• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Tekoäly opiskelijan tukena


Kuuntele

Tekoäly opiskelijan tukena

bannerikuva, jossa vasemmalla teksti tekoäly ja lamppuikoni. Oikealla lähikuva kädestä, jossa abstrakti tekoälykuvio.

Sisältö


    Kuuntele

    Tekoäly on nopeasti muuttanut opiskelun ja työelämän luonnetta helpottamalla ja nopeuttamalla monia tehtäviä. Tekoälyn osaaminen ja ymmärtäminen on muodostumassa tärkeäksi tulevaisuuden työelämäosaamiseksi, joten opiskelijan on hyvä oppia tuntemaan tekoälyn mahdollisuuksia ja rajoituksia.

    Noudata opintojaksolla annettuja ohjeita tekoälyn käytöstä.

    Tekoälyn mahdollisuuksia

    Tekoälystä on mahdollista saada avustaja, apuopettaja ja ohjaaja, joka voi auttaa oppimisen vaikeuksissa, yksilöidä materiaaleja itselle sopiviksi, sekä auttaa monissa erilaisissa tehtävissä. Tekoäly voi suunnitella aikatauluja ja pilkkoa isoja tehtäviä pienemmiksi osiksi, auttaa opiskelijaa alkuun tehtävissä, selittää yksityiskohtaisesti vaikeita käsitteitä, hakea ja yhdistää tietoa useista lähteistä, sekä antaa palautetta ja korjauksia opiskelijan tuotoksiin.

    Tekoälyn rajoituksia

    Tekoälyssä on tärkeää muistaa sen rajoitukset, kuten että se ei pysty ajattelemaan samassa merkityksessä kuin me sen ymmärrämme. Se voi tuottaa virheellistä tietoa hallusinoinnin tai huonojen tietolähteiden takia, sekä se on herkkä erilaisille virheille.

    • Tekoäly on koulutettu sekä fiktiivisellä ja faktuaalisella materiaalilla, joten se voi sekoittaa niitä tuottaessaan vastauksia. Johdattelevat kysymykset voivat saada tekoälyn myös hämmentymään, koska sen vastausten tuottamisessa tärkeää voi olla enemmänkin, että sen vastaus kuulostaa oikealta kontekstissa, sen sijaan miten se vastaa alkuperäistä tietolähdettä.
    • Varsinkin pitkässä keskustelussa tekoäly voi ylikuormittua ja sen vastausten laatu voi nopeasti muuttua epäluotettavaksi.
    • Pahimmillaan tekoälyn ylikäyttö voi muodostua oppimisen esteeksi.

    Tekoälyn yleisiä ongelmia

    Yleisin tekoälyn ongelmista on tiedon hallusinointi, jonka määrä saattaa olla 1–8 % tuloksista yleisessä tiedonhaussa; mutta tämä riippuu hyvin pitkälti aihepiiristä, miten tekoälyä kehotetaan, ja käytetystä tekoälymallista. Hallusinoidessaan tekoäly voi esittää väärää tietoa tai keksiä kokonaisia kuvitteellisia tietolähteitä. (Vectara Hallucination Leaderboard)

    • Mikäli tekoäly pystyy tarkistamaan tietoja nettihaun kautta, tämä voi parantaa tekoälyn luotettavuutta merkittävästi, mutta siitä huolimatta se voi tehdä virheitä, varsinkin tiivistäessä ja lyhentäessä tietoa.
    • Vaikka tekoäly voi tarjota paljon tietoa ja apua, on tärkeää muistaa, että sen takana ei ole järkevää tai ajattelevaa toimijaa, ja opiskelija on myös tekoälyä käyttäessä aina vastuussa omasta opiskelusta.
    • Tekoälyn luotettavuuden ongelma on tärkeää muistaa varsinkin tiedonhaussa. Voit lukea tarkemmat ohjeistukset tekoälyn käytöstä tiedonhaun apuna Digipedaohjeista.

    Tekoäly ja tietoturva

    Tekoälyn käytössä on myös tärkeä muistaa tietoturvallisuuden näkökulma. Tekoälymallit keräävät niille syötetyt tiedot omaan koulutusmateriaaliinsa, eli on tärkeä muistaa, että niille ei syötä henkilökohtaisia tietoja, tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia tai mitään muuta sensitiivistä materiaalia, kuten yrityksen markkinointistrategiaa.

