Parhaat käytännöt tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen opetuksessa
Sisältö
Tekoälyn hyödyntäminen opetuksessa tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia, mutta sen käyttö edellyttää selkeitä pelisääntöjä ja eettisiä periaatteita. Opettajien tehtävänä on ohjata tekoälyn käyttöä niin, että se tukee oppimisprosessia, itsenäistä ajattelua ja tiedon käsittelyä.
Selkeät opintojaksokohtaiset linjaukset
Jokaisella opintojaksolla on hyvä määritellä etukäteen, miten tekoälyä saa käyttää tehtävissä. Tässä voidaan hyödyntää Arenen suositusten liikennevalomallia. Malli auttaa sekä opiskelijoita että opettajia ymmärtämään pelisäännöt. Opettajan vastuulla on viestiä linjaukset esimerkiksi opintojakson alussa ja tehtävänannoissa, jotta opiskelijat tietävät, mitä heiltä odotetaan. Siksi suosittelemme tekemään koulutusalakohtaiset suositukset tekoälyn käytöstä, jotta pysyy yhdenmukaisuus ja selkeys opiskelijalle käytön tavoista.
Akateeminen rehellisyys ja viittaaminen
Tekoälyn käyttö tulee tehdä näkyväksi opiskelijan työssä. Parhaana käytäntönä voidaan pitää sitä, että opiskelija merkitsee työhönsä, jos hän on käyttänyt tekoälyä ja mihin tarkoitukseen (esim. “Tekoälyavusteisesti laadittu luonnos” tms.). Tämä lisää läpinäkyvyyttä ja mahdollistaa arvioijaa ymmärtämään, mikä osa työstä on opiskelijan omaa panosta. Samoin opiskelijan tulee osata erottaa tekoälyn tuottama teksti omasta tekstistään ja viitata tekoälyyn tarvittaessa lähteenä, vaikkei tekoäly varsinaisesti ole tieteellinen lähde. Tämä käytäntö tukee oppimista, koska opiskelija joutuu reflektoimaan tekoälyn antia kriittisesti ja opettaja voi arvioida oppimista.
Opiskelijoiden tekoälylukutaidon kehittäminen
Korkeakoulujen tulisi tarjota koulutusta ja tukea tekoälyn käyttöön opiskelijoille sekä integroida sen hyödyntäminen opetusmenetelmiin. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi työpajoja siitä, miten kirjoittaa hyviä kehotteita (prompteja), tai opintojaksoilla annettavia pieniä tehtäviä, joissa kokeillaan tekoälytyökalua ja arvioidaan sen tuottamaa tulosta. Tavoitteena on, että opiskelijat oppivat käyttämään tekoälyä tietoisesti ja kriittisesti. Opettajien rooli on ohjata: esimerkiksi antaa vinkkejä, mihin tehtävän osiin AI:ta voi käyttää (esim. ideointi, koodin rungon generointi) ja missä kohdin opiskelijan on syytä tehdä itse työ ilman tekoälyn apua oppimistavoitteen saavuttamiseksi. Samalla opettajia kannustetaan päivittämään omia digitaitojaan (Intra, ), jotta he osaavat hyödyntää ja valvoa tekoälyn käyttöä pedagogisesti mielekkäällä tavalla.
Tekoälyn hyödyntäminen oppimisen tukena
Eettinen käyttö tarkoittaa myös sitä, että tekoäly valjastetaan tukemaan oppimista eikä vain oikaisemaan opiskelijan työmäärää. Parhaissa käytännöissä tekoäly toimii “kaverina” oppimisessa: esimerkiksi kielimalli voi antaa palautetta esseeluonnoksesta, jonka opiskelija on itse kirjoittanut, tai koodigeneraattori voi ehdottaa parannuksia opiskelijan omalle ohjelmakoodille. Opettaja voi suositella tällaisia käyttötapoja tuomaan lisäarvoa oppimiseen. Samalla on varmistettava, että tekoäly ei vie pois oppimisen ydintä. Tätä varten opettajat voivat suunnitella tehtäviä niin, ettei kurssia voi suorittaa pelkästään tekoälyn avulla. Esimerkiksi tehtävänannon voi muotoilla vaatimaan henkilökohtaista pohdintaa, kokeellista työskentelyä tai muita elementtejä, joissa opiskelijan oma panos on välttämätön. Näin tekoäly toimii apuvälineenä, mutta opiskelija joutuu edelleen ymmärtämään aiheen ja tuottamaan jotain omin sanoin.
Palautteen ja arvioinnin sopeuttaminen
Tekoälyä voidaan hyödyntää myös opettajan työssä eettisesti. Hyviä käytäntöjä ovat esimerkiksi: opettaja voi käyttää tekoälysovellusta luomaan arviointimatriisin tehtävän arviointiin. Näin tekoäly säästää aikaa rutiineissa, mutta lopullinen arviointi pysyy inhimillisenä ja oikeudenmukaisena. Jos tekoälyä käytetään vilppitapausten tunnistamiseen (esim. AI-tunnistimet ja plagiaatintunnistus), tulee muistaa niiden rajallisuus: vääriä hälytyksiä voi tulla, joten opiskelijaa on kuultava ja tapaukset käsiteltävä tapauskohtaisesti tutkintasäännön mukaisesti, ei pelkän konearvion perusteella.
Ohjeistuksen suunnittelussa ja koostamisessa on käytetty apuna ChatGPT:tä.