HAMKin EXAM-järjestelmän saavutettavuusseloste
Sisältö
Tämä saavutettavuusseloste koskee EXAM-järjestelmää (https://exam.hamk.fi) , mutta ei sen sisältöjä, esimerkiksi yksittäisen tentin liitteitä.
Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni voi käyttää digitaalisia palveluita helposti ja yhdenvertaisesti. Saavutettava palvelu on teknisesti saavutettava, palvelun käyttöliittymä on selkeä ja sisältö on ymmärrettävää. Saavutettavuusvaatimukset perustuvat lakiin digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, joka pohjautuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin.
Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu laissa määritellyt vaatimukset. Seloste on laadittu 19.5.2023. Selostetta on viimeksi päivitetty 14.10.2024.
Digipalvelun teknisen saavutettavuuden tila
EXAM-järjestelmä täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.
EXAM-järjestelmän kehityksessä on sitouduttu digipalvelun saavutettavuuden parantamiseen ja digipalvelulain WCAG 2.1 AA-tason -kriteerien täyttämiseen. Havaittujen saavutettavuuspuutteiden korjaukset toteutetaan tulevissa EXAM-versiopäivityksissä mahdollisuuksien mukaan. Järjestelmän kehityksestä vastaa CSC.
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia
Yleiset saavutettavuusongelmat
- Palvelun sivuotsikot eivät ole uniikkeja. (WCAG 2.4.2)
- Sivuston erikielisten osien kieltä ei ole merkitty. (WCAG 3.1.2)
- Kaikki sisällöt eivät mukaudu kunnolla pienille näytöille. (WCAG 1.4.10)
- Näppäimistökohdistin ei täytä kaikissa tilanteissa kontrastivaatimuksia. (WCAG 1.4.11)
- Palvelun HTML-koodi ei ole kaikilta osin spesifikaation mukaista. (WCAG 4.1.1)
Aikarajoitukset
- Palvelussa on yleinen aikarajoitus, johon liittyvä istunnon jatkamisen modaali ei ole lainkaan saavutettavissa pelkällä näppäimistöllä. Lisäksi ruudunlukijan kohdistinta ei viedä automaattisesti modaaliin, ja istunnon jatkamistoiminnolta puuttuu asianmukainen rooli. (WCAG 2.1.1, 2.4.3 ja 4.1.2)
Otsikot ja tekstisisältö
- Verkkopalvelussa on visuaalisia otsikoita, joita ei ole merkitty ohjelmallisesti otsikoiksi. (WCAG 1.3.1)
- Palvelussa on joitain tekstejä, jotka eivät rivity oikein ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1)
Linkit, painikkeet ja lomakkeet
- Verkkopalvelussa tietojen välisiä suhteita on paikoin vaikea hahmottaa ruudunlukijalla. Lomakekontrolleihin ei ole aina ohjelmallisesti yhdistetty niitä kuvaavia nimilappuja. Lisäksi tenttikysymysten valintaruutuja ja radioryhmiä ei ole ryhmitelty oikein. Radioryhmissä ruudunlukijan kohdistus ei myöskään rajaudu oikein, jolloin radioryhmän rajoja on vaikea hahmottaa. (WCAG 1.3.1 ja 2.4.3)
- Joissakin käyttöliittymäkomponenteissa on sarkaimella liikuttaessa ylimääräisiä pysähdyksiä. Lisäksi palvelussa on epäinformatiivisia nuolikuvakkeita, joita ei ole piilotettu ruudunlukijalta. Joskus myös ruudunlukija lukee yhdellä askeleella liikaa informaatiota. Ruudunlukijan käyttäjälle annetaan opastusta näppäinkomento-ohjeeseen pääsemiseksi, mutta samaa opastusta ei anneta näkevälle, joka voisi siitä kuitenkin hyötyä. (WCAG 1.3.1)