    • Opiskelija voi poistaa asetuksista datan tallentamisen keskustelusta, mutta tämä vaatii tilin luomisen ja kirjautumisen palveluun. Tämä on mahdollista esim. ChatGPT:ssä. Copilotissa ja Geminissä nämä ovat oletuksena poissa päältä, kun opiskelija kirjautuu HAMK:in tunnuksilla palveluun.
    • On hyvä muistaa, että tekoälylle syötetyt tiedot jäävät talteen palvelimelle, vaikka käyttäjä poistaa keskustelut omasta käyttöhistoriastaan.
    • Digipedaohje: tekoälyn käyttäjän muistilista opiskelijoille

    Tekoälysovelluksia oppimisen tueksi

    • Digipedaohje: Tekoäly – sovelluksia ja hyödyllisiä linkkejä
    • Digipedaohje: Tekoäly tiedonhaun tukena

    Esimerkkejä tekoälyn käytöstä opiskelun tukena

    Älä syötä tekoälylle henkilökohtaisia tietoja, tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia tai mitään muuta sensitiivistä materiaalia. Noudata opintojaksolla annettuja ohjeita tekoälyn käytöstä.

    Tehtävänannon tiivistäminen ja jakaminen pienempiin osiin

    • Tekoäly voi auttaa ymmärtämään monimutkaisen tehtävänannon paremmin. Tehtävä voi olla vaikea ymmärtää, jäsentää tai hahmottaa, mitä tehtävässä pitää varsinaisesti palauttaa ja missä muodossa.
    • Monille tehtävän aloittaminen on varsinkin haastavaa ja tekoälylle voi syöttää tehtävänannon lisäksi taustamateriaalin tiedostona.
    • Tekoäly voi auttaa alkuun tehtävän teossa ja tuottaa valmiin aikataulun sen tekemiseen.
    • Kopioi tehtävänanto ja pyydä apua.
    • Esimerkiksi:​
      • Alla on liitettynä tehtävänanto. Haluan että avustat minua tehtävän teossa.​ Tiivistä minulle tehtävänannon tavoitteet. Mitä minun pitää palauttaa?​
      • Tee minulle ohjeet tehtävän suorittamiseen. Anna minulle välivaiheet tehtävän tekemiseen ja anna aika-arviot, miten kauan niiden tekemiseen kuluu aikaa. ​
      • Haluan tehdä tämän tehtävän 5 päivän sisällä. Jaa tämän tehtävän suorittaminen 5 päivälle ja tee minulle aikataulu sen tekemiseen.
      • Selitä miten tämä vaihe tehdään: [kopioi hämmentävä vaihe]

    Tekoäly keskustelukumppanina

    • Voit käyttää tekoälyä harjoittelemaan keskustelutilanteita, asiakaspalvelua, argumentaatiota ja monia muita tilanteita. Tämä on varsinkin hyödyllistä vieraiden kielten opiskelussa.
    • Kokeile määritellä itsellesi ja tekoälylle rooli keskustelussa ja pyydä saada palautetta ja korjauksia tekoälyltä.
    • Anna tekoälylle kielen taso tai pyydä mukautumaan omaan tasoon.
    • ChatGPT:n ja Geminin kanssa on mahdollista keskustella ääneen. ChatGPT vaatii maksullisen version suulliseen keskusteluun. Gemini Live -sovellus mahdollistaa keskustelun ääneen.
    • Esimerkiksi:
      • Olet työkaveri, jonka kanssa haluan harjoitella ruotsinkielistä keskustelua. Kysy minulta arkisia kysymyksiä ruotsiksi.
      • Kerro jos vastauksissani on virheitä. Selitä mahdolliset kirjoitusvirheet, väärät sanavalinnat tai rakennevirheet. Selitä miksi ne ovat väärin ja miten ne voisi korjata.
      • Anna palaute suomeksi ja jatka keskustelua ruotsiksi.
      • Keskustele kanssani B1-tasolla / helpota keskustelun tasoa / analysoi vastauksiani ja asetu samalle kielen tasolle kanssani.
      • Haluan nyt lopettaa keskustelun. Kerro keskustelun perusteella, mitä kielen osa-alueita minun kannattaisi harjoitella.

