja. HOPS-ohjauksen kautta ohjaaja voi:

    • seurata ryhmän opiskelijoiden edistymistä;
    • lähettää koko ryhmälle tai ryhmän opiskelijalle tehtävän;
    • vastata opiskelijoiden lähettämiin viesteihin;
    • kommentoida ja hyväksyä HOPSeja;
    • muokata yksittäisen opiskelijan HOPSia;
    • lisätä ryhmälle kuvauksen;
    • tarkastella ryhmän suorituksia selaimessa tai Excelissä (huolehdithan Excel-tiedoston tietoturvallisesta säilytyksestä);
    • lisätä HOPSeille opintoja ja
    • lisätä omia ryhmiä ja liittää niihin opiskelijoita omista ryhmistäsi.

    Ohjeet ohjaajan työkalujen käyttöön löydät opettajan työpöydältä (valikon ohjelinkeistä), HAMKin intrasta (vaatii kirjautumisen) ja HAMKin lyhyistä ohjevideoista.

    Pakki – opiskelijan työpöytä

    Opiskelijan työpöydästä käytetään nimitystä Pakki. Kun opiskelija kirjautuu järjestelmään, hänelle avautuu tällainen näkymä:

    Pakki etusivu.

    Pakissa näkyy useampia opintojen suunnitteluun liittyviä työkaluja: HOPS, suoritukset, tilavaraukset (opiskelijat voivat varata tiettyjä tiloja), tapaamisajat, lukkarikone, dokumentit ja AHOT. Lisäksi oikeaan reunaan on lisätty hyödyllisiä pikalinkkejä.

    Pakin kautta opiskelija:

    • näkee lukkarit;
    • tarkastelee ja muokkaa henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaansa eli HOPSia, joka perustuu opiskelijan ryhmän opetussuunnitelmaan;
    • voi lisätä kommentteja omalle HOPSilleen ja viestiä ohjaajan ja opettajien kanssa opintoihin liittyvistä asioista;
    • voi lisätä valinnaisia opintoja HOPSilleen koko HAMKin opintotarjonnasta;
    • ilmoittautuu opinnoille;
    • näkee saamansa arvioinnit;
    • voi varata ohjausajan opintojen ohjaajalle;
    • tekee AHOT-hakemuksia tarpeen mukaan;
    • luo sähköisesti allekirjoitettuja dokumentteja (mm. opintosuoritusote) ja
    • suunnittelee omien opintojen ajallista etenemistä ja niiden kuormittavuutta.

    Ohjaajan ja opiskelijan väliseen kommunikointiin opiskelija käyttää HOPSin viestejä, joista lähtee ohjaajalle sähköpostia. Opintoihin liittyvä keskustelu kannattaa käydä HOPSin kautta, jotta sovituista asioista jää merkintä järjestelmään. Sovituista asioista voi tehdä myös sopimuksen sopimuspankkiin.

    Jotta ohjaajan olisi mahdollisimman helppo neuvoa opiskelijoita HOPSien käytössä, ovat ohjaajan ja opiskelijan HOPS-näkymät hyvin samankaltaiset. Opiskelijoilta puuttuu vain välilehdet Järjestely ja Asetukset. Ohjaajalta puuttuu opiskelijan näkymään verrattuna vain ilmoittautumisvälilehdeltä näkymä, joka näyttää HOPSin opinnon toteutukset, joilla on ilmoittautumisaika meneillään.

    Pakin ohjeita on saatavilla opiskelijan työpöydällä, HAMKin nettisivuilla ja lyhyinä ohjevideoina.

    Päivitetty 2 vuotta sitten
    Kategoriat: Opetuksen suunnittelu
    Avainsanat: hops, ohjaus, Opettaja, opetuksen suunnittelu ja hallinnointi, opetus, pakki, peppi, spark, työpöytä, valo, wihi
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • MOOC-tarjonnan käyttötarkoitukset ja kriteerit
    • Blogikirjoituksia hybridiopetuksen- ja työskentelyn aihepiiristä
    • Hybridiopetus – samanaikaisesti etänä ja läsnä
    • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
    • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.