• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Parhaat käytännöt tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen tutkimuksen apuvälineenä


Kuuntele

Parhaat käytännöt tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen tutkimuksen apuvälineenä

bannerikuva, jossa vasemmalla teksti tekoäly ja lamppuikoni. Oikealla lähikuva kädestä, jossa abstrakti tekoälykuvio.

Sisältö


    Kuuntele

    Johdanto

    Tekoäly (AI) tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia tutkimuksessa ja TKI-toiminnassa, mutta tuo mukanaan myös uudenlaisia eettisiä ja juridisia haasteita. Korkeakoulujen henkilöstön ja opiskelijoiden tulee osata hyödyntää tekoälyä tavalla, joka tukee tutkimusetiikkaa, vastuullista tiedonkäyttöä ja avoimen tieteen periaatteita.

    Tunnista ja hallitse tekoälyn riskit

    Tekoälyn käyttöön liittyy riskejä, jotka voivat vaarantaa tutkimuksen luotettavuutta:

    • Satunnaiset ja systemaattiset virheet: Esim. harhaanjohtavat analyysit tai vääriä viitteitä tuottavat kielimallit.
    • Vinoumat (bias): Tekoäly voi toistaa tai vahvistaa aineistossa olevia sosiaalisia, kulttuurisia tai tieteellisiä vinoumia.
    • “Black box” -ongelma: AI:n toiminnan läpinäkymättömyys voi vaikeuttaa luotettavuuden arviointia.
    • Väärinkäyttö: Esimerkiksi tekoälyn käyttö plagioinnin välineenä tai tekaistujen tulosten tuottamisessa.

    HTK (Hyvä tieteellinen käytäntö)-periaatteet edellyttävät huolellisuutta ja rehellisyyttä myös silloin, kun tekoälyä käytetään apuna tiedonhaussa, analyysissa tai kirjoittamisessa. Epäluotettavan tekoälyn käyttö ilman kriittistä arviointia voi rikkoa HTK:n periaatteita.

    Vinkki: Dokumentoi tekoälyn käyttö tutkimusprosessin jokaisessa vaiheessa selkeästi.

    Kunnioita tekijänoikeuksia ja avoimuutta

    HTK-periaatteiden mukaan muiden tutkijoiden työn kunnioittaminen tarkoittaa myös sitä, ettei tekoälyn avulla tuotettu sisältö saa johtaa piiloplagiointiin tai epäselvyyksiin siitä, kuka on varsinaisesti tuottanut tutkimustekstin.

    • Tekoäly ei voi olla tekijä, eikä sitä tule nimetä kirjoittajaksi.
    • Ilmoita tekoälyn käytöstä selkeästi ja läpinäkyvästi.
    • Huolehdi siitä, että käytetyt lähteet ovat oikeita ja luotettavia – tekoäly saattaa tuottaa “hallusinaatioita”.

    Vinkki: Käytä tekoälyä avustavana työkaluna, ei sisällöntuottajana ilman omaa arviointia.

    Hyödynnä tekoälyä eettisesti ja tutkimuksen normeja noudattaen

    HTK ohjaa siihen, että tutkimuksen suunnittelussa ja raportoinnissa on oltava avoin ja tarkka. Tekoälyn käyttö on kuvattava samalla tavalla kuin muutkin työkalut tai menetelmät. Perustuen Resnikin ja Hosseinin (2024) suosituksiin:

    • Vastuu tekoälyn käytöstä on aina tutkijalla.
    • Tunnista tekoälyn rooli tutkimuksen eettisissä normeissa, kuten:
      • Rehellisyys ja läpinäkyvyys
      • Toistettavuus
      • Sosiaalinen vastuullisuus
      • Oikeudenmukaisuus ja syrjimättömyys

    Vinkki: Tekoälyn tuottama data (esim. synteettinen aineisto) tulee merkitä ja selittää selkeästi.

    Suojaa yksityisyys ja aineistot

    • Älä syötä luottamuksellista tai henkilötietoja sisältävää aineistoa avoimiin tekoälypalveluihin (esim. ChatGPT).
    • Käytä paikallisesti hallittuja ja tietoturvallisia ympäristöjä aina kun mahdollista.

    Vinkki: Tarkista organisaatiosi ohjeet tietosuojasta ja aineistonhallinnasta ennen tekoälyn käyttöä.

    Vinkki: Opeta myös opiskelijoita käyttämään tekoälyä vastuullisesti osana tutkimusprosessia.

    Tarkistuslista tekoälyn vastuulliseen käyttöön tutkimuksessa

    Oletko ilmoittanut tekoälyn käytöstä?

    Onko tekoälyn käyttö perusteltua ja läpinäkyvää?

    Oletko tarkistanut tekoälyn tuottaman sisällön virheiden ja väärien viitteiden varalta?

    Onko tekoälyä käytetty tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti?

    Oletko suojannut luottamukselliset tiedot?

    Lähteet

    TENK (2023): Hyvä tieteellinen käytäntö(HTK)
    HAMK: Tekoälyn käyttö tekijänoikeuksia kunnioittaen
    HAMK: Tekoäly tiedonhaun tukena
    HAMK: Parhaat käytännöt tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen opetuksessa
    Resnik, D. & Hosseini, M. (2024). The ethics of using artificial intelligence in scientific research. AI & Ethics. https://doi.org/10.1007/s43681-024-00493-8

    Päivitetty 1 kuukausi sitten
    Kategoriat: Tekoäly
    Avainsanat: AI, artificial intelligence, eettiset periaatteet, generatiivinen tekoäly, tekoäly, tiedonhaku tekoäly, tutkimus, tutkimusetiikka, vastuullisuus
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Kuinka tunnistaa tekoälyllä luotua tekstiä
    • Tekoäly — usein kysytyt kysymykset (UKK)
    • Tekoäly tiedonhaun tukena
    • Yhdessä kehittyminen tiiminä – tekoälyn hyödyntäminen työssä
    • Miten kehittää omaa työtä ja hyödyntää tekoälyä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA