• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen HAMK:n Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedamentorit ja digitukihenkilöt
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Ajanvaraus Outlook-kalenterista lomakkeella – Bookings with me
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: peruskäyttö ja vinkkejä
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Opiskelijoiden moninaisuus ja UDHL pedagogisen kehittämisen lähteenä
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage – palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Funet FileSender -tiedostonjakopalvelu
  • ⬅

Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta

Kuuntele

Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta

Sisältö


    Kuuntele

    ‘Kokouksen tarkoitus on synnyttää parempia ideoita tai päätöksiä kuin yksin työskennellessä’
    ‘Kokouksia voisi kutsua workshopeiksi eli työpajoiksi. Tämä osoittaa, että siellä työskennellään ja saadaan jotain aikaiseksi’ -> Aktiivinen osallistuminen
    ‘Ihminen jaksaa kuunnella puhetta keskimäärin 7 minuuttia kerrallaan’

    Videoita virikkeeksi

    • Viisi tapaa tehokkaaseen kokoukseen (Youtube ohjevideo, kesto 01:51)
    • Tehokas kokous (Youtube ohjevideo, kesto 01:06)
    • Tuottava kokous (Youtube ohjevideo, kesto 05:05)

    Jos et halua lukea allaolevaa listaa erilaisista asioista, niin klikkaa kuvaa, saat visuaalisen kiteytyksen.

    Hyvä kokous-infograafi.

    Valmistele etukäteen

    • Tarvitaanko kokous? Voiko asian hoitaa jollain muulla tavalla?
    • Määrittele tavoite ja keitä asia koskee
    • Valmistele mahdolliset ennakkotehtävät
    • Valmistele kokouskutsu hyvissä ajoissa ja jaa materiaalit sen yhteydessä
    • Jos et ehdi valmistella kokousta, kannattaako sitä pitää?
    • Kaikki osallistujat valmistautuvat ennakkoon. Kokouksessa käsitellään asian ydin ja tehdään päätökset.

    Tekniikka ja tilat

    • Valitse tila, joka toimii parhaiten kokouksen tavoitteen kannalta (jokin uusi tila, seisten, ulkotila, liikkuva kokous)
      • Pitääkö matkustaa paikan päälle?
    • Valitse käyttöön parhaat mahdolliset saatavilla olevat laitteet
    • Testaa laitteet (mikrofoni, kamera) etukäteen
    • Valitse kokouksen tekniikkavastaava, joka huolehtii laitteiden toimivuudesta myös kokouksen aikana
    • Mikäli kyseessä on hybridikokous (osa osallistujista etänä ja osa osallistujista samassa paikassa), varmista, että etäosallistujat kuulevat kaikkien puheen
    • Jaa kameran kautta mahdolliset fläpeille yms. tuotetut sisällöt

    Kokouksen aikana

    • Laita Skype, Teams yms. sovellukset älä häiritse -tilaan, jotta niiden kautta tulevat ilmoitukset ja yhteydenotot eivät näy, kun jaat näyttöäsi. Sulje sähköposti/estä sen ilmoitukset sinä aikana, kun jaat näyttöäsi.
    • Kerrotaan, keitä on paikalla
    • Muistion tekijä valittu (muu kuin puheenjohtaja)
    • Luodaan yhdessä hyvä ilmapiiri. Vetäjän innostus tarttuu
    • Kaikki kunnioittavat ja arvostavat toisiaan
    • Edetään jämäkästi, ei rönsyillä turhaan
    • Pysytään aikataulussa
    • Suositaan lyhyitä kokouksia tai scrum-kokouksia
    • Pidempiin kokouksiin aikataulutetaan tauot
    • Videokuva kokoustilasta etäosallistujille
    • Aiheisiin liittymättömät tärkeät esiin nousevat asiat jonnekin muualle muistiin toisena ajankohtana käsiteltäviksi
    • Puheenjohtaja tekee kiteytyksen kokouksen lopussa sovituista asioista

    Etäosallistujat

    • Huomioidaan etäosallistujat kokouksen tasavertaisina jäseninä
    • Osallistetaan ja aktivoidaan tarvittaessa, pyydetään kommentteja
    • Etäosallistujat mykistävät mikin, kun eivät puhu

    Käytössäännöt

    • Kaikki osallistujat tulevat ajoissa kokoukseen
    • Aktiivinen osallistuminen
    • Pyydetään puheenvuoroa
    • Vain yksi on äänessä kerrallaan
    • Sivukeskustelut pois
    • Tarvitsevatko kaikki omaa konetta? Keskitytäänkö kokoukseen vai tehdäänkö muuta samaan aikaan?

    Kokouksen jälkeen

    • Muistio mahdollisimman pian valmiiksi ja jakoon
    • Jokainen hoitaa kokouksesta hänelle tulleet tehtävät
    • Seuranta: varmistetaan, että sovitut tehtävät hoituvat

    Lähteet
    Niipola, Sira; Rauramo, Päivi: Hyvät kokouskäytänteet työpaikan arjessa. Helsinki: Työturvallisuuskeskus 2008 (978-951-810-346-5)
    Koski, R. & Kortesuo, K. 2012. Kokousten seitsemän kuolemansyntiä. Paranna palavereitasi. Talentum. (ISBN 978-952-14-1715-3)

    Päivitetty 2 vuotta sitten
    Kategoriat: Verkkotapaamiset
    Avainsanat: kokous, palaveri
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Zoomin Focus Mode
    • Kutsumattomia vieraita Zoom-istunnoissa? Toimintaohjeet yllättävien tilanteiden varalle
    • Zoom-istunnon tulkkaus Interpretation-toiminnolla
    • Näytön jakamisen vaihtoehdot Teamsissa
    • Teamsin ja Zoomin toimintojen vertailua

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.