Kuinka tunnistaa tekoälyllä luotua tekstiä
Sisältö
vihje: Jos alkaa epäillä oppijaa tekoälyn käytöstä, oppijaa voi pyytää esimerkiksi selittämään asian uudestaan omin sanoin.
Muista, että yksikään tunnistus työkalu ei ole täydellinen ja voivat antaa usein vääriä “tunnistuksia” kuin myös “eivät tunnista” tekoälyn luomaa tekstiä. Opettajana voit myös pyytää opiskelijoita kirjoittamaan omista kokemuksistaan ja niiden yhteydestä opittuun, sekä pohtimaan oppimiskokemuksiaan opiskeltavasta aiheesta. Hyödynnä myös uusia artikkeleita opiskeltavasta aiheesta tehtävänannoissa. Tai voit myös pyytää heitä arvioimaan tekoälyn antamia oletusvastauksia heidän esittämiinsä kysymyksiin. Voit pyytää opiskelijoita luomaan useita luonnoksia työstään, joiden avulla he voivat tarkistaa ja kehittää työtään opettajan ohjauksessa. Tämä auttaa opiskelijoita ymmärtämään, että tehtävät ovat osa oppimisprosessia. Tämä myös rajaa tekoälyn käytön lähinnä kielenhuollollisiin asioihin.
Lisäksi on hyödyllistä vaatia opiskelijoita käyttämään ensisijaisia tietolähteitä väitteidensä tueksi tai pyytää heitä kirjoittamaan viimeaikaisista tapahtumista. Voit arvioida opiskelijoita suoran keskustelun perusteella ja käyttää myös vertaisarviointityökaluja. Kerro myös oppimisen ja koulutuksen inhimillisestä arvosta sekä ilmaisun oppimisen merkityksestä. Näissä voit hyödyntää reaaliaikaisia ryhmätehtäviä esimerkiksi.
AI Text Classifier – https://platform.openai.com/ai-text-classifier
OpenAI lakkasi tarjoamasta tekoälyn tuotokset tunnistavaa AI Classifieria, koska heidän mukaansa tekoälypohjaisilla tekstigeneraattoreilla luotuja tekstejä ei voida tunnistaa varmasti.
Työkaluja tekstin tunnistamiseen on
Turnitin AI Detection – https://www.turnitin.com/solutions/ai-writing
Tieteellisen kirjoittamisen apuvälineessä on englanninkielisissä teksteissä toimiva tarkistus mahdollisen tekoälyn käytön tunnistamiseen.
HUOM! Työkalut eivät välttämättä osaa tunnistaa suomenkielellä luotua sisältöä vielä. Muutenkin työkalun vastaukset ovat todennäköisyyksiä, mutta mahdollistavat keskustelun aloittamisen opieksleijan kanssa aiheesta.
Plagioinnin tunnistusjärjestelmässä voi nähdä, jos lähteet ovat sellaisia, että ne ”eivät hälytä”, niin silloin kannattaa tarkastaa, että voisiko syynä olla tekoälyn keksimät lähteet (HUOM. tiedon hallusinointi). Tästä syystä lähteiden vaatiminen ja niiden oikeellisuuden tarkastaminen on erittäin tärkeään.
Käytä myös tehtävissä Arenen liikennevalomallia kertomaan, että miten tehtävän tekemiseen saa käyttää tekoälyä. Tämä löytyy esimerkiksi valmiina Learn-Moodlesta Atto-editorin tehtävänannon pohjasta.