    Tekoäly kääntämisen harjoittelemisessa

    • Kielimallit ovat hyviä tekstin kääntämisessä, sekä voivat antaa palautetta tekemistäsi käännöksistä. Tekoäly voi kääntää vaikeaa tekstiä malliksi, sekä antaa materiaalin pohjalta sanastoja.
    • Pyydä tekoälyä toimimaan apuopettajana. Pyydä palautetta ja korjauksia. Pyydä tekoälyä selittämään vaikeita kohtia: ”Miksi tämä on … eikä … ?”
    • Esimerkiksi:
      • Käännä minulle alla oleva teksti suomeksi, sekä kokoa minulle 20 olennaisimman sanan sanasto (ruotsi-suomi). Anna ruotsinkielisten sanojen taivutusmuodot.
      • Tee minulle 5 lausetta käännettäväksi aiheesta X. Tarkista käännökseni ja korjaa mahdolliset virheet. Korosta korjaukset tekstissä. Lisää mallivastauksien jälkeen selitykset mahdollisista virheistä.

    Tekoäly tekstin tulkitsijana ja korjaajana

    • Tekoäly on erityisen hyvä ymmärtämään tekstistä sävyä, kontekstia ja kielen sopivuutta. Erityisesti sähköposteissa ja muissa pelkkää tekstiä sisältävissä viesteissä sävyn tulkinta ja ilmaisu voi olla vaikeaa kaikille, joten tekoäly voi toimia puolueettomana arvioijana.
    • Tämä on erityisen hyödyllistä opiskelijoille, joille on hankala hahmottaa puheen tyyliä ja sävyjä, sillä se voi auttaa heitä ymmärtämään ja hoitamaan sosiaalisia tilanteita.
    • Käytä tilannetta tai sävyä kuvaavia sanoja, jotta tekoäly ymmärtää oikein tilanteen: ystävällinen, kohtelias, ammattimainen, asiallinen, tarkka, valitus, asiakaspalautus, pyyntö, yms.
    • Esimerkiksi:
      • Analysoi tekstini sävy ja korosta osat, jotka eivät sovi kontekstiin. Teksti on tarkoitettu lähetettäväksi opettajalle. Muokkaa tekstistä ystävällinen ja ammattimainen.
      • Haluan harjoitella keskustelua työpaikalla. Ota rooli työkaverina / asiakkaana / pomona. Analysoi vastauksieni sävy ja tyyli, ja jos sanon jotain epäystävällistä tai epäasiallista. Anna korjausehdotuksia ja selitä mahdolliset ongelmat.

    Tekoäly aineiston tiivistämisessä

    • Tekoäly on erittäin hyvä tiivistämään ja yhdistämään tietoa, sekä tuottamaan muistiinpanoja, ajatuskarttoja, avainsanoja ja jopa preppauskysymyksiä.
    • Tekoäly voi lukea nettisivujen sisältöä linkin kautta, sekä yhdistää tietoa useasta lähteestä.
    • Tekoäly voi lukea myös käsin kirjoitettua tekstiä kuvasta. Tässä paras vaikuttaa olevan Gemini.
    • Esimerkiksi:
      • Tiivistä minulle alla oleva teksti/artikkeli/uutinen/kappale (tarkennus auttaa kielimallia käsittelemään materiaalia tarkemmin). Korosta tärkeimmät sisällöt.
      • Anna minulle 10 tärkeintä avainsanaa tekstistä ajatuskarttaa varten.
      • Tee tiivistetyt muistiinpanot tästä materiaalista. Selitä sisältö selkokielellä.
      • Yhdistä tärkein tieto näistä lähteistä. Lähteet liitettynä alla: [copy + paste]

    Tekoäly muistiinpanojen tekijänä videoista

    •  Tekoäly ei suoraan voi lukea sisältöä videoista, mutta niistä voi ottaa transkription esim. palveluilla NoteGPT tai kome.ai. Huomioithan, että käytät vain julkisia videoita tekoälyn kanssa ja huomioit tekijänoikeudet.
    • Liitä videon transkriptio ja pyydä tekoälyä tekemään tiivistelmä tai muistiinpanot videon sisällöstä.
    • Esimerkiksi:
      • Tarvitsen muistiinpanot tämän videon sisällöstä: linkki. Tee videosta muistiinpanot ja lisää loppuun 10 tärkeintä avainsanaa. Tässä transkriptio: [copy + paste]
      • Huomioithan, että käytät vain julkisia videoita tekoälyn kanssa.