- Joiltakin toiminnallisilta elementeiltä puuttuu oikea rooli tai elementtimerkintä. Lisäksi toiminnallisuuksien tilaa (esimerkiksi onko haitari avattu tai suljettu, onko valikkokohde valittu, tai jos jokin toiminnallisuus ei ole käytössä) ei aina ilmaista ruudunlukijan välityksellä. Joiltakin toiminnallisuuksilta puuttuu saavutettava nimi, tai se on epäkuvaava tai englanninkielinen. Tällaisten elementtien toimintaa on vaikea ymmärtää ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.2)
- Joihinkin toiminnallisiin elementteihin ei pääse lainkaan pelkällä näppäimistöllä. Näistä keskeisimpiä ovat tentissä liitteen lisääminen, tentin tekstieditorissa tekstin muotoilutoiminnot sekä tentin arvioinnin näyttämistoiminnot. (WCAG 2.1.1)
Kalenteri
- Joissakin painikkeissa on käytetty semanttisesti väärää roolia, ja joiltakin toiminnallisuuksilta puuttuu kokonaan rooli. Ruudunlukija ei lue aina kaikkea sisältöä oikein. (WCAG 4.1.2)
- Kaikista kalenterissa tapahtuvista näkyvistä muutoksista ei ilmoiteta ruudunlukijalle. (WCAG 4.1.3)
- Kalenterin käyttäminen on vaikeaa joidenkin puhelimien ruudunlukijoilla. Ruudunlukija ei aina lue kaikkea tarpeellista sisältöä mutta lukee ylimääräistä hälysisältöä. Lisäksi ruudunlukijan kohdistin jumittuu usein mobiilinäkymässä. (WCAG 1.3.1)
Ei-tekstuaalinen sisältö
- Verkkopalvelussa on kuvakkeita, joiden alt-teksti tai saavutettava nimi on epäkuvaava ja/tai englanninkielinen. Joiltakin kuvakkeilta puuttuu kokonaan alt-teksti. Palvelussa on myös koristeellisia kuvakkeita, joita ei ole piilotettu ruudunlukijoilta. (WCAG 1.1.1)
Modaalidialogit
- Liitteen lisäämiseen, tentin palautuksen vahvistamiseen ja menneen tenttisuorituksen tarkasteluun liittyvissä modaaleissa on saavutettavuusongelmia.
- Kohdistinta ei aina ohjata suoraan avautuneeseen modaaliin, ja joissakin tapauksissa kohdistin ohjataan epäloogiseen kohtaan modaalissa. Kun modaali suljetaan, kohdistus ei aina pysy elementissä, josta modaali avattiin. (WCAG 2.4.3)
- Liitteen lisäämistoiminnolla ei ole roolia, eikä liitetiedostoa pysty lisäämään pelkällä näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)
- Joiltakin modaalien otsikoilta puuttuvat ohjelmalliset otsikkomerkinnät. (WCAG 1.3.1)
Kontrastit
- Verkkopalvelussa on yksittäinen teksti, jonka värikontrasti on riittämätön. (WCAG 1.4.3)
Sivun vaihtuminen ja sisällön muutokset
- Navigaation linkeistä ruudunlukijan käyttäjä ei saa tietoa sisällön muutoksista. (WCAG 4.1.3)
- Tenttien haussa ruudunlukijalle ei tule ilmoitusta hakutuloksista. Myöskään tentin aihealuetta vaihdettaessa sisällön muutoksesta ei tule ilmoitusta. (WCAG 4.1.3)
- Kohdistinta ei ole hallittu sivustolla, minkä vuoksi erityisesti mobiililaitteiden-ruudunlukijoiden kohdistin käyttäytyy paikoin epäloogisesti siirtymätilanteissa. Lisäksi tentin sarkainjärjestys on epäjohdonmukainen eikä vastaa visuaalista lukemisjärjestystä. (WCAG 2.4.3)
Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan vuoden 2024 loppuun mennessä.
Palauteprosessi
Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta. Voit ottaa meihin yhteyttä seuraavilla tavoilla:
- Sähköposti: verkkoviestinta@hamk.fi
- Postiosoite: Hämeenlinna Korkeakoulukeskus, Visamäentie 35 A, PL 230, 13100 Hämeenlinna
Tavoiteaikamme palautteeseen vastaamisessa on 14 päivää.
Viralliset reklamaatiot
Jos huomaat palvelussa saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta palvelun ylläpitäjälle. Vastauksessa voi kestää 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot:
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000