ePortfoliolla osaaminen näkyviin sähköisesti
Sisältö
Anne-Maria Korhonen
ePortfoliot kertovat omistajansa osaamisesta. Parhaimmillaan siellä on kuvauksia käytännön työtehtäviin liittyvistä taidoista erilaisissa digitaalisissa muodoissa, kuten tekstinä, kuvina, videoina, kaavioina ja graafeina kuhunkin osaamisalaan ja taitoon soveltuen. ePortfolioita kannattaa hyödyntää oppimisen ja osaamisen näkyväksitekemisen prosesseissa eri tavoin.
Erilaiset porfoliot eri tarkoituksiin
Opintojen aikana voidaan työstää ja kerätä osaamisia erilaisten oppimistehtävien kautta työportfolioon. Tämä on tarkoitettu ympäristöksi, jonka vain opettaja ja kenties osan siitä vertaisopiskelijat näkevät. Työportfolion kokoelma saattaa sisältää esimerkiksi oppimispäiväkirjan, kehittymissuunnitelman, palautettuja oppimistehtäviä, linkityksiä ammattialan tärkeisiin toimijoihin tai materiaaleihin, opinnäytetyön eri vaiheiden raportointia ja muita ammattialalle keskeisiä tuotoksia (esim. opettajankoulutuksessa opetuksen toteutussuunnitelma ja TKI-työn raportti ovat tällaisia – nämä voi siirtää suoraan myös näyteportfolioon).
Viimeistään opintojen loppuvaiheessa on syytä ajatella osaamisensa näyttämistä laajemmalle kohdeyleisölle, kuten esimerkiksi työnhaun yhteydessä. Tällöin ohjeistetaan opiskelijaa muokkaamaan näyteportfolio, joka on erillinen työportfoliosta ainakin katseluoikeuksiltaan.
Näyteportfolioon kerätään tärkeimmät ammattitaitoa osoittavat artefaktit, jotka voidaan johtaa työportfolion tuotoksista tai laatia uusina visualisointeina tai teksteinä. Näyteportfolion laatimista ohjataan systemaattisesti ja sen työstäminen voidaan aloittaa työportfolion rinnalla melko aikaisessakin vaiheessa opintoja. Huomion arvoista on, että ePortfoliot ovat jatkuvasti muuttuvia dokumentaatioita – eläviä asiakirjoja.
Portfoliotyössä opettajan ohjaus on tärkeää
ePorftolioiden parissa työskentely motivoi opiskelijaa, kun hän saa siihen ohjausta tarpeeksi. Ohjausta odotetaan opettajalta, odotetaan selkeitä ohjeita oppimisympäristöjen kautta, työpaikkaohjaajalta ja erityisesti tärkeänä on koettu vertaisopiskelijoiden kanssa portfolioiden esittely ja arviointi. Keskeistä ohjauksessa on keskittyä pohtimaan opiskelijoiden kanssa yhdessä, minkälainen dokumentointi kertoo ammattialan osaamisesta ja miten dokumentointia voisi tehdä. Tämän voi kytkeä oppimistehtävän ohjeistukseenkin eli opiskelijat voivat tehdä sellaisia oppimistehtäviä, joista syntyy osaamisesta kertovaa dokumentaatiota.
Ohjauksessa kannattaa kiinnittää huomio myös kohdeyleisön määrittelyyn. Opiskelijan on helpompi laatia (näyte-)portfoliota, kun hänellä on selkeä käsitys, kuka sitä lukee. Parhaimmillaan ePortfolio toimii opintojen jälkeenkin tapana ja alustana, johon omaa osaamistaan ja kertyneitä saavutuksia voi kerätä. Tämän selventäminen opiskelijalle kannattaa ottaa myös ohjauksellisena tavoitteena.
Voi olla syytä pohtia edellä mainitun lisäksi, pitäisikö ePortfoliotyöskentelylle laatia omat osaamistavoitteensa ja arviointikriteerit. Ainakin opiskelijoille on hyvä tehdä selväksi, mitä häneltä odotetaan ePortfolioihin liittyen ja miten sitä arvioidaan.
Koko artikkeli: Identifying vocational student teachers’ competence using an ePortfolio.
Tutustu suosituksiin palveluista, joilla voi rakentaa ePortfoliota: Suositellut palvelut ePortfolioiden rakentamiseen.