    Tekoäly harjoituskysymysten tekijänä ja arvioijana

    • Tekoäly voi generoida monivalintakysymyksiä, oikein/väärin -kysymyksiä ja avoimia kysymyksiä materiaalin pohjalta.
    • Voit käyttää tekoälyä apuna valmistautumaan esimerkiksi työhaastatteluihin, suullisiin ja kirjallisiin kokeisiin tai sanakokeisiin.
    • Pitkässä keskusteluketjussa tekoäly voi hämmentyä tai tuottaa virheitä, joten uutta harjoitusta tehdessä kannattaa aloittaa aina uusi keskustelu.
    • Esimerkiksi:
      • Tee minulle 10 oikein/väärin kysymystä termodynamiikan laeista. Tarkista ja korjaa vastauksiani tarvittaessa. Selitä mahdolliset virheet.
      • Tee minulle materiaalista 10 avointa kysymystä vastattavaksi. Kerro vastauksieni jälkeen menivätkö ne oikein ja anna korjaukset ja selitykset mahdollisiin virheisiin.

    Tekoäly pohjatekstin luomisessa

    • Tekoäly osaa tehokkaasti tuottaa erilaisia tekstilajeja, kuten tiivistelmät, muistiinpanot, artikkelit, somejulkaisut, sähköpostit, kokouspöytäkirjat, raportit, sekä monet luovan kirjoittamisen lajit.
    • Oletuksena tekoäly vastaa lyhyesti väliotsikoilla ja luettelomerkeillä.
    • Anna tekoälylle mahdollisimman tarkat ohjeet kirjoittamiseen.
    • Anna tekoälylle rooli, esim. kokenut insinööri.
    • Kerro tekstin tarkoitus tai haluttu lopputulos.
    • Kerro tekstin tyyli ja pituus. Haluatko kokonaisia kappaleita vai lyhyitä lauseita/luetteloita?
    • Kerro mitä tekstin pitäisi välttää, esim. adjektiivien liikakäyttö, luettelomerkit, pitkät lauseet, väliotsikot, yms.
    • Älä ota tekoälyn ensimmäistä tuotosta vastaan sellaisenaan, vaan esitä lisää pyyntöjä ja tarkennuksia. Mitä haluat enemmän, mitä haluat poistaa, lisätä tiettyjä yksityiskohtia, tiiviimmin, lyhyemmin, yksityiskohtaisemmin, yms.
    • Esimerkiksi:
      • Luo mallipohja labraraportille. Raportissa tulee olla johdanto, teoriaosio tukemassa raportin löydöksiä ja yksityiskohtainen selostus ja johtopäätökset projektista. Raportissa on tutkittu sosiaalisen eristyksen vaikutusta korkeakouluopiskelijoihin. Tässä ovat muistiinpanot ihmiskokeesta: [copy + paste]
      • Muista tarkistaa itse tekstin viimeinen versio ja tee tarvittavat muokkaukset itse.

    Tekoäly matematiikan ja luonnontieteiden tehtävien apuna

    • Isot kielimallit eivät ole varsinaisesti kehitetty matematiikan apuvälineiksi, mutta ne ovat hyviä auttamaan pääsemään alkuun matematiikan tehtävien ratkaisemisessa.
    • Tekoäly tekee helposti varsinkin desimaali- ja pyöristysvirheitä, eikä osaa ’laskea’ samassa merkityksessä kuin me ajattelemme. Tätä voit kokeilla esimerkiksi antamalla tekoälylle pitkän sanan ja pyytämällä kertomaan, kuinka monta kirjainta siinä on.
    • Tekoäly voi päätellä minkälaisesta laskusta on kyse ja selittää miten sen voi ratkaista. Tekoäly on varsinkin hyvä auttamaan alkuun sanallisissa tehtävissä.
    • Tekoäly voi auttaa välivaiheiden tekemisessä ja selittää vaikeita käsitteitä.
    • Kysy: miten tämä ratkaistaan? Mitä tässä on tarkoitus laskea? Miksi tämä on näin?
    • Esimerkiksi:
      • Minkälaista matematiikkaa tämä on? Voitko selittää, mitä nämä kaavat/laskut tarkoittavat? Selitä miten pääsen alkuun.
      • Miten voin aloittaa tämän ongelman ratkaisun? Mitkä ovat vaiheet ongelman ratkaisemiseksi? Auta minua pääsemään alkuun ongelman ratkaisemisessa paljastamatta lopullista vastausta: [copy + paste]

