• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa


Kuuntele

Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa

Vasemmalla teksti valmennus ja kuuloke-ikoni. Oikealla kuva kahdesta aikuisesta tietokoneen äärellä.

Sisältö


    Kuuntele

    Koulutus on osa Digivisio 2030 -hankkeen digipedagogiikan koulutustarjontaa. 

    Koulutuksessa käsitellään modulaarisuutta ja sen suunnittelua erityisesti jatkuvan oppijan näkökulmasta. Tutustu osaamistavoitteisiin, katsele kaksi videota (YouTube) ja pohdi, miten modulaarisuus soveltuisi omaan työhösi ja mitä hyötyjä siitä on oppijoille. 

    Keltaisella taustalla musta lamppu ja teksti "tavoitteet".

    Osaamistavoitteet 

    • Ymmärrät modulaarisuuden hyödyt ja mahdollisuudet oppimisessa ja opetuksessa. 
    • Osaat suunnitella modulaarisia opintoja erityisesti jatkuville oppijoille. 
    • Osaat laatia modulaarisuutta mahdollistavia osaamistavoitteita. 

    Jaksot ja materiaalit

    Jakso 1: Mistä puhumme, kun puhumme modulaarisuudesta? (13:24 min) 

    Jaksossa kerrotaan, mitä modulaarisuus tarkoittaa ja millaisia hyötyjä siitä on. Videossa kerrotaan konkreettisesti, miten voi muotoilla osaamistavoitteita ja oppimisen arviointia siten, että ne tukevat oppijan mahdollisuutta tehdä valintoja ja edetä itseohjautuvasti. 

    Pohdi: 

    • Millaiset osaamistavoitteet tukevat modulaarisuutta? Pohdi esimerkkejä. 
    • Miten suunnittelisit jonkin opintojaksosi sisältöjä ja oppimisprosessein modulaarisesti?  

    Jakso 2: Oppimisprosessi jatkuvan oppijan näkökulmasta (17:28 min) 

    Tutustut käytännönläheisesti, miten oppimisprosessin voi suunnitella ja toteuttaa siten, että se tukee monenlaisten oppijoiden odotuksia ja tarpeita ja edistää mahdollisuuksia edetä itseohjautuvasti. 

    Pohdi:  

    • Miten muotoilisit jonkin oman oppimisprosessin, jotta se vastaisi monenlaisten oppijoiden tarpeisiin ja odotuksiin? 
    • Millaisin keinoin voit tukea opiskelijan mahdollisuutta valita itselleen merkityksellisiä sisältöjä ja oppimisen tapoja? 

    Lisätietoja koulutuksesta 

    Koulutus on osa Digivisio 2030 -hankkeen digipedagogiikan koulutuksia, joiden tavoitteena on korkeakoulujen opetus- ja tukihenkilöstön osaamisen kehittäminen Opin.fi –tarjottimen laadukkaan sisällön tukemiseksi. Koulutus on toteutettu mikro-oppimisen periaatteella.  Tutustu koko koulutustarjontaan.

    Alkuperäiset kysymykset ja koko materiaalin löydät osoitteesta aoe.fi. 

    Koulutus on lisensoitu CC BY-SA 4.0 -lisenssillä. 

    Alkuperäisen koulutuksen ovat tehneet: 

    • Aksovaara, Satu (Jyväskylän ammattikorkeakoulu) 
    • Henriksson, John (Åbo Akademi) 
    • Järvinen, Riikka (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu) 
    • Kullberg, Olesia (LAB-ammattikorkeakoulu) 
    • Pajarre, Eila (Tampereen yliopisto) 
    • Wallin, Outi (Tampereen ammattikorkeakoulu) 
    Digivisio logo.

    Päivitetty 7 kuukautta sitten
    Kategoriat: Valmennukset
    Avainsanat: aoe.fi, digivisio, digivisio 2030, digivisio2030, modulaarisuus, opetus, oppiminen
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Eduhouse
    • Digivision koulutuksia
    • Miksi, mitä, miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna
    • Video oppimisessa ja opetuksessa 
    • Saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden tukeminen 

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA