Nonstop-toteutus – joustavasti omaan tahtiin
Sisältö
Non-stop-toteutukset tuovat opintoihin joustavuutta, koska niissä opiskelijalla on mahdollisuus ilmoittautua, aloittaa opiskelu ja opiskella oman aikataulunsa ja oppimistapansa ja – tahtinsa mukaisesti toteutuksen aukioloaikana. Perinteisempään periodiin sidottuun moduulitoteutukseen verrattuna laadukkaan non-stop-toteutuksen suunnittelussa korostuu erityisesti opiskelun aloittamiseen, edistämiseen ja arviointiiin liittyvän rytmityksen suunnittelu.
Käytännön vinkkejä opettajalle
Huomioi seuraavat asiat, kun suunnittelet ja toteutat non-stop -opintoja.
Suunnitteluvaihe
- Toteutuksella on ilmoitettu sen suoritusaika.
- suoritusaika ei useinkaan noudata perinteisiä lukukausirajoja, vaan voi olla esim. yksi vuosi.
- opiskelijan opiskeluaikaa voidaan rajoittaa esim. neljä viikkoa aloituspäivästä.
- Varmista, että toteutussuunnitelmassa
- on selkeästi ilmoitettu toteutuksen alkamis- ja päättymispäivä.
- on ilmoitettu sille otettava osallistujamäärä.
- on ilmoitettu, kuinka usein opiskelijoita hyväksytään toteutukselle ja milloin opiskelun voi aloittaa.
- on tiedossa suoritusten arviointiajankohdat.
- Rakenna työtila kokonaan valmiiksi ennen sen avaamista opiskelijoille.
- hyödynnä työtilan rakentamisessa HAMK Learn selkeäksi -laatukriteerejä.
- laadi selkeät ohjeet oppimistehtäville ja työskentelylle, ajankäytölle sekä arvioinnille.
- yhtenä oppimistehtävänä voi olla opiskelijan omien tavoitteiden ja aikataulun laatiminen.
- toteutuksella voi olla yksilö- ja ryhmätehtäviä.
Ohjaus, palaute ja arviointi
- Varmista, että ohjausta, palautetta ja tukea on saatavissa koko opintojakson ajan eri tavoin toteutettuna.
- Toteutuksella voi olla monenlaista vuorovaikutusta.
- Ilmoita etukäteen mahdollise säännölliset ohjausajat verkossa esim. kerran viikossa tunnin verkkotapaaminen Zoomissa
- voit pyytää opiskelijaa ilmoittautumaan etukäteen ohjaustapaamiseen.
- voit pyytää etukäteen aiheen, johon opiskelija haluaa ohjausta.
- ilmoita etukäteen, jos olet poissa/vapaalla ja et ole tavoitettavissa.
- Hyödynnä automatiikkaa ja oppimisanalytiikkaa etenemisen tukemisessa.
- hyödynnä automaattisia viestejä esim. opiskelijan aloittaessa opinnot .
- ota käyttöön Moodlessa opiskelun edistymisen seuranta aktiviteeteissa ja materiaaleissa sekä ohjaa opiskelijat seuraamaan omaa etenemistään.
- suunnittele erilaisia testejä ja automaattisia tehtäviä automaattipalautteineen laajempien oppimistehtävien rinnalle.
- seuraa ja hyödynnä oppimisanalytiikkaa opiskelijoiden etenemisen seurannassa.
- Ilmoita, milloin arvioit oppimistehtäviä.
- Voit myös muistuttaa arviointihetkistä erillisellä (automatisoidulla) viestillä.
- Arvioinnin osalta noudata samoja periaatteita kuin muillakin opintojaksoilla.
Lisää materiaaleja ja vinkkejä
- Joustavat toteutustavat ja opiskelumalli keskiössä (Digi-HAMK blogi)
- Kohti parempaa oppimista – ohjausta oikea-aikaisin askelin (HAMK Unlimited)
- Suurryhmien verkkototeutuksen suunnittelu (eAMK, kesto 60 min.)
- Non-stop-toteutukset lisäävät joustavuutta opintoihin (Digi-HAMK blogi)
- Toimiva rytmitys on avain laadukkaaseen non-stop –toteutukseen (Digi-HAMK blogi)
- Totutuista tavoista eTotsuun (HAMK Beat)
- Rohkeasti uuden äärellä. SAMKin Jatkuvan oppimisen digitaaliset kärkijoukot (Satakunnan ammattikorkeakoulun julkaisu)
- Itsenäisesti suoritettavat joustavat toteutukset tutkintoon kuuluvissa viestintä- ja kieliopinnoissa (TLC blogi, Tampereen yliopisto & Tampereen ammattikorkeakoulu)
- Pieneksi palasteltua verkko-opiskelua HUBSin 24H Online -kirjaston minikursseilla (TAMK-blogi)
- Nonstop-opintojakso. (Oamk_telulainen)