    Tekoäly apuna esitysten luomisessa

    • Tekoälysovelluksia tulee jatkuvasti lisää myös esitysten ja esityspohjien tekemiseen, jossa tekoäly voi generoida sisältöä avointen kysymysten pohjalta, tai opiskelijan antamasta lähdemateriaalista.
    • Tekoäly tekee esityksiin automaattisen muotoilun ja palvelusta riippuen voi tehdä myös kuvituksen, joko hakemalla ne avoimesta kuvapankista tai kuvien generoinnilla.
    • Esityspohjat ovat varsin hyvän näköisiä visuaalisesti, mutta sisällön puolesta ne on erittäin tärkeä tarkistaa itse huolellisesti. Tekoäly voi päätellä minkälaisesta laskusta on kyse ja selittää miten sen voi ratkaista. Tekoäly on varsinkin hyvä auttamaan alkuun sanallisissa tehtävissä.
    • Anna tekoälylle selkeä kehote, joka sisältää: roolin, tarkoituksen, ohjeet, muodon, pituuden ja tyylin.
    • Esimerkiksi:
      • Tee 8 dian esitys aiheesta ”YK:n kestävän kehityksen tavoitteet vuodelle 2050”. Esityksessä pitää olla johdanto, aihesisältö ja johtopäätökset. Lisää tietolähteet viimeiselle dialle.

    Tekoäly ja ohjelmoinnin harjoittelu

    • Tekoäly voi toimia apuvälineenä ohjelmoinnin harjoittelussa selittämällä koodin toimintaa vaihe vaiheelta, ehdottamalla ratkaisuja ja auttamalla virheiden löytämisessä.
    • Tekoälyä voi käyttää koodin kirjoittamisen, testauksen ja dokumentoinnin tukena.
    • Koodatessa on tärkeää ymmärtää, että tekoäly voi tehdä virheitä. Lyhyillä koodipätkillä tekoäly pärjää oikein hyvin, mutta laajoissa projekteissa se ei pysty välttämättä ylläpitämään toiminnallisuutta usean tiedoston välillä.
    • Tekoälyn tuottamaa koodia ei kannata kopioida suoraan, jos ei ymmärrä mitä se tekee. Tekoälyn vahvuus on koodin tulkinnassa ja sen selittämisessä.
    • Hyviä malleja koodauksessa auttamiseen ovat esimerkiksi Claude 3.5 ja ChatGPT:n o1 ja o3-mini. Paras avustaja koodauksessa on GitHub Copilot, joka on saatavissa myös HAMK opettajien ja opiskelijoiden käyttöön. Copilotin saa integroitua esim. Microsoft Visual Studio Codeen. Voit lukea lisää täältä: https://github.com/education/students
    • Tekoäly voi auttaa esimerkiksi tehtävissä…
      • Koodin selittäminen ja virheiden paikantaminen
        • Tässä on Python-koodia, joka antaa virheen. Voitko selittää, mikä siinä on vialla ja miten se korjataan? Tässä koodi ja virheilmoitus: [copy + paste]
        • Selitä alla oleva koodi vaihe vaiheelta niin, että aloittelija ymmärtää sen: [copy + paste]
        • Mitä tämä funktio tekee? Voitko lisätä siihen selkeät kommentit?
      • Ohjelmoinnin oppiminen ja harjoittelu
        • Anna minulle 5 Python-harjoitusta aloittelijalle. Sisällytä tehtäviin myös ratkaisut.
        • Luo harjoitustehtävä SQL-kyselyistä ja tarkista vastaukseni.
        • Selitä, miten rekursiivinen funktio toimii ja anna esimerkki.
      • Koodin optimointi ja refaktorointi
        • Miten voin optimoida tämän koodin, jotta se toimii nopeammin?
        • Voitko muuttaa tämän Python-koodin käyttämään vähemmän muistia?
        • Tee tästä koodista luettavampi ja lisää siihen kommentointi.
      • Ohjelmointikielten vertailu ja muuntaminen
        • Miten tämä Python-koodi kirjoitettaisiin JavaScriptillä?
        • Miten voisin muuntaa tämän funktion käyttämään funktionaalista ohjelmointia?

    Kirjoittaja: Lauri Karvonen, lehtori, HAMK

    Päivitetty 1 viikko sitten
    Kategoriat: Tekoäly
    Avainsanat: AI, ChatGPT, Copilot, gemini, generatiivinen tekoäly, opiskelija, tekoäly, tekoäly opetuksessa, tekoäly opiskelussa, tiedonhaku tekoäly
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Kuinka tunnistaa tekoälyllä luotua tekstiä
    • Parhaat käytännöt tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen tutkimuksen apuvälineenä
    • Tekoäly — usein kysytyt kysymykset (UKK)
    • Tekoäly tiedonhaun tukena
    • Yhdessä kehittyminen tiiminä – tekoälyn hyödyntäminen työssä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA